یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند. بازار سهام

جهش «هسته»ای در بورس تهرانبورس تهران آخرین هفته سال را پرشتاب آغاز کرد و با رشد ۵۴۰ واحدی (معادل ۸۴/ ۰ درصد) مواجه شد که بیشترین رشد روزانه از ۱۴ آبان محسوب می‌شود. با نزدیک شدن به دور جدید مذاکرات هسته‌ای و خوش‌بینی‌هایی که هفته گذشته «دنیای اقتصاد» به آن اشاره کرده بود حجم و ارزش معاملات به همراه قیمت‌ها رشد قابل‌توجهی را تجربه کردند (آغاز دور جدید مذاکرات فردا در لوزان سوئیس). به این ترتیب، گروه‌های بورسی که بیشترین اثرپذیری را از رفع تحریم‌ها خواهند داشت، در صدر شرکت‌ها با بیشترین اثر مثبت بر شاخص کل قرار گرفتند (بانکی، پتروشیمی و خودرویی). با این حال، رشدهای این‌گونه به علت هیجانی بودن، نگرانی‌های زیادی را درخصوص پایداری آن ایجاد می‌کنند. در این رابطه، در بررسی ۲۰ نماد با بیشترین حجم معاملاتی، افزایش مقدار خرید حقیقی‌ها و فروش حقوقی‌ها مشاهده می‌شود.


بازار ارز

تغییر کانال مجدد دلاردیروز، هر دلار آمریکا با ریزش ۵۵ تومانی (معادل ۶/ ۱ درصد) وارد کانال ۳۲۰۰ تومانی شد (۳ هزار و ۲۶۵ تومان). موج افزایش قیمت دلار از اوایل آذرماه با تمدید مذاکرات هسته‌ای رقم خورد؛ در این شرایط، آغاز دور جدید مذاکرات هسته‌ای، فردا با دیدار وزیر امورخارجه کشورمان و آمریکا، امیدواری‌ها برای رسیدن به توافق را افزایش داده است. بر این اساس، با تخلیه قیمتی دلار در نخستین روز هفته، بازگشت آن را به قیمت‌های اوایل آذر (زمان تمدید مذاکرات) شاهد هستیم. در این شرایط، از نکات قابل توجه بازار جهانی رشد شدید شاخص دلار آمریکا و در مقابل کاهش ارزش یورو است (نسبت برابری یورو به دلار به کمتر از ۰۵/ ۱ رسید)؛ بر این اساس، یورو افت بیشتری را در بازار داخلی تجربه کرد و دیروز با ریزش ۵/ ۲ درصدی به قیمت ۳۵۱۵ تومان معامله شد.


بازار سکه

کف‌شکنی ارزش ذاتی سکه دیروز، هر سکه طرح جدید با افت ۲۶ هزار تومانی به قیمت ۹۲۰ هزار تومان معامله شد. در شرایط تعطیلی بازار طلای جهانی، افت ۲/ ۲ درصدی دلار مهم‌ترین عامل ریزش قیمت سکه محسوب می‌شود. به این ترتیب، سکه به قیمت‌های خود پیش از تمدید مذاکرات هسته‌ای (۳ آذرماه) برگشت. در این میان اما، بالا بودن تقاضای فصلی سکه به این منجر شده است که همچنان حباب سکه (بیشتر بودن قیمت بازاری نسبت به ارزش ذاتی سکه) پایدار بماند. در این رابطه، ارزش ذاتی سکه به کمتر از ۹۰۰ هزار تومان رسیده است که اگر قیمت‌ها در بازار طلای جهانی و ارز تغییر نکند، در سال ۹۴ حباب سکه نیز تخلیه شده و احتمال کاهش قیمت سکه به کمتر از این سطح نیز وجود دارد. با این حال، در این روزها شکستن کف ۹۰۰ هزار تومانی دور از انتظار است.


