یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم کشور به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند. شاخص کل بورس
پس‌لرزه‌های بی‌اعتمادی به وضعیت بورس
طی معاملات روز گذشته، شاخص کل بورس افت ملایم 113 واحدی (معادل 15/0 درصد) را تجربه کرد و به 75 هزار و 240 واحد رسید. به این ترتیب، تغییرات آن از ابتدای سال به منفی 8/4 درصد رسید. گرچه امید به روند مثبت مذاکرات هسته‌ای و اثر قابل توجه آن بر بورس همچنان به قوت خود باقی است، اما روند فرسایشی منفی بورس طی چند ماه اخیر به نوعی منجر به دلسردی سهامداران شده است. بنابراین، نمی‌توان انتظار داشت اخبار رویدادهای آتی تا پیش از محقق شدن بتوانند اثری جدی بر روند بورس داشته باشند.




دلار
دلار در انتظار توافق هسته‌ای
روز گذشته، دلار تغییرات چندانی را تجربه نکرد و به قیمت 3 هزار و 250 تومان معامله شد. روز یکشنبه در پی خوش‌بینی‌ها نسبت به توافقات هسته‌ای، قیمت دلار به 3 هزار و 245 تومان نیز رسیده بود که روز گذشته با 5 تومان تعدیل مثبت مواجه شد. معامله‌گران معتقدند در صورتی که نتیجه مذاکرات منفی و یا خنثی باشد، قیمت به همان محدوده 3هزار و 280 تومان بازمی‌گردد، اما اگر نتیجه مثبتی نایل شود، دلار ممکن است تا 3 هزار و 100 تومان نیز کاهش یابد. در این شرایط، افت بیش از این مقدار بسیار بعید به نظر می‌رسد.



سکه(طرح جدید)
روند متعادل قیمت سکه
سکه که در روز یکشنبه افت شدید را پیرو کاهش قیمت دلار تجربه کرده بود، طی معاملات روز گذشته با 5 هزار تومان افزایش به 951 هزار تومان رسید. به این ترتیب، تغییرات قیمت سکه از ابتدای سال منفی 2/0 درصد است. در شرایطی که قیمت طلای جهانی تغییرات چندانی را تجربه نمی‌کند، مهم‌ترین عاملی که می‌تواند قیمت سکه را تغییر دهد، افت و خیز دلار با توجه به نتیجه دیدار دیپلمات‌های ایرانی و آمریکایی در ژنو است. بنابراین، با توجه به پارامترهای موجود، پیش‌بینی روند متعادل برای سکه سناریو محتمل‌تری به شمار می‌آید.




طلای جهانی
آغازی آرام برای اونس
در اولین روز معاملاتی هفته جاری، طلای جهانی با رشد ۲ دلاری مواجه شد و به قیمت ۴/۱۲۵۴ دلار رسید. کارشناسان قیمت طلا را وابسته به شاخص دلار عنوان می‌کنند که خود به آمار اقتصادی آمریکا بستگی دارد. بنابراین، پیش‌بینی می‌شود تا ارائه آمار جدید در پایان هفته جاری اونس جهانی روند متعادلی را سپری کند. کاهش معاملات آتی طلا که ۵۲ درصد از میانگین ۱۰۰ روز گذشته پایین‌تر بوده است گواهی بر این ادعا است. گرچه از منظر بنیادی، طلا افزایش قابل توجهی نخواهد داشت، اما بر اساس تحلیل‌های تکنیکال، سیگنال‌های خرید قوی است که نشان از پیش‌بینی صعودی قیمت این فلز زرد در بازار آتی دارد.




اوراق تسهیلات مسکن
بازگشت «تسه» به کانال صعودی
روز گذشته، اوراق تسهیلات مسکن فروردین ۱۳۹۲ «تسه۹۲۰۱» بار دیگر به مسیر صعودی بازگشت و با رشد ۱۷/۱ درصدی به قیمت ۸۶ هزار و ۲۹۹ تومان معامله شد. به این ترتیب، از ابتدای سال «تسه۹۲۰۱» بازدهی معادل ۷/۳۶ درصد را به ثبت رسانده است. همانطور که پیش‌بینی شده بود، نزدیک شدن به فصل تابستان و رونق بازار مسکن منجر به افزایش تقاضا برای این اوراق می‌شود. طی معاملات روز گذشته نیز صف‌های خرید و فروش باقی‌مانده بالاتر از قیمت پایانی هستند که نشان‌دهنده تمایل این اوراق به افزایش قیمت بیشتر است.



نفت خام آمریکا
رونق اقتصاد جهانی؛ تشدید تقاضای نفت
در نخستین روز معاملاتی هفته جاری، نفت با نیم درصد رشد به قیمت 19/103 دلار رسید. رشد تولید ناخالص ملی (GDP) ژاپن، افزایش صادرات چین و امید به بهبود وضعیت اقتصادی اروپا با توجه به گزارش بانک مرکزی اروپا (ECB) به‌طور همزمان می‌توانند با تقویت طرف تقاضای نفت خام منجر به رشد قیمت آن شوند. از سوی دیگر، کاهش عرضه نفت توسط لیبی به 10 درصد ظرفیت تولید و همچنین عدم تغییر میزان تولیدات نفت اوپک (محتمل ترین سناریویی که برای نشست چهارشنبه هفته جاری پیش‌بینی می‌شود) نشان‌دهنده تضعیف طرف عرضه نسبت به تقاضا است.