یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند.

بازار سهام



پنجمین روز منفی بازار سهام
طی معاملات روز گذشته، شاخص کل بورس تهران برای پنجمین روز متوالی کاهش یافت و با ۶۰۸ واحد (معادل ۹/ ۰ درصد) افت روی مرز ۶۷ هزار واحدی ایستاد. به این ترتیب، همچنان فشار فروش پس از کسب سودهای اخیر در کوتاه‌مدت بر قیمت‌ها فشار وارد می‌کند. مجامع برگزارشده اخیر نیز وضعیت مناسبی از شرکت‌های فعال بورسی را نشان نمی‌دهند که می‌تواند پس از بازگشایی نمادهای مزبور، روند نزولی بازار را تشدید کنند. به‌عنوان مثال، گروه بانکی با حدود ۱۴ درصد ارزش کل بازار، به علت برگزاری مجامع متوقف هستند و با توجه به وضعیت نامطلوب آنها در مجامع، احتمالا پس از بازگشایی روند بازار را منفی کنند. با این حال، روز گذشته وضعیت منفی در کل بازار به چشم می‌خورد؛ به‌طوری که از ۳۷ گروه بورسی، فقط سه صنعت با رشد شاخص همراه شدند.


بازار ارز



آرامش نسبی در بازار ارز
دیروز، هر دلار آمریکا با افت ۱۰ تومانی به قیمت ۳۲۵۷تومان معامله می‌شد. هرچند در میانه معاملات قیمت‌ها تا سطح ۳۳۰۰ تومانی نیز افزایش یافته بود، اما در ادامه این قیمت‌ها با فشار عرضه همراه شد و در کانال ۳۲۰۰ تومان باقی ماند. پیش از این نیز اشاره شده بود که در شرایط فعلی، قیمت ارز در محدوده ۳۳۰۰-۳۲۰۰ نوسانات محدودی را تجربه کند. از سوی دیگر، قیمت دلار در بازار مبادله‌ای نیز حدودا ۲۹۵۷ تومان بود. این موضوع نشان می‌دهد در بازار مبادله‌ای نیز وضعیت نسبتا باثباتی را شاهد هستیم و فاصله قیمت میان دو بازار مبادله‌ای و آزاد ۳۰۰ تومان است. در این شرایط، عمده توجه بازار به سیگنال‌هایی است که از کنگره آمریکا و مجلس کشورمان درباره جزئیات جمع‌بندی هسته‌ای منتشر می‌شود که می‌تواند تغییری در عرضه و تقاضای ارز ایجاد کند.


بازار سکه



برآیند صفر در بازار سکه
دیروز، هر سکه طرح جدید بدون تغییر و به قیمت ۸۷۲ هزار تومان معامله شد. این در شرایطی بود که قیمت اونس طلای جهانی توانست در ساعات پایانی معاملات جمعه به وقت محلی، ریزش‌های ابتدای معاملات را جبران کند و در نتیجه نسبت به قیمت‌های پنج‌شنبه تغییر محسوسی نداشت. قیمت دلار نیز افت قیمتی را نسبت به روز پنج‌شنبه تجربه کرد که در مجموع اثری روی قیمت سکه نداشتند. در این شرایط، حباب قیمتی سکه (بالاتر بودن قیمت بازاری نسبت به ارزش ذاتی) به حدود ۲۰ هزار تومان رسیده است؛ این موضوع نشان می‌دهد طلا در بازار داخل که بیشتر تقاضای مصرفی دارد و نه سفته‌بازی، در سطوح قیمتی فعلی از خود مقاومت نشان می‌دهد. هرچند در بازار ارز انتظار تعادل نسبی قیمت‌ها وجود دارد، اما در بازار طلای جهانی رویدادهای مهمی این هفته وجود دارد که می‌تواند بر قیمت سکه نیز اثرگذار باشد.


