بازار سهام

فروکش هیجان منفی بورس

دیروز شاخص کل بورس با رشد ۴۷ واحدی (۰۶/ ۰ درصدی) همراه شد. فروکش نسبی ریسک‌ سیاسی پس از افت یک درصدی در ۲ روز، شاخص را صعودی کرد. به این ترتیب صنایع متاثر از برجام، به ویژه خودرویی‌ها با رشد همراه شدند. با بازگشایی بازارهای چین رشد قیمت روی، مس و فولاد در بازار شانگهای با چشم‌انداز کاهش عرضه با اعمال قوانین زیست‌محیطی در کنار تداوم کاهش موجودی مس و روی و همچنین اقدام بانک مرکزی چین برای کاهش نرخ بهره بین‌بانکی در برخی بانک‌ها (سیاست پولی انبساطی) رقم خورد. اما شاهد روند کم‌نوسان قیمت فلزات در بازار جهانی بودیم. همچنان رشد نرخ ارز مبادله‌ای از پالایشی‌ها و رشد دلار آزاد از صنایع صادرات‌محور از جمله پتروشیمی‌ها حمایت می‌کند. اما چشم‌انداز کاهش کارمزد خدمات پرداخت الکترونیک، با احتمال فشار بر سودآوری شرکت‌های پی‌اس‌پی، «آپ» و «پرداخت» بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص داشتند.

آینده  نگر بازار

 

بازار ارز

صعود دلار در کانال 4 هزار تومانی

دیروز هر دلار آمریکا با رشد 51 تومانی به نرخ 4050 تومان، بالاترین سطح از 8 دی معامله شد. افزایش نرخ درهم در کنار افزایش فعالیت معامله‌گران با عبور دلار از سطح روانی 4 هزار تومان صعود دلار را تشدید کرد. عبور نرخ حواله‌ای درهم از سطح روانی 1100 تومانی تا سطح 1106 تومان، از دلار حمایت کرد. با وجود مقاومت دلار برای عبور از سطح 3950 تومانی پنج‌شنبه گذشته، از ابتدای هفته تشدید ریسک‌گریزی معامله‌گران با نزدیک شدن به مهلت اعلام تصمیم ترامپ در مورد برجام و سخنان وی در روز جمعه، با رشد تقاضای محافظه‌کارانه رشد 50 تومانی دلار را در دو روز ابتدایی هفته رقم زد. بنابراین با شکسته شدن سطح 4هزار تومانی، چشم‌انداز تداوم صعود دلار، کاهش عرضه معامله‌گران را نیز به دنبال داشت. همچنین احتمال افزایش عرضه از سوی صرافی بانک‌ها می‌تواند نوسانات دلار را محدود کند.

آینده  نگر بازار

 

بازار سکه

جهش سکه با سیگنال دلار

دیروز هر سکه طرح جدید با رشد 25 هزار تومانی به قیمت یک‌میلیون و 318 هزار تومان معامله شد. در 6 روز معاملاتی اخیر رشد 130 تومانی نرخ دلار در کنار رشد آرام اونس طلا پس از بازگشایی بازارهای جهانی افزایش 77 هزار تومانی قیمت سکه، به بالاترین سطح از خرداد 92 را رقم زده است. در یک ماه اخیر افت حدود 70 دلاری اونس طلا رقم خورد. اما روز دوشنبه شاهد کم‌نوسانی دلار بالاتر از سطح 1280 دلاری بودیم. با این وجود افت اونس طلا با چشم‌انداز یک بار دیگر افزایش نرخ بهره آمریکا دور از انتظار نیست. در بازار ارز روزهای اخیر رشد تقاضای محافظه‌کارانه در کنار رشد نرخ درهم مقاومت سطح ۴ هزار تومانی را شکست. تقویت خوش‌بینی معامله‌گران با بیش‌واکنشی سکه حباب (بیشتر بودن قیمت بازاری از ارزش ذاتی) را به ۱۰۰ هزار تومان نزدیک کرد.

