یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند. بازار سهام

شاخص در کمترین مقدار ۱۴ ماهه
طی معاملات روز گذشته، شاخص کل بورس افت دیگری را تجربه کرد و با کاهش 751 واحدی (معادل 06/1 درصد) همراه شد. به این ترتیب، با قرار گرفتن در رقم 70 هزار و 292 واحدی، شاخص کل به کمترین مقدار خود از مهر سال گذشته رسید. روز گذشته تقریبا تمام نمادها یکدست قرمزپوش بودند که نشان‌دهنده تشدید رکود در بازار سهام است. فارغ از عوامل هیجانی نظیر تمدید مذاکرات هسته‌ای، عوامل بنیادی مثل کاهش شدید قیمت نفت و جذابیت کوتاه مدت بازارهای رقیب به ویژه طلا را در نظر گرفت. در این میان، کاهش قیمت نفت با اثرگذاری بر گروه‌های صادراتی (با حدود 50 درصد ارزش کل بازار سهام) موجب افت شاخص کل شده است. طلا نیز رشد قابل توجهی را در این روزها تجربه کرده است که برای نوسان‌گیران (نگاه کوتاه‌مدت) جذابیت ایجاد کرده است.

بازار ارز

نوسان آرام ارز
روز گذشته، دلار رشد اندکی را تجربه کرد و به قیمت 3 هزار و 440 تومان معامله شد. به این ترتیب با توجه به حرکت پنج روزه دلار بالای 3400 تومان به نظر می‌رسد این محدوده کانال مناسبی برای نوسان قیمت ارز محسوب می‌شود. پیش از این، «دنیای اقتصاد» به ثابت ماندن تفاوت قیمت ارز مبادله‌ای و آزاد در ابتدای سال و شرایط فعلی اشاره کرده بود. به عبارت دقیق تر، ارز مبادله‌ای پیش‌بینی شده در بودجه سال 94 نسبت به ابتدای سال جاری رشد 13 درصدی را نشان می‌دهد، قیمت ارز آزاد نیز در شرایط کنونی حدود 13 درصد نسبت به ابتدای سال 93 افزایش یافته است. علاوه بر این موضوع می‌توان به انتظار درخصوص مذاکرات هسته‌ای که از امروز در ژنو سوئیس آغاز می‌شود نیز اشاره کرد. بنابراین، حرکت کم نوسان دلار در این روزها سناریوی محتمل تری است.

بازار سکه

خوش‌بینی در بازار سکه
دیروز، هر سکه طرح جدید به قیمت 985 هزار تومان معامله شد. پیش از این بیان شده بود بازار سکه روند کُندتری را نسبت به تغییرات قیمت دلار و طلای جهانی نشان می‌دهد. بنابراین، پس از آنکه قیمت دلار بالای 3400 تومان ثبات نسبی پیدا کرد و اونس طلا نیز هفته گذشته را تقریبا تماما بالای 1200 دلار معامله شد، سکه در بازار داخل نیز در حال تداوم رشد خود است. به این ترتیب، اندازه حباب منفی (کمتر بودن قیمت بازاری نسبت به ارزش ذاتی سکه) در این بازار که هفته گذشته به بیش از 16 هزار تومان رسیده بود، اکنون کاهش یافته است. این امر دو مساله را نشان می‌دهد:نخست اطمینان نسبی این بازار به ثبات قیمت‌ها در بازارهای ارز و طلای جهانی و دوم افزایش جذابیت این بازار برای برخی سرمایه گذاران کوتاه مدت (رشد تقاضا).


بازار طلای جهانی

رشد اونس به دنبال نگرانی‌های اقتصادی
در پایان معاملات هفتگی، هر اونس طلای جهانی توانست با 4/2درصد رشد هفتگی به قیمت 8/1221 دلار معامله شود. افت قیمت نفت با تاثیر منفی بر اقتصاد کشورهای تولیدکننده مثل روسیه و همچنین اثر کاهشی بر تورم، پیامدهای مثبتی برای طلا داشت. نخست، باعث ریزش بازارهای سهام به‌ویژه در اروپا شد که هم از تورم پایین رنج می‌برند و هم مشارکت اقتصادی زیادی با روسیه دارند. همچنین، فدرال رزرو نیز به‌رغم آمار مناسب حوزه اشتغال، برای رسیدن به هدف تورمی خود با مشکل روبه‌رو‌ است که زمان افزایش نرخ بهره را به تعویق می‌اندازد. بنابراین، نگرانی از اوضاع اقتصاد جهانی را می‌توان مهم ترین عامل رشد قیمت طلا در این روزها برشمرد. در نظرسنجی کیتکو، 10 نفر (از 21 کارشناس) روند صعودی و 6 نفر مسیر کاهشی را برای این هفته قیمت طلا پیش‌بینی کرده‌اند.

بازار اوراق مسکن

حرکت آرام «تسه»ها در کانال جدید
طی معاملات روز گذشته، اوراق تسهیلات مسکن فروردین 1392 (تسه9201) با افت ملایم 7/0 درصدی به قیمت 83 هزار و 917 تومان معامله شدند. اوراق مزبور از کانال 90 هزار تومانی فاصله گرفته‌اند و به نظر می‌رسد اکنون کانال 80 هزار تومانی منطقه مطمئن‌تری برای حرکت است. به این ترتیب، عمده بررسی‌ها نیز نشان می‌دهد رکود بازار مسکن با توجه به ضعیف بودن منابع تامین مالی، حداقل تا پایان سال جاری ادامه پیدا کند. بنابراین، کاهش تقاضا در بازار مسکن به‌طور مستقیم در تقاضای «تسه»ها نیز منعکس می‌شود و کاهش قیمت‌های این اوراق را به همراه خواهد داشت. گرچه تلاش‌هایی توسط وزرات مسکن به منظور تقویت سمت تقاضا انجام می‌شود، اما همچنان سقف تسهیلات به گونه‌ای نیست که قدرت خرید متقاضیان را افزایش دهد. بنابراین، تداوم رکود مسکن انتظار افزایش قیمت «تسه»ها را نیز کاهش می‌دهد.

بازار نفت

افزایش فاصله عرضه و تقاضای نفت
هفته گذشته، نفت خام آمریکا با افت 12 درصدی به قیمت 8/57 دلار بر بشکه معامله شد. در شرایطی که بازار نفت با مازاد عرضه مواجه بود، آژانس بین‌المللی انرژی (IEA) نیز از کاهش رشد تقاضای نفت برای سال 2015 سخن گفت. به این ترتیب، بار دیگر افزایش فاصله عرضه و تقاضای نفت باعث افت قیمت شد؛ به‌طوری که برای این هفته نیز رسیدن قیمت نفت برنت به 55 دلار از سوی کارشناسان محتمل ارزیابی شد. از سوی دیگر، آمارها نشان از کاهش تعداد دکل‌های حفاری نفت شیل آمریکا در هفته گذشته دارد؛ این امر بیانگر این نکته است که در قیمت‌های فعلی عربستان به هدف خود، یعنی کاهش رشد تولیدات شیل نزدیک شده است. با این حال، این کاهش تولیدات در کوتاه‌مدت رخ نمی‌دهد و تا نیمه دوم سال 2015 همچنان مازاد عرضه خواهیم داشت.