بازار طلای جهانی

افت آرام هفتگی؛ انتظار برای فدرال رزرودر پایان معاملات هفتگی، هر اونس طلای جهانی با افت ۹/ ۰ درصدی به قیمت ۶/ ۱۱۵۸ دلار معامله شد. هفته گذشته را می‌توان جدال عوامل مثبت و منفی دانست؛ از طرفی رشد شاخص دلار آمریکا و بازارهای سهام اروپا بر قیمت طلا فشار وارد می‌کرد، اما از سمت دیگر، حمایت سطح ۱۱۵۰ دلاری و برخی نگرانی‌های منطقه‌ای از افت شدید آن جلوگیری کرد. مهم‌ترین رویداد این هفته، نشست کمیته بازار آزاد فدرال رزرو (FOMC) است که سیگنالی درخصوص زمان افزایش نرخ بهره خواهد بود. با این حال، نگرانی درخصوص اوضاع یونان که بیشتر به حالت درگیری دوجانبه میان آلمان و این کشور تبدیل شده است می‌تواند یکی از عوامل تقویت اونس طلا باشد. در این رابطه، وزیر دفاع یونان اشاره کرده است در صورت خروج این کشور از اتحادیه اروپا، اسپانیا و ایتالیا خروجی‌های بعدی خواهند بود.


بازار اوراق مسکن

کاهش قیمتی «تسه۹۲۰۱» با پایان سررسیددیروز، اوراق تسهیلات مسکن فروردین ۹۲ (تسه ۹۲۰۱) با افت ۶/ ۲ درصدی به قیمت ۷۸ هزار و ۹۰۰ تومان معامله شدند. بر اساس اطلاعیه بانک مسکن مهلت استفاده از اوراق تسهیلات مسکن دو سال پس از زمان سررسید آنها است و بانک مسکن در شرایط خاص می‌تواند این مهلت را تا دو دوره ۶ ماهه افزایش دهد؛ بر این اساس مشاهده می‌شود قیمت «تسه۹۲۰۱» با توجه به نزدیک شدن به مهلت دو ساله خود، از میانگین قیمتی دیگر «تسه»ها کمتر است. در این رابطه، کارشناسان بر این عقیده‌اند، افرادی که به وام مسکن نیاز دارند، تا مراحل پایانی صبر کنند و از اوراقی که به پایان سررسید نزدیک هستند، در قیمت‌های پایین استفاده کنند. با این حال، «تسه»ها در سایر سررسیدها که هنوز به ابطال خود نزدیک نشده‌اند همچنان در محدوده ۸۰ هزار تومان نوسان می‌کنند.


بازار نفت

تخلیه رشد قیمتی نفتهر بشکه نفت خام آمریکا با افت هفتگی ۶/ ۹ درصدی به قیمت ۸۴/ ۴۴ دلار معامله شد (برگشت به ۲۹ ژانویه). با تضعیف عوامل تحریک‌کننده قیمت نفت (افزایش تقاضای مقطعی به علت سرمای شدید آمریکا و خشکسالی برزیل و همچنین کاهش عرضه به دلیل ناآرامی‌های لیبی و عراق) رشد قیمتی ماه گذشته متوقف شد. در این شرایط، کاهش ۷۰۹ موردی (معادل ۴۵ درصد) دکل‌های حفاری آمریکا در ۱۴ هفته اخیر نیز نتوانست به تداوم رشد قیمت‌ها کمک کند. به عبارت دقیق‌تر، کاهش دکل‌ها به افت تولیدات منجر نشد که علت آن به گفته رئیس اسبق فدرال رزرو، افزایش ظرفیت تولید با پیشرفت فناوری در حوزه شیل است. گرینسپن می‌افزاید: تداوم رشد تولیدات آمریکا منجر به پر شدن ظرفیت ذخیره‌سازی نفت می‌شود (تشدید مازاد عرضه). از سوی دیگر، رشد شاخص دلار و توافق هسته‌ای احتمالی کشور بر قیمت‌ها فشار وارد می‌کنند.