آینده  نگر بازار

 

بازار طلای جهانی

نوسان طلا در سطح 1280 دلاری

دیروز ساعت 16 هر اونس طلای جهانی به قیمت 1280 دلار معامله شد. افت شاخص دلار از طلا حمایت کرد. پیش‌تر رشد شاخص دلار طلا را به کف 2 ماه و نیم ماه اخیر (1260 دلار) رساند. اما در ساعات پایانی معاملات روز جمعه بازگشت ریسک آزمایش هسته‌ای کره‌شمالی رشد طلا تا 1276 دلار را رقم زد. روز دوشنبه نیز رشد تقاضای فیزیکی طلا از سوی بازار چین پس از بازگشت از تعطیلی یک-هفته‌ای در کنار افت شاخص دلار روند صعودی طلا را رقم زد. رشد تولیدات صنعتی آلمان در ماه آگوست به بیشترین سطح در ۶ سال اخیر در کنار فروکش ناآرامی‌های کاتالونیا از یورو حمایت کرد و چشم‌انداز تثبیت نخست‌وزیر بریتانیا نیز رشد پوند و رشد بازارهای سهام را رقم زدند. همچنین صورتجلسه اخیر فدرال رزرو و آمار نرخ تورم آمریکا بر طلا اثرگذار است.

آینده  نگر بازار

 

بازار اوراق مسکن

کم‌نوسانی اوراق تسهیلات مسکن

دیروز اوراق تسهیلات مسکن اسفند94 (تسه9412) با رشد 6/ 0درصدی به قیمت 76 هزار و 827 تومان معامله شدند. از ابتدای مهر شاهد روند کم‌نوسان «تسه»ها در بازه 74 تا 77 هزار تومانی هستیم. با توجه به رابطه مستقیم قیمت و نرخ سود، نرخ سود واقعی در سطح 9/ 21 درصد قرار گرفته است. در ماه‌های اخیر رشد تعداد معاملات مسکن و رشد غیرتورمی مسکن چشم‌انداز خروج تدریجی مسکن از رکود را تقویت کرده است. اما با توجه به ارائه وام صندوق یکم بانک مسکن، نوسان قیمت «تسه»ها در تابستان سال جاری به شدت نسبت به تابستان سال ۹۵ کاهش یافت، بنابراین در پاییز نیز با کاهش تقاضای فصل رونق روند نزولی قیمت اوراق شتاب بسیار کمتری پیدا کرده است. همچنین پایین بودن قدرت خرید متقاضیان، سهم تقاضای خانه‌های با متراژ کوچک‌تر را در سال‌های اخیر به شدت افزایش داده است.

آینده  نگر بازار

 

بازار نفت

تداوم حرکت نفت زیر ۵۰ دلار

دیروز ساعت ۱۶ هر بشکه نفت خام آمریکا به قیمت ۳/ ۴۹ دلار معامله شد. روز گذشته شاهد کم‌نوسانی قیمت نفت زیر سطح ۵۰ دلاری بودیم. محمد بارکیندو دبیر کل اوپک اعلام کرد توافق اوپک و غیراوپک در ایجاد تعادل در بازار نفت موفق بوده است اما وی اظهار کرد برای ایجاد ثبات در بازار نفت اقدامات «فوق‌العاده» ممکن است مورد نیاز باشد. پیش‌تر اعضای اوپک از جمله روسیه احتمال تمدید توافق (که در مارس پایان می‌پذیرد) را محتمل می‌دانستند، اما برخی از اعضا از جمله ونزوئلا تعمیق کاهش سطح تولیدات را پیشنهاد دادند. توفان «نیت» حدود ۹۶ درصد، ۶۲/ ۱ میلیون بشکه در روز تولیدات خلیج مکزیک را کاهش داده است. در هفته گذشته نگرانی‌ها از رشد تولیدات آمریکا در کنار رشد تولیدات اوپک در ماه‌های اخیر، قیمت نفت را زیر ۵۰ دلار رساند. تداوم روند کم‌نوسان قیمت نفت محتمل است.

آینده  نگر بازار