یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند. بازار سهام

بورس؛ خالی از هیجان
طی معاملات روز گذشته، شاخص کل افت بسیار ملایم 44 واحدی (معادل 06/0 درصد) را تجربه کرد و در یک قدمی 72 هزار واحد درجا زد. این در شرایطی بود که نمادهای «فارس» و «شبندر» بار دیگر عامل اصلی افت شاخص کل به شمار می‌آیند که در مجموع 230 واحد اثر منفی روی شاخص داشتند. پس از عرضه صف‌های خرید هیجانی در روز یکشنبه که افزایش حجم معاملات را در پی داشت، دیروز شاهد بازگشت بازار به مسیر چند ماهه اخیر خود با حجم کم معاملات بودیم. از سوی دیگر، اخبار متناقضی در رابطه با نرخ خوراک پتروشیمی‌ها وجود دارد که کاهش قیمت این خوراک سناریو محتمل‌تری عنوان شده است که می‌تواند در کوتاه‌مدت و به صورت نسبی روی سهام این گروه اثرگذار باشد. بنابراین، پیش‌بینی روند کم‌نوسان شاخص در این روزها محتمل‌ترین سناریوی پیش رو خواهد بود.



بازار ارز

نوسان دلار در محدوده ۳۱۰۰ تومانی
طی معاملات روز گذشته، هر دلار آمریکا با رشد 10 تومانی مواجه شد و بار دیگر بالاتر از 3 هزار و 100 تومان قرار گرفت. به این ترتیب، بازدهی آن از ابتدای سال به 3 درصد رسید. روند کاهشی قیمت دلار از اواخر اردیبهشت‌ماه در حالی بر اساس برخی نگاه‌های خوش‌بینانه به توافقات هسته‌ای آغاز شد که طی مدت مزبور همواره کف 3100تومانی با حمایت جدی مواجه شد. مذاکرات هسته‌ای در شرایطی ادامه می‌یابد که به‌منظور جلوگیری از ایجاد جوهای روانی، روند صحبت‌ها با احتیاط بیشتری از سوی دیپلمات‌ها به بیرون مخابره می‌شود. بنابراین، تا زمانی که سیگنال مشخصی از این مذاکرات دریافت نشود، نباید انتظار تغییرات شدید قیمت ارز را داشت و باقی ماندن در محدوده 3 هزار و 100 تومانی محتمل‌ترین سناریو است.





بازار سکه

افت ملایم سکه در پی اونس
روز گذشته، هر سکه طرح جدید با افت 5 هزار تومانی مواجه و به قیمت 948 هزار تومان معامله شد. این در شرایطی بود که دلار در همان محدوده 3100 تومانی حرکت کرد و تغییرات چندانی را تجربه نکرد و حتی اندکی رشد قیمتی را به ثبت رساند، اما طلای جهانی به آمار اقتصادی مناسب آمریکا واکنش نشان داد و افت قیمت پیدا کرد. همین امر منجر به کاهش قیمت سکه طی معاملات روز گذشته شد. با این حال، همان‌طور که پیش‌تر نیز اشاره شده بود، پیش‌بینی‌ها درخصوص دلار و طلای جهانی به این صورت است که نوسانات اندکی را در محدوده فعلی تجربه کنند؛ بر این اساس، حرکت متعادل قیمت سکه نیز در محدوده اخیر خود، محتمل‌ترین سناریوی پیش رو است.





بازار طلای جهانی

واکنش با تاخیر اونس به بیکاری آمریکا
دیروز، طلای جهانی با افت مواجه و با قیمت 1313 دلار بر هر اونس معامله شد. پنج‌شنبه هفته گذشته، بانک مرکزی آمریکا آمار اقتصادی مناسبی را ارائه‌ کرد که طی آن کاهش نرخ بیکاری فراتر از انتظارات بود. این عامل کاهنده قیمت با توجه به تعطیلی بازار در روز جمعه به علت روز استقلال آمریکا، اثر خود را با تاخیر طی معاملات دیروز گذاشت. به این ترتیب، رشد بازار سهام و شاخص دلار آمریکا در حالی رقم خورد که طلای جهانی با افت نسبی قیمت مواجه شد. از سوی دیگر، عوامل ژئوپلیتیک (نظیر درگیری‌های اوکراین و عراق)، مطمئن نبودن معامله‌گران نسبت به امکان کنترل تورم و نمودارهای تکنیکالی، عواملی است که در مقابل کاهش قیمت مقابله می‌کنند.



بازار اوراق مسکن

«تسه» روی خط تعادل
طی معاملات روز گذشته، اوراق تسهیلات مسکن فروردین 1392 (تسه9201) با رشد 9/0 درصدی مواجه و به قیمت 87 هزار و 94 تومان معامله شد. به این ترتیب، اوراق مزبور از ابتدای سال 39 درصد بازدهی را به ثبت رساندند. گرچه افزایش تقاضا در فصل تابستان باعث شده است معاملات این اوراق همچنان مناسب باشد، اما با توجه به ثبات عوامل بنیادی مسیر حرکت آنها نوسانات کمی را تجربه می‌کند. رشد قیمت اوراق طی روز گذشته در حالی رقم خورد که آخرین معامله‌ها با افت قیمت مواجه بودند. همچنین، صف‌های خرید باقیمانده نیز در قیمت‌هایی پایین‌تر از قیمت پایانی است. بر‌اساس موارد یادشده، احتمال افزایش قیمت «تسه»ها به بیش از مقادیر فعلی پایین است.




بازار نفت

نفت درجا می‌زند
طی نخستین روز معاملاتی، هر بشکه نفت خام آمریکا به قیمت 8/103 دلار معامله شد که تغییر چندانی را تجربه نکرده است. نفت برنت نیز با توجه به بازگشایی دو پایانه مهم صادراتی لیبی با کاهش نسبی مواجه شد. همچنین، در امان ماندن صادرات عراق به‌رغم وجود ناآرامی‌ها در این کشور از افزایش بیشتر قیمت نفت جلوگیری کرد. از سوی دیگر، میزان صادرات نفت خام به کمترین مقدار خود طی شش سال گذشته رسید و بر‌اساس اخبار، دولت روسیه تصمیم به افزایش تعرفه صادرات نفت خام گرفته است که می‌تواند اثر افزایشی بر قیمت نفت خام داشته باشد. با توجه به موارد یادشده، حرکت نسبتا باثبات قیمت نفت در محدوده فعلی، محتمل‌ترین سناریوی پیش رو در این روزها است.