یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند. بازار سهام

اخبار مثبت در وضعیت «خرسی»
دیروز، شاخص کل بورس تهران با افت ۴۸۵ واحدی (معادل ۷۳/۰ درصد) مواجه شد. بازار سهام همچنان گرفتار وضعیت «خرسی» (انتظار تداوم افت قیمت‌ها) است و در نتیجه واکنش نسبت به اخبار مثبت، خنثی بوده و در مواجهه با عوامل منفی فراواکنشی (overreaction) را شاهد هستیم. در میان اخبار مثبت، تعیین دوره پنج‌ساله برای کیفی‌سازی پالایشگـاه‌ها و حذف اثر کیفی‌سازی در قیمت‌گذاری فرآورده‌ها برای این گروه مثبت ارزیابی می‌شود. همچنین، در گروه خودرویی، ایران‌خودرو با شرکت رنو قراردادی را امضا کردند. در خصوص پتروشیمی‌ها نیز، تعیین نرخ خوراک توسط دولت از سوی عمده کارشناسان مثبت ارزیابی می‌شود. با این حال، با توجه به وضعیت رکودی موجود، اخبار مزبور نتوانسته‌اند زمینه رشد بازار سهام را فراهم کنند. در این وضعیت، عدم پیشرفت محسوس در مذاکرات هسته‌ای همچنان اثرات منفی و هیجانی خود را بر بورس می‌گذارد.


بازار ارز

برگشت دلار به بالای ۳۵۰۰
دیروز، هر دلار آمریکا با رشد ۴۵ تومانی به قیمت ۳ هزار و ۵۱۰ تومان معامله شد. همان‌طور که اشاره شده بود پیش از این، ثبات نسبی ارز ناشی از انتظار معامله‌گران برای مذاکرات هسته‌ای بود که پیشرفت محسوسی انجام نشد و احتمالا ادامه مذاکرات به بهمن ماه موکول شد. این موضوع بار دیگر، نوسانات قیمتی و فعالیت‌های سفته‌بازی در این بازار را سبب شد. به این ترتیب، دلار با وجود حمایت‌های صرافی بانک‌ها با رشد قیمت مواجه شد. به‌رغم بالا رفتن نرخ ارز مبادله‌ای، نرخ ارز حواله‌ای رشد کمتری داشته است بنابراین کاهش فاصله آنها، این احتمال را به‌وجود می‌آورد که افزایش قیمت ارز مبادله‌ای به افزایش تقاضای سفته‌بازانه و عموما ناشی از اخبار سیاسی باشد.اما در صورت تداوم این شرایط و عدم حمایت مناسب، افزایش نرخ ارز در این روزها سناریوی محتمل‌تری خواهد بود.


بازار سکه

رکوردزنی 16 ماهه سکه
دیروز، هر سکه طرح جدید به قیمت یک میلیون و ۳۵ هزار تومان معامله شد و به این ترتیب، به بیشترین مقدار خود از شهریور سال ۹۲ رسید. پس از جهش قیمتی طلای جهانی، قیمت سکه در بازار داخلی نیز توانست بالای یک میلیون تومان قرار گیرد. اما روز گذشته، رشد قابل توجه قیمت دلار بود که سبب افزایش قیمت‌ها در بازار سکه شد. پیش‌تر نیز اشاره شده بود که بازار سکه نسبت به تغییرات قیمت دلار واکنش سریع‌تری نشان می‌دهد، بنابراین در ثبات قیمتی طلای جهانی، سکه کاملا همگام با دلار افزایش قیمت را تجربه کرد. در این روزها (تا پایان هفته) احتمالا نوسانات قیمت جهانی طلا محدود باشد، اما بازار ارز در صورتی که حمایت مناسبی از آن صورت نگیرد احتمال افزایش قیمت در آن بیشتر است؛ بنابراین رشد قیمتی سکه نیز محتمل‌تر است.



بازار طلای جهانی

افت آرام در شرایط انتظار
دیروز و در لحظه تنظیم این گزارش(ساعت۱۷) طلای جهانی با افت اندک به قیمت ۱۲۷۷ دلار معامله می‌شد. مطابق با پیش‌بینی‌ها پس از جهش انتهای هفته گذشته، اندکی اصلاح قیمت طبیعی بود، اما همچنان سیگنال‌ها افزایش قیمت را نشان می‌دهند. با این حال، بازارها در انتظار نشست این هفته (پنج‌شنبه) بانک مرکزی اتحادیه اروپا (ECB) هستند که در آنجا قرار است نحوه اجرای سیاست‌های انبساطی تعیین شود. نگرانی از اوضاع اقتصادی اروپا و آمار ضعیف چین همچنان برای اونس محرکی جدی محسوب می‌شود. همچنین، دارایی‌های طلای SPDR (بزرگ‌ترین صندوق سرمایه‌گذاری طلا در دنیا) ۷/۱۳ تن افزایش یافت که بیشترین رشد روزانه در سه سال و نیم اخیر است. در بازار آتی نیز موقعیت‌های بلند (انتظار افزایش قیمت) برای سومین هفته متوالی افزایش یافتند. همه موارد مزبور نشان از گسترش نگاه «گاوی» (انتظار افزایش قیمت) در بازار طلا دارند.


بازار اوراق مسکن

نوسانات محدود «تسه»هادیروز، اوراق تسهیلات مسکن فروردین 92 (تسه 9201) با رشد 85/0 درصدی با قیمت 81 هزار تومان معامله شدند. به این ترتیب، اوراق مزبور نوسانات محدود خود را در کانال 80 هزار تومانی ادامه دادند. در این شرایط مشاهده می‌شود رکود موجود در بازار مسکن در این بازار تاثیر مستقیمی دارد و روند معاملات اوراق تسهیلات مسکن را تضعیف کرده است. در زمانی که قیمت اوراق به 100 هزار تومان رسیده بود، نرخ سود واقعی تسهیلات مسکن به حدود 23درصد رسیده بود که با توجه به نرخ تورم انتظاری (حدود 15 تا 20 درصد) توجیه اقتصادی قدرتمندی نداشت و این رشد قیمت‌ها صرفا با توجه به مازاد تقاضا رخ داده بود. اما اکنون با کاهش تقاضا قیمت‌ها نیز افت کرده‌اند و سود واقعی تسهیلات مسکن به حدود 20 درصد رسیده است که از منظر اقتصادی نیز به صرفه‌تر است.


بازار نفت

افت در پی تداوم مازاد عرضهدیروز هر بشکه نفت خام آمریکا افت آرامی را تجربه کرد و در لحظه تنظیم این گزارش به قیمت 1/48 دلار معامله می‌شد. این در شرایطی است که همچنان مازاد عرضه در بازار نفت مشاهده می‌شود که رشد پایدار قیمت‌ها را دور از انتظار نشان می‌دهد. در این رابطه، آمارهای اخیر نشان می‌دهد صادرات عربستان در ماه دسامبر به بیشترین مقدار هفت ماه اخیر خود رسید که علت آن تخفیف‌های قیمتی برای مشتریان عنوان می‌شود. تولیدات عراق نیز در ماه گذشته با یک رکوردزنی به حدود چهار میلیون بشکه در روز رسیده بود (عرضه کافی در بازار). همچنین، به گزارش رویترز طی یک نظرسنجی رشد اقتصادی چین در کمترین مقدار خود در بیش از دو دهه اخیر قرار می‌گیرد (تضعیف تقاضا). بر این اساس انتظار می‌رود کاهش قیمت حداقل در چند ماه آینده در بازار نفت ادامه داشته باشد.