یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند. بازار سهام

آغاز هفته منفی بورس تهران
در نخستین روز معاملات هفتگی، شاخص کل بورس افت 215 واحدی (معادل 29/0 درصد) را تجربه کرد و همچنان در کانال 74 هزار واحدی باقی ماند. حجم و ارزش معاملات نیز مشابه هفته‌های اخیر بوده و تحرک جدیدی در بازار مشاهده نمی‌شود. اما آنچه در رصد معاملات امیدوارکننده است عدم حرکت هم‌جهت سهام است که نشان از فعالیت بیشتر سهامداران حرفه‌ای در بازار سهام دارد. همچنین، دور جدید مذاکرات هسته‌ای آغاز شده است که طبیعی است در این شرایط معامله‌گران جانب احتیاط را در فعالیت خود داشته باشند. بر این اساس، ثبات در وضعیت اقتصاد داخلی و انتظار سهامداران، احتمال وضعیت متعادل بورس تهران را تقویت می‌کند. بنابراین، روند کم‌نوسان بورس کاملا طبیعی بوده و وجود اخبار خوشایند درخصوص وضعیت صنایع مختلف نشان‌دهنده امیدواری سهامداران به این بازار است.




بازار ارز

شروع آرام دلار
مطابق با پیش‌بینی‌ها، بازار ارز ثبات نسبی خود را حفظ کرد و هر دلار آمریکا به قیمت 3 هزار و 135 تومان معامله شد. به این ترتیب، از ابتدای سال بازدهی 4 درصدی خود را حفظ کرد. در این شرایط، مثبت ارزیابی شدن نخستین نشست دیپلمات‌های کشور با همتاهای آمریکایی عاملی است که اندکی روی بازار ارز اثر گذاشت و قیمت آن را با کاهش ملایمی مواجه کرد. به این ترتیب، به منظور ایجاد تحرک جدی در بازار ارز نیاز به سیگنال‌های قوی‌تری از روند مذاکرات وجود دارد.
بنابراین، در ادامه مذاکرات ممکن است محدوده نوسان قیمت دلار تغییر پیدا کند و شاهد تغییرات قیمتی در بازه بزرگ‌تری باشیم.



بازار سکه

رشد ملایم سکه رقم خورد
هر سکه طرح جدید در نخستین روز معاملات هفتگی رشد ملایم 2هزار تومانی را تجربه کرد و به قیمت 954 هزار تومان معامله شد. این در شرایطی بود که افزایش قیمت اونس طی روزهای پایانی هفته گذشته می‌توانست اثرات مثبت بیشتری روی قیمت سکه داشته باشد؛ اما کاهش نسبی قیمت دلار اجازه رشد زیاد سکه در بازار داخلی را نداد. به این ترتیب مشاهده می‌شود. در حال حاضر وابستگی سکه نسبت به قیمت دلار بسیار بیشتر از وابستگی آن به طلای جهانی است. بنابراین، با توجه به خوش‌بینی‌هایی که درخصوص مذاکرات هسته‌ای و در نتیجه کاهش نسبی قیمت دلار وجود دارد، معامله‌گران در بازار سکه نیز تمایلی به خرید در قیمت‌های بالاتر ندارند. بسته بودن بازار طلای جهانی منجر می‌شود تا در روز جاری سکه مشابه دلار تغییرات اندکی را تجربه کند.



بازار طلای جهانی

۱۵/۱ درصد رشد هفتگی اونس
در پایان معاملات هفتگی، طلای جهانی با ثبت بازدهی 15/1 درصدی به قیمت 1/1309 دلار بر هر اونس معامله شد. این در حالی بود که در میانه معاملات، حتی به 1323 دلار نیز رسیده بود که شناسایی سود توسط معامله‌گران، منجر به تقویت صف فروش و کاهش ملایم قیمت‌ها شد. تشدید عوامل ژئوپلیتیک در اوکراین و خاورمیانه و برخی تردیدها نسبت به پایان احیای اقتصاد جهانی از جمله مهم‌ترین دلایل رشد قیمت طلا هستند. طی نظرسنجی هفتگی کیتکو، 18 نفر (از 27 کارشناس) روند افزایشی و 6 نفر مسیر کاهشی را برای طلا پیش‌بینی کرده‌اند. اما مشاهده می‌شود با افزایش قیمت‌ها، تقاضای فیزیکی برای طلا کاهش یافته است. با این حال، در هفته جاری تعداد زیادی از آمار اقتصادی مربوط به چین، اروپا و آمریکا منتشر می‌شود که می‌تواند روند طلا را تغییر دهد.



بازار اوراق مسکن

شروع منفی «تسه»ها
در نخستین روز معاملات هفتگی، اوراق تسهیلات مسکن فروردین 1392 (تسه9201) با افت 9/1 درصدی به قیمت 89 هزار و 472 تومان معامله شدند. به این ترتیب، بازدهی آنها از ابتدای سال به 9/41 درصد رسید. مطابق با پیش‌بینی‌ها، عدم تعادل در عرضه و تقاضای این اوراق منجر به غیر‌قابل پیش‌بینی بودن روند آنها شده است. اما به نظر می‌رسد در محدوده 90 هزار تومان، مقاومتی نسبی برای قیمت «تسه»ها وجود دارد که صعود بیشتر را با مشکل مواجه می‌کند. اعمال محدودیت‌ها و تصمیماتی که به منظور جلوگیری از روند بی‌رویه صعودی اوراق مزبور گرفته شده، نتوانسته است تاثیر منفی زیادی روی قیمت اوراق داشته باشد. بنابراین، باید عرضه واقعی افزایش یابد تا بتوان شاهد تعادل در دو طرف عرضه و تقاضا بود. در این شرایط، انتظار می‌رود اوراق مزبور در محدوده فعلی نوساناتی را تجربه کند.



بازار نفت

نفت، یک هفته زیر ۱۰۰ دلار
در پایان معاملات هفتگی، هر بشکه نفت خام آمریکا 2/0 درصد افت را تجربه کرد و در نهایت با قیمت 65/97 دلار، به کار خود پایان داد. گرچه در پایان معاملات، تشدید ناآرامی‌ها به‌ویژه در عراق و اوکراین، از افت بیشتر قیمت نفت جلوگیری کرد. اما قیمت آن کمتر از 100 دلار باقی ماند. آزاد اعلام شدن حمله هوایی به مواضع گروه تروریستی «داعش» در عراق توسط رئیس‌جمهور آمریکا از جمله این عوامل به شمار می‌آید. همچنین، رئیس جمهور روسیه به مدت یک سال واردات مواد غذایی و کشاورزی را از کشورهای غربی که به تازگی علیه روسیه تحریم اعمال کرده‌اند ممنوع اعلام کرد که نشان از عدم تغییر مواضع روسیه درخصوص بحران اوکراین است. با این حال، آمار موجودی نفت و گازوئیل در آمریکا نشان از کاهش تقاضا از سوی بزرگ‌ترین‌ مصرف‌کننده انرژی دنیا دارد که اجازه رشد قیمتی به نفت را نمی‌دهد.