یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند. بازار سهام
پایان هفته مثبت بورس
در آخرین روز معاملات هفتگی، شاخص کل بورس تهران با 454 واحد (معادل 64/0 درصد) رشد همراه شد و به 70 هزار و 877 واحد رسید. به این ترتیب، شاخص کل با زیان هفتگی معادل 9/1 درصد هفته دوم تیر را به پایان رساند. حجم پایین معاملات در حالی ادامه پیدا کرد که هنوز سهامداران منتظر نتایج مذاکرات هسته‌ای هستند. در پی تداوم روزهای منفی بورس، جلسات متعددی میان مسوولان بورسی، کارگزاران و وزیران کشور به‌منظور ارائه‌ راهکاری جهت خروج بازار سهام از این وضعیت برگزار شد. طی این جلسات، تصمیماتی مبنی بر حمایت جدی از بازار گرفته شد که قرار است هفته آینده، دو جلسه مهم دیگر نیز در این خصوص برگزار شود. بنابراین، شاخص در مرز 70 هزار واحدی با حمایت جدی مواجه است.




بازار ارز
دلار در انتظار سیگنال‌های مذاکرات هسته‌ای
در پایان هفته گذشته، دلار به قیمت ۳ هزار و ۱۴۵ تومان معامله شد. این در شرایطی است که اوایل هفته گذشته، دلار به نرخ ۳ هزار و ۱۰۰ تومان نیز معامله شده بود که با حمایت جدی معامله‌گران مواجه شد. با توجه به ثبات سایر عوامل اقتصادی در داخل کشور، مهم‌ترین عاملی که می‌تواند موجب تغییرات قیمت دلار شود، سیگنال‌های دریافتی از دور جدید مذاکرات هسته‌ای در وین است. تا لحظه تهیه این گزارش، اخبار ضد و نقیضی از این مذاکرات به گوش می‌رسید. به گفته رسانه‌های غربی، گرچه ایران درخواست‌های خود را تعدیل داده است، اما فاصله زیادی بین خواسته‌های دو طرف وجود دارد. از سوی دیگر، محمدجواد ظریف در گفت‌وگو با «ایسنا» اشاره کرده است که نباید گمانه‌زنی رسانه‌های خارجی را جدی گرفت.



بازار سکه
حرکت کم‌نوسان سکه
پنج‌شنبه هفته گذشته، هر سکه طرح جدید افت 4 هزار تومانی را تجربه کرد و به قیمت 959 هزار تومان معامله شد. به این ترتیب، زیان هفتگی 7/0 درصدی را به ثبت رساند. علت کاهش انتهای هفته سکه را می‌توان افت ملایم قیمت دلار و اونس جهانی دانست. همان‌طور که اشاره شد، روند متعادل قیمت دلار و انتظار معامله‌گران آن نسبت به مذاکرات هسته‌ای عاملی است که با حرکت جهشی قیمت سکه مقابله می‌کند. همچنین، طلای جهانی نیز با عوامل ضد و نقیضی دست و پنجه نرم می‌کند که اجازه حرکت آن در محدوده‌هایی بالاتر از 1350 و پایین‌تر از 1300 دلار را نمی‌دهد. بر این اساس، حرکت سکه در محدوده 940 تا 970 هزار تومانی، محتمل‌ترین سناریویی است که طی یک ماه گذشته نیز محدوده نوسان سکه را رقم زده است.



بازار طلای جهانی
حرکت اونس در ابهام
طی روزهای پنج‌شنبه و جمعه، طلای جهانی افت ملایمی را تجربه کرد و تا لحظه تنظیم این گزارش به قیمت 1322 دلار بر هر اونس معامله می‌شد. مطابق پیش‌بینی‌ها، علت اصلی این افت ملایم، کاهش نرخ بیکاری آمریکا طی گزارش هفتگی فدرال رزرو است. این امر منجر به افزایش شاخص دلار آمریکا و در مقابل افت نسبی قیمت اونس جهانی شد. از سوی دیگر در هفته پیش رو قرار است، آمار اقتصادی هند، دومین مصرف کننده طلا، ارائه‌ شود. اگر مطابق با انتظارات کاهش تعرفه واردات طلا در این کشور محقق شود، افزایش تقاضای طلا (عامل افزایش قیمت) را شاهد خواهیم بود. در نظرسنجی هفتگی کیتکو، 7 نفر (در میان 18 کارشناس) روند افزایشی و 8 نفر مسیر کاهشی را پیش‌بینی کرده‌اند که تاکیدی بر روند مبهم قیمت اونس دارد.



بازار اوراق مسکن
حرکت «تسه» در محدوده یک‌ماهه
در آخرین روز معاملات هفتگی، اوراق تسهیلات مسکن فروردین 1392 (تسه9201) با افت ملایم 4/1 درصدی مواجه و به قیمت 86 هزار و 264 تومان معامله شد. به این ترتیب، زیان هفتگی آن به 3/0 درصد رسید. مطابق با پیش‌بینی‌ها پس از اجرای قانون عدم اجازه فروش تا 2 ماه پس از خرید، اوراق مزبور همچنان در محدوده 80 تا 90 هزار تومان حرکت می‌کند. گرچه نگاه به صف‌های فروش نشان می‌دهد برخی عرضه‌ها در قیمت‌هایی بالاتر از قیمت پایانی است، اما صف‌های خرید از عدم تمایل خریداران برای خرید اوراق مزبور دراین قیمت‌هاحکایت دارد. از سوی دیگر، در ماه‌های تابستان که بازار مسکن رونق بیشتری پیدا می‌کند، احتمال افزایش تقاضا برای این اوراق وجود دارد که اجازه افت شدید قیمت را به آنها نخواهد داد.





کاهش نگرانی‌های عرضه نفت
طی معاملات روزهای پنج‌شنبه و جمعه، قیمت نفت کاهش پیدا کرد و هر بشکه نفت خام آمریکا به قیمت ۱۰۴ دلار معامله شد. نفت برنت نیز به حدود ۱۱۱ دلار رسید که علت اصلی این امر، توافق دولت لیبی با شورشیان مبنی بر بازگشایی دو پایانه اصلی صادرات نفت این کشور است. به این ترتیب، پیش‌بینی می‌شود صادرات این کشور افزایش ۵۰۰ هزار بشکه‌ای را تجربه کند که سمت عرضه نفت را تقویت خواهد کرد. از سوی دیگر، کارشناسان بلومبرگ پیش از گزارش آژانس بین‌المللی انرژی (EIA) پیش‌بینی می‌کنند که عدم کاهش میزان صادرات نفت عراق در این هفته، بار دیگر منجر به کاهش نگرانی‌ها از عرضه نفت و در نتیجه رشد قیمت آن خواهد شد. بر این اساس، برای هفته جدید روند قیمت نفت کاهشی پیش‌بینی شده است.