بازار سهام

استقبال حقیقی‌‌‌ها از بورس

1

بورس اوراق بهادار پس از ریزش سهمگین دوشنبه با حمایت‌‌‌های دولت و دلار و خریداران جدید در روز گذشته با تغییر مثبت 2/ 2‌درصد شاخص کل به رنگ سبز به کار خود پایان داد. روز سه‌شنبه شاخص کل بورسی با ایستادن در ارتفاع یک میلیون و 999‌هزار واحد در یک قدمی کانال 2 میلیونی قرار گرفت. علاوه بر آن نماگر هم‌‌‌وزن نیز با اختلاف کمی از شاخص کل، رشد 25/ 2 درصدی را ثبت کرد. دیروز طلسم خروج پول حقیقی از بازار بعد از 10 روز شکست و بورس با ورود پول 635 میلیارد تومانی مواجه شد چرا که برخی خریداران بر این باور بودند با افت شاخص به زیر 2 میلیون بازار ارزنده شده است و دست به خرید زدند. همچنین فاصله گرفتن دلار از کف 48‌هزار تومانی و وعده‌‌‌های مسوولان نیز از عوامل حمایت کننده بورس روز گذشته بودند. بنابراین امکان رشد اندک و عدم‌ریزش‌‌‌های سهمگین تا پایان هفته قابل پیش‌بینی است.

بازار سکه

ثبات متزلزل سکه

2

روز سه‌شنبه بازار سکه تقریبا با ثبات و تمایلات نزولی باقی ماند به طوری که در طول روز نوسانات در حدود 5/ 0درصد ادامه داشتند. به این ترتیب بهای هر قطعه سکه امامی تا زمان تنظیم این گزارش در بهای 27 میلیون و 650‌هزار تومان قرار گرفت و حباب سکه نیز از کانال 5میلیون تومانی خارج شد که نشان‌دهنده انتظارات کاهشی خریداران در بازار است. گرچه روز گذشته تغییرات محسوسی برای سکه به ثبت نرسید با در نظر گرفتن صعود دوباره اونس جهانی پس از تقویت احتمال رکود جهانی و رشد ولو اندک دلار در بازارهای داخلی می‌توانند سیگنال‌‌‌های افزایشی به بازار سکه و طلا در روزهای آتی مخابره کنند. عامل محدود کننده صعود بیشتر سکه کاهش تقاضای این بازار به دنبال آغاز ماه محرم است. بنابراین تا انتهای ماه می‌توان انتظارات نوسانات زیر 5‌درصد با تمایلات صعودی را داشت.

بازار طلای جهانی

طلا در مسیر افزایش

3

در مبادلات روز سه‌شنبه طلای جهانی راه صعودی خود را پیدا کرد و با افزایش قابل توجهی همراه بود به طوری که تا ساعت 19به وقت تهران هر اونس طلای جهانی در بهای 1981 دلار قرار گرفت. آمار دلسرد کننده تولید ناخالص داخلی چین احتمال رکود آتی جهانی را افزایش داد که سبب رشد تقاضای فلز زرد به عنوان پایگاه امن سرمایه‌گذاری شد. در حالی که سرانجام رشد نرخ بهره ایالات‌متحده در هاله‌ای از ابهام قرار دارد و بازار از توقف آن مطمئن نیست، کاهش شاخص دلار به پایین‌‌‌ترین حد خود در 15 ماه اخیر از بهای فلز زرد حمایت کرد. علاوه بر آن در آمارهای اخیر منتشر شده از ایالات متحده ضعیف‌‌‌تر از انتظارات بودند که منجر به حمایت از پایگاه امن می‌‌‌شود. در حال حاضر نگرانی‌‌‌های حول رکود توانسته است بازار طلا را گرم نگه دارد و در صورت توقف افزایش نرخ بهره فلز زرد بسیار خوش آتیه خواهد بود اما در کوتاه‌مدت تنها می‌توان به احتمال رشد با شیب ملایم اتکا کرد.

بازار اوراق مسکن

جولان تسه در کانال 80هزار

4

اوراق تسهیلات مسکن فرابورس روز معاملاتی سه‌‌‌شنبه را عمدتا بر مدار منفی پشت سر گذاشت. بر این اساس اوراق مسکن بهمن 1400 که با نماد «تسه0011» در فرابورس معامله می‌شود با قیمت پایانی 82هزار و 225تومان به معاملات خود خاتمه داد. در این میان بر اساس نظر کارشناسان دولت در زمینه ساخت مسکن باید سیاستی در پیش بگیرد که حمایت‌‌‌ها در این زنجیره به متقاضی واقعی و مصرف‌کننده نهایی که مردم هستند، برسد و در این  بین واسطه‌‌‌ها حذف شوند که یکی از تدابیر این مدل عرضه مستقیم زمین به مردم است. در حال حاضر دهک‌‌‌های 1و2 و بخشی از دهک 3، بخش عمده‌‌‌ای از درآمدهایشان را صرف هزینه مسکن می‌‌‌کنند که اگر دولت حمایت‌‌‌های ویژه مسکن، مثل عرضه زمین و اعطای تسهیلات و کوتاه کردن فرآیند‌‌‌های مجوزهای لازم را در اختیار این دهک‌‌‌ها قرار دهد و نهادهای حمایتی هم از این اقشار حمایت کنند، این افراد صاحب مسکن شده و از حلقه فقر نجات پیدا می‌‌‌کنند.

بازار نفت

سکون در بازار نفت

5

روز سه‌شنبه بازیگران عرصه نفت خام تا حدودی دست نگه داشتند و نتیجه آن ثبات نسبی در معاملات روز گذشته بود. به این ترتیب هر بشکه نفت خام برنت در بهای 78 دلار و 65 سنت قرار گرفت و نفت وست تگزاس اینترمدییت به ازای هر بشکه در قیمت 74 دلار و 31 سنت مبادله شد. تولید ناخالص داخلی چین بازارها را ناامید و رکود جهانی را متحمل‌‌‌تر کرد. چین به عنوان بزرگ‌ترین وارد کننده سوخت تاثیر بسزایی بر تقاضای نفت جهانی دارد به میزانی که کاهش خودخواسته تولیدات نفتی و کاهش عرضه نیز توان خنثی کردن آن را ندارد. علاوه بر آن کاهش تقاضای بنزین به‌رغم مشخصه پرتقاضا بودن فصل تابستان به سمت تقاضای بازار آسیب وارد کرده است. هم‌اکنون بازار در انتظار سرنخ‌‌‌های بیشتر از اوضاع اقتصادی جهان است و به نوعی وارد دوران رکودی شده است. بنابراین تا انتهای هفته نوسانات اندک با تمایلات نزولی در انتظار نفت است.