یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم کشور به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند. پایان هفته «قرمز» بورس
در پایان این هفته، شاخص کل افت ۱۴۴ واحدی (معادل ۱۹/۰ درصد) را تجربه کرد و به ۷۶ هزار و ۶۸ واحد رسید. در گروه خودرو، رشد قابل توجه میزان تولیدات ایران خودرو و سایپا منجر به حرکت این گروه بر خلاف مسیر نزولی سایر گروه‌های بورسی شد. در حال حاضر، ثبات قیمت دلار و عدم تغییر جدید در وضعیت کلان اقتصادی احتمال رشد قابل توجه شاخص بورس را کاهش می‌دهد. بنابراین، گرچه از منظر تکنیکال، افت بیش از حد شاخص کل با کف حمایت روبه‌رو خواهدشد اما احتمال رشد آن از منظر بنیادی چندان بالا نیست.



افت نسبی قیمت دلار
طی معاملات روز گذشته، دلار با افت ۱۰ تومانی مواجه و به قیمت ۳ هزار و ۲۷۰ تومان معامله شد. به این ترتیب، دلار از ابتدای سال توانسته است ۴/۸ درصد رشد را تجربه کند. تداوم شرایط متعادل اقتصادی و وجود منابع ارزی به مقدار کافی در بازار، ثبات در قیمت ارز را به دنبال دارد. همچنین، ورود ملایم ارز از سوی شرکت‌های پتروشیمی و امیدواری به آرامش سیاسی در اوکراین عدم تمایل دلار به افزایش قیمت را به همراه خواهد داشت.



افت سکه درپی ریزش اونس
سکه در معاملات روز گذشته، با توجه به افت قیمت دلار و طلای جهانی با کاهش قیمت مواجه بود. به این ترتیب، هر سکه طرح جدید با ۱۵ هزار تومان کاهش، به قیمت ۹۷۰هزار تومان معامله شد تا از ابتدای سال رشد ۸/۱ درصدی را تجربه کرده باشد. با توجه به ثبات قیمت دلار در محدوده فعلی، قیمت سکه کاملا متاثر از قیمت اونس جهانی تغییر خواهد کرد. بنابراین، کاهش بیش از ۳۰ دلاری قیمت طلای جهانی طی چند روز اخیر، آینده چندان روشنی را برای قیمت سکه در بازار داخل ترسیم نمی‌کند.



رکوردشکنی اونس جهانی
طلای جهانی، طی معاملات روز گذشته به ۱۲۶۶ دلار رسید. این در حالی بود که در پایان معاملات روز سه‌شنبه به وقت نیویورک (بامداد چهارشنبه به وقت تهران)، قیمت اونس افت شدیدی را تجربه کرد و به پایین‌ترین میزان خود طی ۱۰۰ روز گذشته (۷۴/۱۲۶۰ دلار) رسید. همان‌طور که اشاره شده بود، معامله گران نسبت به رشد شاخص اعتماد مصرف‌کننده که نشان از افزایش امیدواری به اوضاع اقتصادی آمریکا است واکنش نشان دادند و این امر در کنار آمار اقتصادی مناسب اروپا منجر به افت قیمت طلای جهانی شد. همچنین، کاهش تقاضا از سوی چین بر تقویت این روند اثرگذار بود. تغییر این روند نزولی نیازمند تشدید ناآرامی‌ها در اوکراین است.



روند نزولی قیمت «تسه» کند شد
قیمت اوراق تسهیلات مسکن فروردین ماه سال ۹۲ (تسه۹۲۰۱) در روز چهارشنبه در پی قوانین دستوری مبنی بر عدم اجازه فروش اوراق خریداری شده تا دو ماه (از ابتدای تیر) کاهش یافت. به این ترتیب، این اوراق با کاهش ملایم ۵/۰ درصدی به قیمت ۸۱ هزار و ۴۷۰ تومان معامله شد. گرچه پایین‌تر بودن قیمت تقاضای خرید نسبت به قیمت پایانی، احتمال کاهش قیمت اوراق مزبور را در روز شنبه افزایش می‌دهد، اما صف‌های خرید و فروش تا حدودی متعادل شده است که این مساله می‌تواند روند نزولی قیمت «تسه» را ملایم کند.



ثبات نسبی در قیمت نفت
نفت خام آمریکا طی روز معاملاتی گذشته تغییرات چندانی را تجربه نکرد و به قیمت ۳۵/۱۰۴ دلار معامله شد. به این ترتیب، با رسیدن به قیمت پایان هفته گذشته، بازدهی این کالا از ابتدای سال به ۷/۴ درصد رسید. این در شرایطی بود که شورشیان در شرق کشور لیبی، هاریگا، یکی از منابع عرضه نفت را که به تازگی بازگشایی شده بود بار دیگر بستند که افزایش نسبی قیمت نفت برنت را به همراه داشت. در خصوص قیمت نفت آمریکا، گرچه عوامل بنیادی روند افزایشی را نشان می‌دهد، اما از منظر تکنیکال، قیمت این کالا با سقف مقاومتی رو به رو شده است. همچنین، احتمال افزایش عرضه نفت از سوی آمریکا نیز می‌تواند از افزایش قیمت این کالا جلوگیری کند.