بزرگ‌ترین کارخانه‌های زغال‌‌سنگ جهان تعطیل شد

این شرکت اعلام کرد بخشی از مجرای دودکش نیروگاه Kusile در دو قسمت از کار افتاده است که شامل اتصال انبساط لاستیکی افقی و همچنین بخش جبران‌کننده می‌شود که یک خم در مجرای طراحی‌شده برای هدایت گاز دودکش به سمت فضای آزاد و تسهیل انبساط حرارتی دودکش است. نیروگاه Kusile در آفریقای جنوبی یک نیروگاه مبتنی بر سوخت زغال سنگ است که توسط شرکت برق دولتی ایسکوم در حال ساخت است.

 بخش معیوب کانال گاز دودکش این نیروگاه در داخل آن قرار دارد. این کانال‌‌ها از بخش‌های فولادی ساخته شده‌‌اند که به هم جوش داده شده‌‌اند و توسط محافظ احاطه شده‌‌اند که از بتن مسلح ساخته شده و مجرای گاز دودکش واحد ۲ و ۳ را نیز در خود جای داده است. این آسیب در ۲۳ اکتبر در حالی رخ داد که واحد در حال خاموش شدن اجباری به جهت تعمیرات پمپ بازچرخانی گوگرد‌زدایی گاز دودکش (FGD) بود. گوگردزدایی از گاز دودکش‌‌ها مجموعه‌‌ای از فناوری‌‌های مورد استفاده برای از بین بردن گوگرد دی‌‌اکسید از گازهای خروجی دودکش نیروگاه‌های سوخت فسیلی و از فرآیندهای انتشار دیگر اکسیدهای گوگرد است. در حال حاضر، ایسکوم انتظار دارد که این واحد ممکن است تا چند ماه آفلاین بماند، اگرچه مدت زمان دقیق تعطیلی در چند هفته آینده مشخص خواهد شد.

شرکت ایسکوم در این رابطه اظهار کرد که بررسی‌ها و ارزیابی‌ها برای تعیین علت خرابی و تعیین میزان خسارت و همچنین محدوده بازیابی کار، در حال انجام است. این شرکت با ذی‌نفعان متخصص مختلف از جمله سازنده اصلی تجهیزات(OEM) مشورت می‌کند تا نحوه بازیابی کارخانه را در اسرع وقت تعیین کند. به دلیل احتیاط، ایسکوم بازگشت به چرخه خدمات واحد ۲ را به تاخیر انداخت و واحد ۳ همچنان در یک بار ثابت به کار خود ادامه می‌دهد. واحد ۴ که مجرای FGD آن روی یک دودکش مجزا قرار دارد، در حال حاضر در حال تزریق بار کامل به شبکه سراسری است.

ناوگان نیروگاه‌های زغال‌‌سوز ایسکوم به‌طور میانگین بیش از ۴۰ سال عمر دارند و این شرکت برق اذعان می‌کند که در حال حاضر عملکرد آنها رو به وخامت است. در حالی که این شرکت در سال ۲۰۰۷ تصمیم به ساخت Kusile، یک نیروگاه مبتنی بر سوخت زغال سنگ فوق بحرانی در نزدیکی امالالنی در امپومالانگا و یک نیروگاه غول‌پیکر دیگر، واحد فوق بحرانی ۸/ ۴گیگاواتیMedupi در Lephalale برای کاهش بحران انرژی در این کشور، گرفت. هر دو پروژه با تاخیرهای طولانی مواجه شدند و سازندگان آن به دلیل نقص‌های طراحی متعدد هزینه‌های هنگفتی را متحمل شدند.

 در طول سال‌های بعدی، کمبود برق در آفریقای جنوبی، ایسکوم را مجبور کرد تا فرآیند تعمیر و نگهداری لازم برای این نیروگاه را به تاخیر بیندازد و موجب شد این شرکت تاسیسات را سخت‌‌تر از مشخصات طراحی خود راه‌‌اندازی کند. این در حالی است که غفلت از مقوله مهم تعمیر و نگهداری، چرخه معیوب بدتر شدن عملکرد در این نیروگاه را ایجاد کرده است. این شرکت در ماه ژوئیه اعلام کرد که با افزایش تقاضای برق به دنبال بهبودی جهان از پاندمی کووید، فوریت برای آنلاین کردن واحدها و همچنین تداوم ارائه خدمات آنها، تشدید شده است.

علاوه بر آن ایسکوم می‌گوید که با کمبود ظرفیت تولید تا ۶گیگاوات، دست و پنجه نرم کرده است. در این بیانیه آمده است: زمانی که قطعی‌های برنامه‌ریزی‌نشده به دلیل خرابی در یک یا چند نیروگاه وجود دارد، کاهش بار برای محافظت از شبکه و جلوگیری از خاموشی ضروری است. واحد نهایی Medupi در ماه اوت سال ۲۰۲۱ به صورت آنلاین عرضه شد و واحد شماره یک Kusile عملیات تجاری خود را در سال ۲۰۱۷ آغاز کرد. ایسکوم اکنون در حال کار روی پروژه راه‌اندازی مجدد دو واحد باقی‌مانده در Kusile تا ژوئن ۲۰۲۳ و نوامبر ۲۰۲۳ است که شامل واحدهای ۵ و ۶ این نیروگاه هستند.

کوسیل بزرگ‌ترین پروژه ساخت‌و‌ساز آفریقای‌جنوبی است و چهارمین کارخانه بزرگ زغال‌سنگ در جهان در پایان فرآیند ساخت خود خواهد بود. مدوپی، به ویژه، به دلیل کمبود آب در منطقه، از سیستم‌‌های خنک‌‌کننده مستقیم خشک استفاده می‌کند و بزرگ‌ترین نیروگاه خنک‌‌کننده خشک در جهان است. در همین حال، ایسکوم Kusile را با سیستم گوگرد‌زدایی از گازهای مرطوب دودکش (WFGD) به عنوان یک فناوری برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای تجهیز می‌کند. این سیستم یک فناوری جدید است که برای حذف اکسیدهای گوگرد، مانند دی اکسید گوگرد، از گازهای دودکش استفاده می‌شود.

 ایسکوم این فناوری را به این دلیل انتخاب کرد که منطبق بر رویه بین‌المللی کنونی است تا از مطابقت با استانداردهای کیفیت هوا اطمینان حاصل کرده و آن را سازگارتر با محیط‌زیست کند. کوسیل نخستین نیروگاه در آفریقا است که از فناوری WFGD استفاده می‌کند. کسب‌و‌کار Steam Power غول صنعت برق جنرال الکتریک، آزمایش‌های عملکرد WFGD را در Kusile ۱ در آوریل ۲۰۱۸ تکمیل کرد. حوزه فعالیت جنرال الکتریک در Kusile شامل مهندسی، تهیه و ساخت (EPC) شش جزیره توربین، کندانسورهای خنک‌کننده و واحد گوگرد‌زدایی از گازهای مرطوب دودکش است. جنرال الکتریک تایید کرد که در طول آزمایش‌های عملکردی خود، واحد گوگرد‌زدایی از گازهای مرطوب دودکش این نیروگاه از تعهدات عملکرد اولیه فراتر رفت و به نرخ راندمان حذف ۹۳ درصد دست یافته است.