بازار سهام

سقوط ادامه‌دار بورس تهران

روز دوشنبه نماگر اصلی بورس تهران برای پنجمین روز معاملاتی متوالی کاهش یافت. به طوری که شاخص کل بورس تهران در این روز با بیش از ۸۳۰۰ واحد کاهش ارتفاع در محدوده ۲ میلیون و ۱۷‌هزار واحد قرار گرفت و شاخص هم‌وزن نیز با ۳۲۶۰ واحد سقوط، در محدوده ۷۰۰‌هزار واحد به کار خود پایان داد. همچنین در این روز بورس و فرابورس مجموعا شاهد ۲۷۷ میلیارد تومان خروج پول بودند و ارزش معاملات خرد نیز در سطح ۴۲۴۳ میلیارد تومان قرار گرفت. برخی از تحلیلگران معتقدند که بورس تهران در حال حاضر شاهد تحولات مثبت یا منفی قابل‌توجهی نیست و مانند هفته‌های گذشته، معاملات در این بازار کم‌رمق و بدون جهت‌گیری قاطعانه همراه با حجم پایین دنبال می‌شوند. اما با نزدیک شدن به روزهای پایان سال و کاهش انگیزه نوسان‌گیری کوتاه‌مدت، ممکن است که بتوان شاهد یک روند صعودی به نسبت پایدار بود.

15-01

 

بازار سکه

همسویی سکه و دلار

در ادامه روند سه روز معاملاتی ماقبل، دوشنبه نیز قیمت سکه امامی کاهش یافت تا برای چهارمین روز متوالی ارزش این سکه در حال سقوط باشد. به طوری که در روز دوشنبه و تا لحظه تنظیم این گزارش، قیمت سکه امامی اندکی کاهش یافت و با حدود 190‌هزار تومان افت ارزش، در محدوده قیمتی 28 میلیون و 660‌هزار تومان به ازای هر قطعه مورد خرید و فروش قرار گرفت تا پایین‌ترین قیمت سکه از 30 مهر 1402، در این روز رقم بخورد. این اتفاق در حالی رخ داد که نرخ دلار نیز، به عنوان یکی از مهم‌ترین عوامل‌ تاثیرگذار بر قیمت سکه، در این روز کاهش یافت و در مرز 50‌هزار تومان قرار گرفت و همچنین اونس جهانی شاهد کاهش ارزش بود. کارشناسان بازار سکه عقیده دارند که اگر دلار به روند کاهشی خود ادامه دهد، ممکن است فشار فروش در این بازار افزایش پیدا کند.

15-02

 

بازار طلای جهانی

طلا، چشم‌انتظار نرخ بهره

پس از شروع خرید و فروش در بورس‌های جهانی در شروع هفته معاملاتی، طلای جهانی کار خود را با کاهش قیمت آغاز کرد. در حالی که روز جمعه قیمت طلا به نسبت روز ماقبل تقریبا ثابت مانده بود، اما روز دوشنبه و تا  ساعت 19:30به وقت تهران، قیمت طلای جهانی بیش از 9 دلار کاهش یافت تا ارزش این فلز گرانبها با سقوط به محدوده 1971 دلار به ازای هر اونس مورد خرید و فروش قرار بگیرد. حال که جنگ میان اسرائیل و حماس تا حد زیادی آرام گرفته و آرامش نسبی به خاورمیانه بازگشته است و همچنین نگرانی‌ها در خصوص میزان افزایش نرخ بهره آمریکا کاهش یافته و احساسات و نظرات معامله‌گران در این خصوص از پی سخنرانی‌های اخیر مقامات فدرال رزرو تعدیل شده است، کارشناسان عقیده دارند که نوسانات این روزهای طلا عمدتا تحت‌تاثیر نرخ بهره  آینده ایالات متحده آمریکا و همچنین شاخص دلار قرار دارد.

15-03

 

بازار اوراق مسکن

فروش متری مسکن در بورس

روز دوشنبه، قیمت هر برگ «تسه 0011» پس از سه روز معاملاتی متوالی افزایشی بودن با کاهش قیمت همراه شد. اوراق تسهیلات بانک مسکن که با نماد «تسه 0011» در فرابورس ایران عرضه شده و مورد خرید و فروش قرار می‌گیرد، در این روز با بیش از 1500 تومان کاهش ارزش، قیمت پایانی 106‌هزار و 30 تومان به ازای هر برگ از این اوراق را به ثبت رساند. این کاهش قیمت در حالی رخ داد که در روز ماقبل، قیمت این اوراق به 107‌هزار و 689 تومان رسیده بود که بالاترین قیمت تسه از 21 اسفند 1401 است. مهدی هدایت، مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران، دوشنبه 29 آبان اعلام کرد که طرح فروش متری مسکن از طریق بورس، در حال سپری کردن مراحل نهایی خود است و به زودی شکل اجرایی به خود خواهد گرفت که این طرح می‌تواند به نوسازی بافت‌های فرسوده و پوشش ریسک تورم بازار کمک کند.

15-04

 

بازار نفت

تمایلات صعودی قیمت نفت

در روز دوشنبه، نفت برنت و WTI در حالی کار خود را آغاز کردند که نوسانات صعودی اندک در قیمت آنها دیده می‌شد. به طوری که تا لحظه تنظیم این گزارش، نفت خام برنت با بیش از یک دلار افزایش قیمت نسبت به قیمت پایانی روز معاملاتی ماقبل، در محدوده 81 دلار و 95 سنت به ازای هر بشکه مورد خرید و فروش قرار گرفت. نفت WTI یا وست تگزاس اینترمدییت نیز مانند نفت برنت، با افزایشی اندک در محدوده قیمتی 77 دلار و 75 سنت به ازای هر بشکه خرید و فروش شد که موجب شد حرکت صعودی آهسته نفت برای جبران سقوط هفته گذشته، برای دومین روز متوالی ادامه پیدا کند. برخی از کارشناسان عقیده دارند که افزایش قیمت نفت در این روز، به دلیل انتشار اخبار مربوط به کاهش بیشتر عرضه نفت توسط مجموعه کشورهای اوپک‌پلاس  بوده است و قیمت روزهای آینده نیز عمدتا تحت‌تاثیر این نوع اخبار خواهد بود.

15-05