یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم کشور به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند. بورس به کف حمایتی نزدیک می‌شود؟

شاخص کل بورس طی روز گذشته با افت ۴۵۹ واحدی (معادل ۶/۰ درصد) مواجه شد و به ۷۶ هزار و ۵۲۹ واحد رسید. همان‌طور که اشاره شده بود عدم حضور فعال سهامداران حقوقی نمی‌تواند تغییرات شدیدی را در شاخص ایجاد کند که بالا بودن تعداد دفعات معاملات، گواهی بر فعالیت حقیقی‌ها است. بنابراین، با ادامه این روند نباید انتظار داشت طی روزهای آتی، جهش قابل توجهی در شاخص ایجاد شود. از سوی دیگر، با توجه به تحلیل‌های تکنیکال، کانال ۷۶ هزار واحدی، یک کف حمایتی قوی برای شاخص کل به شمار می‌آید که بر این اساس، احتمال رشد ملایم شاخص بیشتر خواهد بود.



تعادل انتظاری در بازار ارز

در معاملات روز گذشته، دلار با قیمت ۳ هزار و ۲۸۰ تومان معامله شد و در پایان نیز در همین محدوده باقی ماند که نشان از تعادل نسبی در بازار دارد. در شرایط کنونی، معامله گران بازار ارز با اخبار متنوعی نظیر ورود ارز از سوی شرکت‌های پتروشیمی یا کاهش میزان فروش نفت مواجه هستند که به‌رغم محقق نشدن آنها، انتظارات متفاوتی را در بازار ایجاد می‌کند. با این حال، نرخ خرید دلار ۳ هزار و ۲۶۰ تومان بود که این تفاوت ۲۰ تومانی با نرخ فروش نیز نشان می‌دهد عدم تغییر قیمت دلار، سناریوی محتمل‌تری در روزهای آینده است.



رشد ملایم قیمت سکه

سکه بر خلاف دلار که بدون تغییر باقی مانده بود، روز گذشته رشد اندک ۳ هزار و ۵۰۰ تومانی را تجربه کرد و به ۹۸۸ هزار و ۵۰۰ تومان رسید؛ به این ترتیب، بازدهی سکه از ابتدای سال ۶۷/۳ درصد شد. در واقع، ثبات قیمت دلار به عنوان عاملی بسیار موثر بر قیمت طلا دیروز اجازه نداد تا افزایش قیمت جهانی طلا تاثیر زیادی در بازار سکه داشته باشد. با توجه به شواهد موجود، انتظار افزایش یا کاهش قابل توجه قیمت سکه در روزهای آتی چندان به چشم نمی‌خورد.




رشد اونس با وجود ابهامات

طی روز گذشته، قیمت اونس جهانی با حدود ۷ دلار افزایش به ۱۲۹۹ دلار رسید. به این ترتیب، از ابتدای سال جاری تغییرات قیمت این فلز زرد منفی ۱/۲ درصد شد. گرچه برخی افزایش روز گذشته قیمت اونس را به وضعیت ناآرام اوکراین مرتبط می‌دانند، اما کارشناسان کیتکو وضعیت مشخصی را برای روند طلای جهانی در هفته جاری پیش‌بینی نکرده‌اند. در واقع، هنوز مشخص نشده است عوامل افزایشی نظیر ناآرامی‌های منطقه‌ای نقش پررنگ‌تری دارند یا عوامل کاهشی نظیر آمار اقتصادی آمریکا و انتخابات هند. از سوی دیگر، در بازار آتی طلای جهانی اندیکاتورهای تکنیکال روزانه، سیگنال خرید می‌دهند که نشان می‌دهد احتمال افزایش ملایم قیمت در این بازار وجود دارد.



ترمز «تسه» گرفته شد

طی معاملات روز گذشته، همان‌طور که پیش‌بینی شده بود روند رو به رشد اوراق تسهیلات مسکن فروردین ماه سال ۹۲ (تسه۹۲۰۱) کند شد و تنها با رشد ۳/۱ درصد و با قیمت ۸۵ هزار و ۱۶۲ تومان معامله شد. همچنین، آخرین معامله این اوراق ۲۲/۰ درصد افت را تجربه کرد که با در نظر گرفتن متعادل شدن صف فروش و خرید آنها می‌توان انتظار داشت که روند صعودی «تسه» در چند روز آینده، متوقف شود.



سیگنال‌های افزایش قیمت نفت قوی‌تر است

نفت خام آمریکا طی روز گذشته در قیمت ۷۱/۱۰۲ دلار معامله شد که نسبت به پایان هفته گذشته، ۶/۰ درصد رشد را تجربه کرد. نفت برنت نیز تحت تاثیر ناآرامی‌های به وجود آمده در لیبی، به عنوان دارنده بزرگترین ذخایر نفتی در آفریقا، با رشد قیمت مواجه شد. به‌طور کلی، کارشناسان با در نظر گرفتن مشکلات ژئوپلیتیک در اوکراین و لیبی وضعیت روند قیمت نفت را در این هفته صعودی پیش‌بینی‌ می‌کنند. همچنین، بررسی‌های تکنیکال در بازار آتی نفت سیگنال‌های قوی خرید را نشان می‌دهند که بیانگر احتمال افزایش قیمت از این منظر نیز است.