یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند.

بازار سهام



سقوط شاخص به کانال ۶۲ هزار واحدی
دیروز، شاخص کل بورس با افت ۵۲۴ واحدی (معادل ۸/ ۰ درصد) در ۶۲ هزار و ۹۵۸ واحد متوقف شد. نهایی شدن نرخ خوراک گازی (۱۳ سنت به ازای هر متر مکعب) فضای منفی بازار را تشدید کرده است. در میان نمادهای با بیشترین اثر منفی بر شاخص کل تنها دو نماد «وغدیر» و «پارسان» را می‌توان با تعدیل‌های منفی احتمالی از این موضوع مواجه دانست. بنابراین، افت قیمتی دیگر نمادها، در نتیجه هیجان فروش در فضای منفی بازار بوده است، این موضوع را می‌توان ناشی از وجود هراس برای تکرار روند تاریخی مشابه با پایان سال ۹۲ (با افزایش نرخ خوراک) و شروع دوره رکودی بورس دانست. در حالی که تفاوت‌های بنیادین مانند کمتر بودن نسبت قیمت به درآمد کل بازار و حذف ریسک‌های سیستماتیک ناشی از مذاکرات با رسیدن به توافق هسته‌ای در مقایسه با این دوره مشاهده می‌شود.


بازار ارز



کمبود عرضه در مقابل فشار تقاضا
دیروز، هر دلار آمریکا با رشد ۲۰ تومانی به نرخ ۳۴۵۵ تومان معامله شد. با توجه به رشدهای اخیر و چشم‌انداز افزایش تقاضا، می‌توان دورنمای مثبتی را برای ارز متصور بود. به نظر می‌رسد معامله‌گران با انتظار افزایش قیمت، حجم عرضه را کم کرده‌اند. بنابراین، عامل اصلی فشار بر قیمت ارز، تداوم افزایش تقاضا است. بخشی از تقاضا، مانند روزهای گذشته به تقاضای ارز مسافران تابستانی و حجاج برمی گردد. همچنین تقاضای آربیتراژ ارز به کشورهای همسایه همچنان موجود است. پیش از این نیز اشاره شده بود که تقاضای خفته پیش از مذاکرات هسته ای، هم اکنون وارد بازار شده است. عواملی که همه بر روند صعودی ارز تاکید می‌کنند. با این حال، همچنان در روزهای آتی عوامل سیاسی مربوط به برجام می‌توانند به بازار جهت ببخشند؛ به‌طوری که انتظار خبرهای مثبت، قیمت معاملات فردایی ارز را کم کرده است.

بازار سکه



تخلیه تدریجی حباب سکه
دیروز، هر سکه طرح جدید بدون تغییر به قیمت ۹۱۲ هزار تومان معامله شد. در شرایط تعطیلی بازارهای جهانی قیمت اونس بدون تغییر باقی ماند. از سوی دیگر، دلار در ادامه روند صعودی رشد قیمتی را تجربه کرد. خوش‌بینی‌ معامله‌گران بازار سکه نسبت به رشد قیمتی دلار، هفته گذشته موجب رشد حباب قیمتی سکه (بیشتر بودن قیمت بازاری از ارزش ذاتی) تا سطح ۲۰ هزار تومان شد. رشدهای اخیر قیمتی دلار موجب کاهش میزان امیدواری‌ها نسبت به ادامه رشد قیمتی دلار شده است. در نتیجه، شاهد کاهش مقدار حباب سکه به سطح ۶ هزار تومان هستیم. بر این اساس، واکنش خنثی سکه نسبت به تغییرات قیمتی دلار در روز گذشته مشاهده شد. در این شرایط، نوسانات شدید قیمتی در بازارهای اثرگذار دور از انتظار است.


