یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند.
تداوم سیگنال‌های منفی بازارهای جهانی
دیروز، شاخص کل بورس تهران با افت ۲۰۰ واحدی در ۶۵ هزار و ۷۰۳ واحد متوقف شد. با کاهش قیمت جهانی کالاها و نفت، روند رو به افول سودآوری شرکت‌های بورسی را در ماه‌‌های اخیر شاهد بوده‌ایم، در این میان، روند نزولی قیمت‌های مزبور همچنان ادامه دارد. از سوی دیگر، بانک مرکزی چین ارزش پول ملی این کشور را در برابر دلار تا ۲‌درصد کاهش داده است. این سیاست به منظور تقویت سمت صادرات صورت گرفته است. ارزان‌تر تمام شدن قیمت کالاهای وارداتی از چین می‌تواند به تولیدات داخلی ضربه بزند. این موضوع می‌تواند به‌عنوان عامل تشدید نگاه‌های «خرسی» به بازار سهام باشد. از سوی دیگر، کاهش قدرت خرید واردکننده‌های چینی نیز می‌تواند به‌عنوان عامل منفی در صنایع صادراتی باشد. بر این اساس، ممکن است شرکت‌ها در فروش محصولات خود با مشکل مواجه شوند.



آرامش نسبی بازار ارز
دیروز، هر دلار آمریکا با رشد ۷ تومانی به قیمت ۳۳۴۷ تومان معامله شد. رشدهای آرام قیمتی دلار را در هفته‌های اخیر همراه با افزایش تقاضا شاهد بودیم. همان‌طور که پیش‌تر اشاره شد، به نتیجه رسیدن مذاکرات هسته‌ای خروج آرام اقتصاد کشور از حالت انتظاری را به دنبال داشته است. این موضوع باعث تحریک سمت تقاضا در بازار ارز شده است. از سوی دیگر، کمتر بودن نرخ دلار در بازار داخلی نسبت به بازارهای همسایه باعث ایجاد تقاضای آربیتراژ در هفته‌های اخیر شده بود. در این شرایط، کاهش فاصله نرخ دلار در بازارهای مزبور، حذف تقاضا ناشی از این موضوع را به دنبال داشته است. همراه با کاهش نرخ یوآن در بازارهای جهانی، قیمت هر یوآن در بازار داخلی نیز افت پیدا کرده است، در نتیجه، امکان جایگزینی تقاضای موجود برای این ارز با دلار (آربیتراژ) وجود دارد.



تخلیه تدریجی حباب سکه
دیروز، هر سکه طرح جدید با رشد ۱۲ هزار تومانی به قیمت ۸۸۸ هزار تومان معامله شد. اونس طلا رشد بیش از ۲۰ دلاری و همچنین، دلار رشد اندک ۷ تومانی را تجربه کردند. با وجود رشد قیمتی سکه مقدار حباب (بیشتر بودن قیمت بازاری از ارزش ذاتی سکه) تا ۱۰ هزار تومان کاهش را نشان می‌دهد. تقاضاهای مناسبتی (عید‌فطر) در اواخر ماه رمضان باعث شد سکه در قیمت‌های بیشتری نسبت به ارزش ذاتی معامله شود. در ادامه نیز شناسایی کف قیمتی در بازار مانع از افت قیمت سکه همراه با ریزش قیمتی اونس شد (تداوم حباب). به این ترتیب، حذف تقاضای فصلی و همچنین فاصله گرفتن سکه از کف قیمتی باعث واکنش کند سکه نسبت به رشد اونس طلا شده است. در این شرایط، انتظار نوسانات شدید قیمتی در بازارهای اونس طلا و دلار وجود ندارد.

pic۳

تعویق در افزایش نرخ بهره
دیروز ساعت ۱۶، هر اونس طلا به قیمت ۱۱۱۶ دلار معامله می‌شد. تصمیم دولت چین برای کاهش ارزش یوآن در مقابل دلار (۹/۱ درصد در یک روز) بازارهای سهام را تضعیف کرد و تقاضای طلا به‌عنوان یک دارایی امن را بالا برد. گرچه این اقدام انتظار کاهش بیشتر ارزش یوآن در آینده را افزایش داده است، اما میزان آن چندان با میانگین ارزش یوآن فاصله ندارد. در این شرایط، برخی کارشناسان معتقدند به دنبال اقدام بانک مرکزی چین، تصمیم فدرال رزرو برای افزایش نرخ بهره در هاله‌ای از ابهام قرار گرفته است که این موضوع موجب افت شاخص دلار و در نتیجه تقویت قیمت طلا شد. با این حال، برخی مقامات فدرال رزرو، تصمیم برای افزایش نرخ بهره را مستقل از شرایط چین عنوان کردند و باید منتظر صورت‌جلسه پیشین فدرال رزرو - هفته آینده منتشر می‌‌شود- بود.


pic04

ثبات نسبی اوراق تسهیلات مسکن
دیروز، اوراق تسهیلات مسکن اسفند ۹۲ (تسه۹۲۱۲) با افت ۲/۱ درصدی به قیمت ۷۱ هزار و ۸۸۰ تومان معامله شدند. میانگین قیمتی «تسه»ها از ابتدای تابستان نسبت به سه ماه ابتدای سال جاری کاهش ۲ هزار تومانی را نشان می‌دهد. همان طور که پیش تر نیز اشاره شد، کاهش قیمت اوراق مزبور رابطه مستقیمی با نرخ سود وام مسکن دارد. در نتیجه، کاهش نرخ سود بانکی و تغییر نکردن سود تسهیلات مسکن، در کنار افزایش سقف وام‌های جدید مسکن باعث شده است، متقاضیان اوراق فعلی سطوح قیمتی انتظاری خود را کاهش دهند، تا به این ترتیب، قیمت‌های فعلی جذابیت خرید خود را حفظ کنند. از سوی دیگر، سیگنال‌هایی از بازار مسکن مبنی به وجود کف قیمتی وجود دارد. این موضوع متقاضیان خرید مسکن را به دریافت وام‌های مسکن فعلی به جای وام‌های جدید ترغیب کند که از قیمت «تسه»ها حمایت می‌کند.

pic۰۵

سیگنال ضعف تقاضا در بازار نفت
دیروز ساعت ۱۶، هر بشکه نفت خام آمریکا به قیمت ۶/۴۳ دلار معامله می‌شد. پس از افت سه‌شنبه به میزان ۵ درصد، دیروز قیمت نفت کمی افزایش داشت. در پی اعلام بانک مرکزی چین برای کاهش ارزش یوآن عامل افت شدید سه‌شنبه است. این اقدام به منظور تقویت صادرات صورت گرفته، اما در سمت دیگر واردات چین را به‌عنوان دومین مصرف‌کننده نفت کاهش خواهد داد (عاملی منفی برای نفت). در گزارش ماهانه اوپک، تولیدات ماه جولای همچنان بیش از سقف ۳۰ میلیون بشکه در روز بود و تقاضا نیز برای سال جاری، ۲/۲۹ میلیون بشکه در روز برآورد شده که بر مازاد عرضه شدید بازار نفت تاکید می‌کند. هرچند بر اساس گزارش اداره اطلاعات انرژی (EIA)، تولیدات نفت آمریکا کاهش نسبی داشته، اما با توجه به مازاد عرضه فعلی نمی‌تواند کمکی به قیمت نفت کند.

pic۰۶

شوک چینی در بازارها

شوک چینی در بازارها

شوک چینی در بازارها

شوک چینی در بازارها