بازار سهام

بورس راکد

بورس اوراق بهادار تهران در روز دوشنبه برخلاف دو روز گذشته خود هرچند بسیار اندک ولی در حدود ۳۷۴ واحد به ارتفاع شاخص کل خود افزود. به این ترتیب شاخص کل تنها با ۰۲/ ۰‌درصد افزایش در ستون ۲ میلیون و ۶۷‌هزار واحدی مستقر شد. نماگر هم‌‌‌وزن اما وضعیتی بهتر از شاخص کل داشت و توانست ۳۲/ ۰‌درصد مثبت شود. مانند هفته‌‌‌های اخیر، بورس دوشنبه نیز حاکی از تغییرات شدید و قابل‌توجه نبود. به همان میزان که دلیلی برای رشد وجود ندارد، ریزش بزرگ نیز علت مستحکمی ندارد. بنابراین بازار سهام با ارزش معاملات خرد کم در حدود ۳۹۱۰ میلیارد تومان شاهد رکود نسبی است. تا زمانی که شاخص کل به اندازه کافی به سمت پایین جابه‌جا نشود و سهام به ارزندگی نرسد، وضعیت فعلی تداوم خواهد یافت. بنابراین با توجه به تعطیلات و عدم‌نیروی محرکه بازار سهام به روند خود که از ابتدای ماه مهر آغاز کرده است، ادامه می‌دهد.

15-01

 

بازار سکه

ثبات در بازار سکه

بازار سکه و طلا روز گذشته با نوسان اندک و نزولی همراه شد. به این ترتیب برای هر قطعه سکه امامی در روز دوشنبه بها در 27 میلیون و 50‌هزار تومان قرار گرفت. چرا که از یکسو دلار کانال 49‌هزار تومانی خود را حفظ کرده است به همین جهت سیگنال عدم‌نوسانات شدید به سکه می‌دهد. در سمت دیگر طلای جهانی با سقوط بزرگی همراه شد که مانعی بزرگ بر مسیر صعود سکه و طلای داخلی تلقی می‌شود. علاوه بر دو سیگنال‌دهنده بازارها، تقاضا در بازار سکه همچنان وضعیت رکودی خود را نگه داشته است. با توجه به اینکه بازیگران این عرصه با تاثیر گرفتن از اخبار داخلی و اتفاقات بازار ارز و طلای جهانی محتاطانه عمل می‌کنند که این امر منجر به کاهش دامنه نوسان بازار سکه می‌شود. بنابراین بازار تقریبا باثبات در روزهای آتی شاهد نوسانات محدود با تمایلات نزولی خواهد بود.

15-02

 

بازار طلای جهانی

سقوط آزاد طلا

طلای جهانی هفته خود را با سقوط چشمگیری آغاز کرد. به طوری که روز دوشنبه در پایین‌‌‌ترین سطح 7ماهه خود قرار گرفت و سطح حمایتی 1850 دلار را نیز از دست داد. به این ترتیب هر اونس طلای جهانی میانه کانال 1820 دلاری مبادله شد. در حالی طلا در قعر 7 ماهه مستقر است که شاخص دلار به قله 10 ماهه خود دست یافته است. از طرف دیگر نوید بالا ماندن نرخ بهره با افزایش هزینه فرصت نگهداری از دارایی بدون بازده، منجر به کاهش جذابیت فلز زرد می‌شود. با وجود این بازار در انتظار آمارهای تورمی است تا آینده نرخ بهره شفاف‌‌‌تر شود. با رشد تولید ناخالص داخلی ایالات متحده عنوان پایگاه امن سرمایه‌گذاری از طلا به دلار منتقل شد. با وجود این تحلیلگران بر این باورند  که این کاهش‌‌‌های متوالی در بهای طلا رو به اتمام است و امکان دارد فلز زرد تا انتهای هفته شاهد تمایلات صعودی در نوسانات باشد.

15-03

 

بازار اوراق مسکن

رکود ساخت ساختمان

اوراق تسهیلات بانک مسکن که در فرابورس مورد معامله قرار می‌‌‌گیرند، روز دوشنبه با رشد قیمت همراه بودند. به طوری که در این میان اوراق تسهیلات بهمن 1400 که با نماد تسه 0011 داد و ستد می‌شود، روز گذشته با افزایش 14/ 2‌درصد معادل بیش از یک‌هزار و 800 تومان رشد به سطح 90‌هزار تومان بازگشت و کار خود را در قیمت پایانی 90‌هزار و 735 تومان خاتمه داد. به گفته برخی از کارشناسان این حوزه بازار مسکن طی سه ماه گذشته از تورم شدید قیمت در امان بود؛ در مقاطعی از این بازه ۹۰روزه، قیمت آپارتمان در تهران و دست‌‌‌کم کلان‌شهرهای دیگر کشور کاهش پیدا کرد و در مقاطعی نیز بازار شاهد ایستایی قیمت‌ها بود. این اتفاق اگرچه از منظر اثرگذاری بر تغییر جهت رشد قیمت مسکن (کاهشی شدن)، لبه مثبت «افت فشار تقاضا» محسوب می‌شود، اما همین سنگین‌‌‌‌‌‌‌‌‌تر شدن رکود تقاضا از نگاه سازنده‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها عاملی برای سخت‌‌‌‌‌‌‌‌‌تر شدن شرایط و فعالیت ساختمانی است.

15-04

 

بازار نفت

تقلا در بازار نفت

در مبادلات تجاری روز سه‌شنبه بهای نفت خام نسبتا تکان جدی نداشت و نوسانات کوتاهی را پشت سر گذاشت. به این ترتیب هر بشکه نفت خام برنت با افت اندکی در قیمت 90 دلار و 48 سنت قرار گرفت و نفت وست تگزاس اینترمدییت با عدم تغییر در بهای 88 دلار و 76 سنت مبادله شد. از آنجا که شاخص دلار در قله 10 ماهه خود قرار گرفت، نفت برای دارندگان سایر ارزها گران‌‌‌تر شد که از تقاضای آن کاست. همچنین جذابیت اوراق قرضه عرصه را بر نفت تنگ کرده است. در ضمن سمت عرضه نفت نیز سیگنال‌‌‌های متفاوتی به بازار منتقل می‌کند که منجر به نوسانات قیمتی می‌شود. بنابراین تا مشخص شدن سرنخ‌‌‌های بیشتر مانند تورم، نرخ بهره و میزان تولید کشورهای اوپک‌پلاس در روزهای آتی اثرات مختلفی بر بازار می‌‌‌گذارد. تا آن زمان نفت در وضعیت تلاش برای صعود به همراه نوسانات در بازه محدود باقی می‌‌‌ماند.

15-05