یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند. بازار سهام

تداوم رکود فرسایشی بورس تهراندیروز، شاخص کل بورس تهران با افت ۱۴۷ واحدی (معادل ۲/ ۰ درصد) همراه شد. در میان شرکت‌هایی که بیشترین اثرگذاری را بر شاخص کل گذاشتند، اثر مثبت نماد «اخابر» و «شاراک»، که با تعدیل مثبت سود همراه بودند، قابل توجه است. در نقطه مقابل، نمادهایی با بیشترین اثر منفی به دلایلی مانند نبود خوش‌بینی مناسب به مذاکرات هسته‌ای حضور دارند؛ به‌عنوان مثال، نماد «وبملت» که اولین روز هفته در میان نمادها با بیشترین اثر مثبت بر شاخص بود، دیروز با فشار فروش همراه شد. در این شرایط، گزارش تعدیل منفی سود برخی شرکت‌ها نیز از عوامل نگرانی بازار سهام است. از سوی دیگر، توقف بخش زیادی از نمادها به دلیل ارائه گزارش‌های پیش‌بینی سود سال آینده یا گزارش عملکرد ۹ ماهه، رکود بورس را تشدید کرده است؛ کاهش شدید حجم معاملات روزانه گواهی بر این ادعا است.


بازار ارز

رفت و برگشت‌های محدود دلاردیروز، هر دلار آمریکا با رشد ۵ تومانی به قیمت ۳ هزار و ۴۲۰ تومان معامله شد. به دنبال نوسانات آرام قیمت‌ها، برای دومین بار در روزهای اخیر برگشت قیمتی از ۳۴۱۵ مشاهده می‌شود. این موضوع به خوبی بر حمایت کف ۳۴۰۰ تومانی از قیمت دلار تاکید می‌کند. در این شرایط، گرچه برخی نگرانی‌ها از مذاکرات هسته‌ای که در ژنو در حال برگزاری است تقاضای نسبی را در بازار ارز ایجاد کرده، اما فضای کنترلی صرافی بانک‌ها، نوسانات شدید قیمت‌ها را محدود کرده است. بر این اساس روز گذشته، در ساعاتی افزایش تقاضا مشاهده می‌شد که افزایش عرضه از سوی منابع رسمی مانع از جهش قیمتی دلار شد. بنابراین، برای روزهای آتی نیز ثبات نسبی قیمت‌ها سناریوی محتمل‌تری است؛ البته بازگشایی بازار چین (چهارشنبه) و سیگنال جدید از مذاکرات حساس هسته‌ای می‌تواند بر این روند قیمتی اثرگذار باشد.


بازار سکه

واکنش سریع سکه به عوامل مثبتدیروز، هر سکه طرح جدید با رشد ۲ هزار تومانی، به قیمت ۹۷۸ هزار تومان معامله شد. در این شرایط، با توجه به تعطیلی بازار جهانی، رشد ۵ تومانی قیمت دلار، به سرعت در بازار سکه منعکس شد؛ این امر نشان می‌دهد برخلاف گذشته، سکه واکنش سریع‌تری به عوامل مثبت نشان می‌دهد. مطابق با آنچه اشاره شده بود، با نزدیک شدن به پایان سال، انتظار افزایش تقاضا در بازار سکه وجود دارد که از نتایج آن تخلیه حباب منفی سکه (کمتر بودن قیمت بازاری از ارزش ذاتی سکه) و رشد حباب مثبت سکه در روزهای اخیر است. از سوی دیگر، به‌رغم آنکه عوامل تقویت‌کننده اونس کمرنگ شده است اما هنوز سطح ۱۲۰۰ دلاری از قیمت اونس حمایت می‌کند. با این حال، به دنبال افزایش نسبی تقاضا احتمال همراهی سریع سکه با تغییرات قیمتی بازارهای اثرگذار بالا است.


بازار طلای جهانی

مثلث افت قیمت طلاهر اونس طلا با زیان هفتگی ۲ درصدی به قیمت ۹/ ۱۲۰۳ دلار معامله شد. در این شرایط، تعطیلی بازار چین به علت فرا رسیدن سال جدید (کاهش تقاضا)، کاهش نگرانی‌ها در خصوص احتمال خروج یونان از حوزه یورو (افزایش ریسک‌پذیری سرمایه‌گذاران) و انتظار افزایش نرخ بهره تا ماه جولای توسط فدرال رزرو (رشد شاخص دلار آمریکا) سه عامل اصلی کاهش قیمت فلز زرد محسوب می‌شوند. در پایان وقت جمعه، یونان و اتحادیه اروپا به توافقی رسیدند که طی آن یونان مهلت بازپرداخت وام‌های خود را چهار ماه تمدید کرد. گرچه نشست فدرال رزرو همچنان بر «صبور» ماندن جهت افزایش نرخ بهره تاکید داشت، اما تداوم بهبود آمار اقتصادی آمریکا، انتظار افزایش نرخ بهره پیش از جولای را میان معامله‌گران ایجاد کرده است. به رغم این عوامل منفی، سطح روانی
1200 دلاری نیز مقاومت مناسبی نشان می‌دهد.


بازار اوراق مسکن

بازگشت آرامش به بازار اوراق تسهیلات مسکندر معاملات روز گذشته، اوراق تسهیلات مسکن فروردین ۹۲ (تسه ۹۲۰۱) با افت ۲ درصدی به قیمت ۸۱ هزار و ۶۱۰ تومان معامله شدند. هفته گذشته، در حالی رشد قیمت اوراق تا مرز ۸۵ هزار تومانی رقم خورد که دیروز، افت دوباره «تسه»ها و نزدیک شدن قیمت‌ها به محدوده ۸۰ هزار تومان را شاهد بودیم. در این میان، رشد قیمت اوراق به دلیل افزایش تقاضا و نگرانی‌ها از محدودیت منابع بانک مسکن جهت ارائه تسهیلات رقم خورد. در این شرایط، با توجه به کاهش نگرانی از سمت عرضه (افزایش بیش از ۱۰۰ میلیارد تومانی عرضه در ماه‌های اخیر نسبت به ۶ ماه ابتدایی سال) و همچنین با توجه به اثرگذاری روند قیمتی بر سود واقعی وام مسکن، رشد قیمت «تسه»ها با مقاومت مواجه شد. به نظر می‌رسد بار دیگر آرامش نسبی به بازار اوراق تسهیلات مسکن برگشته است.


بازار نفت

توقف رشدهای هفتگی نفت
نفت خام آمریکا با افت هفتگی 6/ 4 درصدی، پس از سه هفته رشد متوالی روند خود را تغییر داد و در قیمت 50 دلار و 34 سنت متوقف شد. رسیدن موجودی نفت تجاری آمریکا به بیشترین مقدار خود در حداقل 80 سال اخیر، مهم‌ترین عامل این افت محسوب می‌شود. همچنین، اعتصاب کارگران برخی پالایشگاه‌های این کشور، افت قیمت نفت WTI را تشدید کرد؛ به طوری که اختلاف این نفت با نفت برنت به حدود 10 دلار رسید. بر اساس آخرین آمارهای هفتگی بیکر هیوز، تعداد دکل‌های حفاری آمریکا برای یازدهمین هفته متوالی کاهش یافت؛ البته این کاهش 37 موردی کمترین میزان افت هفتگی در سال 2015 محسوب می‌شود. به نظر می‌رسد با توقف ریزش قیمت نفت، تولیدکنندگان نفت شیل نیز روند کاهش سرمایه‌گذاری‌های خود را کُند کرده و تکمیل ساخت دکل‌های جدید را به تعویق انداخته‌اند.