یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند. بازار سهام

برآیند صفر در صنایع بورسیطی معاملات روز گذشته، شاخص کل با افت اندک ۱۷ واحدی (معادل ۰۲/۰ درصد) مواجه شد. این در شرایطی بود که روز شنبه شاخص کل افت قابل توجهی را تجربه کرد و حدود ۳۲۱ میلیارد ریال (حدود ۱۰ درصد ارزش معاملات روزانه) سرمایه سهامداران حقیقی از بورس خارج شد. با این حال، برخلاف شنبه که عمده صنایع روند منفی را سپری کردند، بررسی «دنیای اقتصاد» نشان می‌دهد دیروز تقریبا تعداد صنایع مثبت و منفی برابر بودند که تغییرات اندک شاخص کل را توجیه می‌کند. در این شرایط، حجم معاملات همچنان در سطوح بالایی قرار دارد که نشان از مشارکت قابل توجه سهامداران در این بازار است. مذاکرات هسته‌ای که از روز سه شنبه در وین آغاز خواهد شد، می‌تواند اثرگذاری قابل توجهی بر وضعیت بازار سرمایه داشته باشد و تا اعلام نتایج آن انتظار می‌رود وضعیت ملایم تری را شاهد باشیم.


بازار ارز

افت آرام دلار به سمت میانگیندیروز، هر دلار آمریکا به قیمت ۳ هزار و ۲۵۰ تومان معامله شد. بررسی «دنیای اقتصاد» نشان می‌دهد متوسط قیمت ارز از ابتدای پاییز حدود ۳۲۵۰ تومان بوده که قیمت دلار در روز گذشته نیز به این سمت حرکت کرده است. در واقع، با نزدیک شدن به لحظات حساس مذاکرات هسته‌ای، معامله‌گران در بازار ارز نیز با احتیاط بیشتری خرید و فروش می‌کنند. در این میان، وزیر خارجه عمان، میزبان مذاکرات هسته‌ای در مسقط، به منظور مذاکره با مسوولان عالی‌رتبه ایرانی وارد تهران شد که گواهی بر حساسیت لحظات هسته‌ای است. به گزارش نیویورک تایمز، هر نتیجه‌ای به جز توافق کامل، از دست دادن فرصت است؛ البته این توافق باید محدود ماندن دسترسی احتمالی ایران به سلاح هسته‌ای در آینده را در نظر بگیرد. با این حال، ثبات نسبی قیمت دلار محتمل ترین سناریوی این روزها است.


بازار سکه

تغییرات کُند قیمتی در بازار سکهروز گذشته، هر سکه طرح جدید به قیمت ۹۱۵ هزار تومان معامله شد. بنابراین، همان‌طور که انتظار می‌رفت در شرایط تعطیل بازار طلای جهانی، افت ۱۰ تومانی دلار سبب ریزش اندک قیمت سکه شد. با این حال، مشاهده می‌شود طی یکی، دو هفته اخیر میزان تغییرات قیمتی طلای جهانی و دلار، اثرات خود را به شدت گذشته در بازار سکه منعکس نمی‌کنند. به عبارت دقیق‌تر، قیمت سکه مقاومت بیشتری نسبت به تغییرات ناگهانی نشان می‌دهد. به‌عنوان مثال، رشد ۳/۲‌درصدی قیمت طلای جهانی در ابتدای هفته، قیمت سکه را فقط ۹/۰ درصد افزایش داد یا روز گذشته، افت ۳/۰ درصدی دلار، قیمت سکه را ۱/۰ درصد کاهش داد این مسائل نشان می‌دهد معامله‌گران در بازار سکه، وضعیت بازار طلای جهانی و ارز را متعادل نمی‌دانند و در نتیجه نسبت به نوسانات آن واکنش زیادی نشان نمی‌دهند.


بازار طلای جهانی

دومین بازگشت طلا در دقیقه ۹۰در پایان معاملات هفتگی، طلای جهانی در حالی توانست زیان خود را جبران کند که هفته ماقبل نیز دقیقا در ساعات پایانی معاملات، پس از رسیدن به قیمت‌های پایین با رشد مواجه شد. هفته گذشته، طلای جهانی با افزایش ۸۵/۰ درصدی به قیمت ۵/۱۱۸۸ دلار بر اونس معامله شد. سیگنال‌های نسبتا مناسب از سمت تقاضای فیزیکی، پوشش کوتاه‌مدت (خرید پس از یک افت شدید برای جبران زیان قبلی) و احتمالا تشدید درگیری‌ها در اوکراین مهم‌ترین عوامل این رشد قیمتی بودند. در این شرایط، آمار اقتصادی اروپا همچنان نشان از ضعف اوضاع اقتصادی در این ناحیه دارد. این هفته آمارهای اقتصادی مهمی گزارش می‌شود که می‌تواند روی شاخص دلار، رقیب اصلی اونس طلا، اثرگذار باشد. در نظرسنجی کیتکو، ۵ نفر (از ۱۹ کارشناس) روند مثبت و ۱۱نفر مسیر کاهشی را برای این هفته طلا پیش‌بینی کرده‌اند.


بازار اوراق مسکن

متوسط «تسه»ها کمتر از ۹۰ هزار تومان
طی معاملات روز گذشته، اوراق تسهیلات مسکن فروردین 1392 (تسه9201) با افت 85/0 درصدی به قیمت 88 هزار و 558 تومان معامله شدند. به این ترتیب، اوراق مزبور اندکی فاصله خود را از کف 90 هزار تومانی بیشتر کردند. بررسی «دنیای اقتصاد» نشان می‌دهد، متوسط قیمت این اوراق حدود 89 هزار تومان است (در محاسبه میانگین، قیمت سررسیدهای در حال ابطال در نظر گرفته نشده‌اند). این امر نشان می‌دهد مسیر کاهشی تقاضا در فصل پاییز در حالی ادامه یافت که برخلاف ماه‌های ابتدایی سال، دیگر شاهد مازاد تقاضا نیستیم، بلکه اکنون عرضه و تقاضا متعادل شده‌اند و حتی شاید میزان عرضه بیش از تقاضا باشد. این امر مهم‌ترین عامل افت بیش از 10‌درصدی قیمت «تسه»ها نسبت به دوران اوج آنها است. با این حال، افزایش فاصله از کف 90 هزار تومانی با مقاومت مواجه خواهد بود.


بازار نفت

چرخش نفت از مسیر ریزشیقیمت نفت که به کمترین مقدار چهار سال گذشته رسیده بود، در پایان هفته تغییر مسیر داد و بخشی از زیان خود را جبران کرد. به این ترتیب، نفت خام آمریکا با افت هفتگی ۶/۳ درصدی به قیمت ۸/۷۵‌دلار بر بشکه معامله شد. دیدارهای رئیس‌جمهور عراق و نخست‌وزیر لیبی با پادشاه عربستان، مذاکرات وزیر امور خارجه ونزوئلا در الجزیره و قطر، و سفر وزیر نفت عربستان به آمریکای لاتین، همگی در نزدیکی نشست اوپک انجام شدند. گرچه هنوز برخی افراد نسبت به کاهش عرضه از سوی اوپک خوش‌بین نیستند، اما دیدارهای مزبور، احتمال انجام این اقدام را تقویت کرد. برخی دیگر از کارشناسان معتقدند افت بیش از اندازه نفت، حباب قیمتی منفی ایجاد کرده است. تشدید درگیری‌ها در اوکراین نیز عامل ژئوپلیتیکی است که می‌تواند بر افزایش قیمت نفت اثرگذار باشد.