بازار طلای جهانی



اونس در انتظار نشست فدرال رزرو
در پایان معاملات هفتگی، اونس طلا با افت ۳/ ۱ درصدی برای سومین هفته متوالی نزولی شد. روز جمعه قیمت اونس به زیر ۱۱۰۰ دلار (۵/ ۱۰۹۹) رسید که کمترین قیمت از دهم آگوست است. با نزدیک شدن به زمان نشست فدرال رزرو و تشدید فضای انتظاری برای تعیین زمان افزایش نرخ بهره، حجم معاملات در این بازار کاهش یافته است. در هفته جاری آمارهای اقتصادی مهمی از آمریکا (تولیدات صنعتی، آمار خرده فروشی و شاخص قیمت مصرف‌کننده) که می‌توانند بر تصمیم فدرال رزرو تاثیرگذار باشند منتشر خواهد شد، هرچند احتمال می‌رود تاثیر آن بر بازار اونس کم باشد. همچنان مهم ترین عامل تاثیرگذار بر بازار زمان افزایش نرخ بهره است (پیش‌بینی افزایش در اکتبر یا دسامبر). در نظرسنجی هفتگی کیتکو از ۲۰ کارشناس، ۹ نفر مسیر افزایشی، ۷ نفر روند نزولی و ۴ نفر نوسان محدود را برای قیمت اونس پیش‌بینی کرده‌اند.


بازار اوراق مسکن



تداوم توازن عوامل مثبت و منفی «تسه»ها
دیروز، اوراق تسهیلات مسکن اسفند ۹۲ (تسه۹۲۱۲) با افت ۵/ ۱ درصدی به قیمت ۷۰ هزار و ۶۶ تومان معامله شدند. بررسی روند معاملات «تسه»ها در یک هفته گذشته نوسانات قابل توجه قیمتی این اوراق را نشان می‌دهد. مطابق با انتظارات، با کاهش تقاضای «تسه»ها در ماه پایانی فصل تقاضای مسکن (تابستان)، نزول قیمتی این اوراق از ابتدای شهریور رقم خورد. این موضوع باعث کاهش شدید قیمت‌ها در «تسه»ها شد. کاهش سود واقعی وام مسکن با ریزش قیمتی «تسه»ها تقاضا برای اوراق را افزایش داد (جهش قیمتی به سطح ۷۳ هزار تومانی). با این حال، کاهش تقاضای فصلی «تسه»ها، در روزهای پایانی شهریور، در کنار جذب سرمایه‌های متقاضی مسکن در وام‌های جدید، با توجه به مبالغ بیشتر این وام ها، همچنان به‌عنوان عوامل فشار قیمتی بر «تسه»ها هستند، این عوامل باعث افت قیمتی اوراق مزبور در روزهای اخیر شده است.


بازار نفت



تداوم فضای منفی نفت
هر بشکه نفت خام آمریکا با افت ۱/ ۳ درصدی، هفته‌ای نزولی پس از دو هفته صعود را تجربه کرد. فضای حاکم بر بازار نفت همچنان منفی است. مازاد عرضه موجود با چشم‌انداز ورود ایران برای بازیابی سهم بازار خود و عدم تمایل عربستان برای کاهش تولیدات، همچنان بر قیمت نفت سنگینی می‌کند. از سمت تقاضا نیز روز گذشته آمارهای اقتصادی چین (تولیدات کارخانه ای، سرمایه‌گذاری در دارایی‌های ثابت عامل تاثیرگذار بر رشد اقتصادی) کمتر از پیش‌بینی‌ها بود که می‌تواند نگرانی‌هایی به بازار وارد کند. بنابراین، با وجود سیگنال‌های مثبت از سمت عرضه، از جمله پیش‌بینی آژانس بین‌المللی انرژی (IEA) از کاهش نیم میلیون بشکه‌ای تولیدات نفت‌های غیرمتعارف، کاهش تعداد دکل‌های نفتی آمریکا (۲۳ مورد در دو هفته) و پیش‌بینی اداره اطلاعات انرژی آمریکا (EIA) از کاهش روزانه ۱۰۰ هزار بشکه نفت شیل در سال آینده، فضا همچنان منفی است.