یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم کشور به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند. تعادل مجدد بورس
شاخص کل بورس طی روز گذشته با رشد ملایم ۸۶ واحدی (معادل ۱۱/۰ درصد) مواجه شد. به این ترتیب، شاخص در یک قدمی مدار ۷۷ هزار واحدی متوقف شد و شاخص بورس از ابتدای سال تغییراتی معادل منفی ۵۷/۲ درصد را به ثبت رساند. بر این اساس، همانطور که پیش‌بینی شده بود پس از فروکش کردن هیجانات، تعادل بار دیگر به بورس بازگشت. با این حال در صورت تداوم حضور کمرنگ سهامداران حقوقی در معاملات نمی‌توان انتظار داشت شاخص تغییرات شدیدی را در روزهای آتی تجربه کند.



سقف قدرتمند ۳۳۰۰ تومانی دلار

در ابتدای معاملات روز گذشته، دلار در همان ۳ هزار و ۳۰۰ تومان معامله شد، اما در ادامه با افت قیمت مواجه شد و به ۳ هزار و ۲۸۰ تومان رسید. این در حالی است که قیمت خرید دلار به ۳ هزار و ۲۴۰ تومان نیز رسید که این اختلاف ۴۰ تومانی خرید و فروش نشان از آمادگی بازار برای افت قیمت دارد. در واقع، سقف ۳ هزار و ۳۰۰ تومانی در شرایط فعلی بازار قدرتمند به نظر می‌رسد. گرچه برخی محرکات هیجانی ممکن است منجر به شکسته شدن این مقاومت شود، اما هم‌اکنون عدم تغییر قیمت دلار سناریو محتمل‌تری است.




سکه با اونس هم‌جهت شد

گرچه در معاملات روز شنبه، سکه برخلاف اونس حرکت کرد و با توجه به رشد قیمت دلار با افزایش قیمت مواجه شد؛ اما دیروز با کاهش ۱۰ هزار تومانی مواجه شد. به این ترتیب، هر سکه طرح جدید ۹۸۵ هزار تومان معامله و بازدهی آن از ابتدای سال ۴/۳ درصد شد. تعادل در قیمت دلار عامل اصلی هم‌سو شدن قیمت سکه با طلای جهانی به شمار می‌آید. بنابراین، پیش‌بینی می‌شود روز آینده نیز با توجه به تاخیر در آغاز معاملات بازار جهانی طلا نسبت به بازار ایران، سکه تحت تاثیر قیمت دلار حرکت کند.




افت اونس جهانی محقق شد

همانطور که پیش‌بینی شده بود، نقش عوامل منفی‌کننده قیمت طلای جهانی نظیر آمار اقتصادی مناسب آمریکا پررنگتر بود و منجر به افت قیمت طلا شد. به این ترتیب، اونس جهانی در پایان هفته معاملاتی به ۷/۱۲۹۲ دلار رسید تا به‌رغم رسیدن به سقف ۱۳۰۵ دلاری بار دیگر به زیر کانال ۱۳۰۰ دلاری بازگردد. طی یک نظرسنجی از کارشناسان توسط کیتکو، هفته متعادلی برای طلا پیش‌بینی شده است؛ علت این امر، وجود عواملی با اثرگذاری متفاوت است نظیر ناآرامی‌های اوکراین که اثر افزایشی یا آمار اقتصادی مناسب آمریکا که اثر کاهشی روی قیمت این فلز زرد دارد.




تداوم صف‌های خرید «تسه»

طی معاملات روز گذشته، اوراق تسهیلات مسکن فروردین ماه سال ۹۲ (تسه۹۲۰۱) بار دیگر مورد اقبال معامله‌گران قرار گرفت و به قیمت ۸۴ هزار و ۸۵ تومان معامله شد. به این ترتیب، این اوراق بیشترین درصد رشد مجاز روزانه (معادل ۵ درصد) در فرابورس را تجربه کردند و در پایان نیز بار دیگر با صف خرید مواجه شدند. با این حال، طی روز گذشته صف فروش ملایمی نیز برای این اوراق مشاهده شد و پیش‌بینی می‌شود با توجه به حضور فعال‌تر سهامداران حقوقی در نقش فروشنده، روند رو به رشد این اوراق کمی آهسته‌تر شود.



هفته مثبت نفت

نفت خام آمریکا مطابق با پیش‌بینی‌ها توانست رشد قیمتی را تجربه کند و در پایان معاملات هفتگی به ۱۰۲ دلار برسد. به این ترتیب، نفت خام طی هفته گذشته حدود ۲ درصد رشد قیمت را تجربه کرد. علت اصلی این امر، مشکلات روسیه به عنوان دومین صادرکننده بزرگ نفت دنیا با کشورهای غربی بر سر اوکراین است که می‌تواند منجر به ادامه رشد قیمتی این کالا شود. اما از سوی دیگر، ورود مجدد لیبی به جمع عرضه‌کنندگان نفت می‌تواند قیمت آن را در همین محدوده ۱۰۰ دلاری کنترل کند و سناریو افزایش قیمتی را تغییر دهد.