بازار طلای جهانی



رشد طلا بر خلاف بازارهای سهام
در معاملات جمعه به وقت محلی (بامداد شنبه به وقت تهران)، هر اونس طلای جهانی توانست رشد قابل توجهی را تجربه کند و پرونده این هفته خود را در قیمت ۵/ ۱۰۹۹ دلاری ببندد. در شرایطی که فضای بازار طلا خرسی (انتظار کاهش قیمت) بود، گزارش‌های سودآوری شرکت‌های آمریکایی در سه ماه دوم ۲۰۱۵ به قیمت طلا کمک کرد؛ این گزارش‌ها تکرار افت سودآوری را مشابه سه ماه ابتدای سال نشان می‌داد که باعث ریزش بازارهای سهام و در نتیجه تقویت طلا شد. با این حال، طلای جهانی نتوانست از سطح ۱۱۰۰ تومانی عبور کند. این هفته اما، نشست کمیته بازار آزاد فدرال رزرو (FOMC) و همچنین گزارش تولید ناخالص داخلی (GDP) آمریکا برای سه ماه دوم سال، مهم‌ترین عوامل اثرگذار بر بازار طلا خواهند بود. هرگونه ضعف در آمار اقتصادی آمریکا می‌تواند اهرمی برای رشد فلز زرد باشد.


بازار اوراق مسکن



توقف «تسه»ها روی کف حمایتی
دیروز، اوراق تسهیلات مسکن اسفند ۹۲ (تسه۹۲۱۲) با افت ۲/ ۲ درصدی به قیمت ۷۰ هزار و ۷۹۹ تومان معامله شدند. به این ترتیب، بار دیگر به کف بازه ۷۵-۷۰ هزار تومانی نزدیک شدند و انتظار می‌رود برای افت بیشتر قیمت‌ها با مشکل مواجه باشند. این در حالی است که در سررسید مزبور، قیمت‌های آخرین معامله به کمتر از ۷۰ هزار تومان نیز رسید. عدم رشد قابل توجه تقاضای مسکن در فصل تابستان و همچنین قدرتمند بودن سمت عرضه «تسه»ها در فرابورس، مهم‌ترین عواملی هستند که روند افت قیمت‌ها نسبت به مدت مشابه سال گذشته اوراق مزبور را رقم زده‌اند. به‌طوری که سال گذشته در تابستان قیمت‌ها تا نزدیکی ۱۰۰ هزار تومان نیز رفتند، اما در سال جاری نتوانستند از مرز ۷۵ هزار تومان فراتر روند. در ادامه نیز به نظر نمی‌رسد محدوده فعلی تغییر جدی پیدا کند.


بازار نفت



تشدید عوامل منفی در بازار نفت
دیروز هر بشکه نفت خام آمریکا با افت مواجه و در قیمت ۱۴/ ۴۸ دلار معاملات هفته گذشته را به پایان رساند. در حالی رشد افزایش موجودی نفت خام آمریکا، شاخص دلار و نشانه‌های ضعف اقتصاد چین باعث افت قیمت نفت شده بود که برخی عوامل دیگر این مسیر را تشدید کردند. در این میان می‌توان به افزایش ۲۱ موردی تعداد دکل‌های حفاری شیل برای هفته منتهی به ۱۹ جولای اشاره کرد که احتمال رشد تولیدات شیل در آینده را افزایش می‌دهد. از سوی دیگر، گزارش‌های سودآوری نامناسب شرکت‌های بورسی در آمریکا برای سه‌ماه دوم سال ۲۰۱۵، عاملی بود که ضعف نسبی اقتصاد این کشور را نشان می‌داد؛ بسیاری از کارشناسان، وضعیت نامطلوب بازارهای کالایی را علت عملکرد نامطلوب شرکت‌های بورس آمریکا عنوان می‌کنند. این موضوع نیز بر کاهش بیشتر قیمت نفت اثرگذار بود (آمریکا بزرگ‌ترین مصرف‌کننده انرژی دنیا است).