مقامات آلمانی تصمیم گرفتند آخرین رآکتورهای باقی‌مانده کشور را در ماه آوریل تعطیل کنند، زیرا اگرچه آنها حجم ثابتی از برق را با انتشار اندک یا حتی بدون انتشار تولید می‌کردند، اما مقامات ترجیح دادند به جای سرمایه‌گذاری اضافی در ناوگان هسته‌ای، منابع انرژی تجدیدپذیر خود را توسعه دهند. انرژی هسته‌ای به تدریج سهم خود را در ترکیب تولید الکتریسیته آلمان از دست داده است و سهم آن در کل تولید برق این کشور از بیش از ۱۴ درصد در سال ۲۰۱۵، به حدود ۶ درصد در سال ۲۰۲۲ و تقریبا برای سال ۲۰۲۳ به صفر رسیده است.

داده‌های اندیشکده Ember نشان می‌دهد که بر اساس آمار سالانه، تقریبا ۸.۱ گیگاوات (GW) ظرفیت برق هسته‌ای تعطیل شده در سال جاری، بیش از آن با افزایش ظرفیت تولید از سایت‌های خورشیدی و بادی جبران شده است. با این حال، با کاهش تولید برق خورشیدی که دومین منبع بزرگ برق پاک آلمان پس از باد است و در زمستان سال جاری به دلیل کاهش نور روز کاهش خواهد یافت، به نظر می‌رسد که کل تولید برق پاک آلمان با کاهش مواجه خواهد شد، درست زمانی که سطح مصرف انرژی به دلیل افزایش تقاضا برای گرمایش افزایش می‌یابد. در نتیجه، تولیدکنندگان برق آلمان ممکن است مجبور شوند تولید برق خود از سوخت‌های فسیلی مانند زغال‌سنگ و گاز طبیعی را افزایش دهند و در این فرآیند آلایندگی صنعت برق این کشور دوباره افزایش خواهد یافت.

تولید برق فسیلی اندک

طی ۹ ماه اول سال ۲۰۲۳، تولید برق پاک و فسیلی آلمان نسبت به مدت مشابه در سال ۲۰۲۲ کاهش یافته است که عمدتا به دلیل کاهش تقاضای برق از طرف بخش‌های صنعتی قدرتمند این کشور است. تولید برق پاک ۵.۶ درصد نسبت به مدت مشابه در سال ۲۰۲۲ کاهش یافته است، در حالی که تولید مبتنی بر سوخت فسیلی با ۲۱ درصد کاهش به کمترین میزان برای آن دوره حداقل از سال ۲۰۱۷ رسیده است. همچنین داده‌های LSEG نشان می‌دهد که قیمت‌های بالای عمده‌فروشی ثابت برق یکی از محدودیت‌های کلیدی در کل تولید بوده است، صنعت آلمان از پرداخت نرخ‌های عمده‌فروشی که ۱۶۰ درصد بالاتر از میانگین سال ۲۰۱۹ باقی مانده است، خودداری کرده است.

از طرف دیگر تاثیرات کاهش مصرف برق در بخش صنعتی از داده‌های خروجی بخش‌های کلیدی انرژی‌بر، کاملا مشهود است. داده‌های گردآوری شده توسط LSEG نشان می‌دهد که تولید مواد شیمیایی و کودهای شیمیایی آلمان که قبلا با استفاده از گاز طبیعی فراوان و ارزان تولید می‌شدند، در سال ۲۰۲۳ به کمترین میزان خود در بیش از یک دهه گذشته کاهش یافته است. کلیه داده‌ها و اطلاعات حاکی از آن است که تولید صنعتی محصولات کلیدی آلمان به دلیل هزینه‌های انرژی بالاتر کاهش قابل توجهی داشته است. همچنین تولید خودروها، فولاد، باتری‌ها و توربین‌ها نیز کاهش یافته است که منجر به یک شرایط انقباضی نادر در بزرگ‌ترین اقتصاد اروپا در سال جاری شده است.

به لطف حمایت دولت از مشاغلی که با هزینه‌های عملیاتی بالایی دست و پنجه نرم می‌کنند، از جمله ارائه یک بسته ۵۰ میلیارد یورویی که در ماه‌های گذشته از آن رونمایی شد، برخی از صنایع با احتیاط شروع به افزایش تولید خود از سطوح دوران رکود کرده بودند، که از آن جمله می‌توان به بخش مواد شیمیایی انرژی‌بر اشاره کرد. اما تا زمانی که قیمت برق با کاهش قابل توجه بیشتر و مداوم مواجه نشود، مصرف کل انرژی آلمان و متعاقب آن میزان تولید، ممکن است در رکود باقی بماند و باعث آسیب اقتصادی پایدار به این کشور شود.

در راستای تلاش برای حمایت از بهبود صنعتی، شرکت‌های برق این کشور به شدت تحت فشار هستند تا هزینه‌های برق را پایین بیاورند و گام‌هایی برای افزایش تولید انرژی‌های تجدیدپذیر ارزان به سطح بی‌سابقه در سال جاری برداشته‌اند. با این حال، کل تولید برق خورشیدی آلمان از سپتامبر تا دسامبر سال جاری بیش از ۸۰ درصد کاهش را نشان می‌دهد که دلیل آن افت شدید خورشیدی طی این مدت است.

کاهش تولید فصلی خورشیدی آلمان

از آنجا که انرژی خورشیدی بیش از ۲۰ درصد از کل تولید برق آلمان همه پنج ماه گذشته را به خود اختصاص داده است، چنین کاهش شدیدی در تولید برق پاک احتمالا منابع برق کلی این کشور را کاهش می‌دهد، درست زمانی که خانوارها و مشاغل آلمانی تقاضا برای گرمایش را در سردترین ماه‌های سال افزایش می‌دهند. برای جبران کاهش خروجی نیروگاه‌های خورشیدی، شرکت‌های برق به دنبال به حداکثر رساندن تولید برق بادی هستند که در طول ماه‌های زمستان به دلیل سرعت باد بیشتر افزایش می‌یابد.

اما برای تکمیل ماهیت متناوب برق بادی و اطمینان از اینکه روند کلی تولید برق همراه با تقاضا افزایش می‌یابد، شرکت‌های برق احتمالا تولید نیروگاه‌های زغال‌سنگ و گازسوز خود را نیز تقویت خواهند کرد که می‌توانند در کوتاه‌مدت نیز کاهش یابند تا بازار ملی برق آلمان متعادل شود. تولید بیشتر سوخت فسیلی به نوبه خود باعث افزایش انتشار در بخش برق می‌شود که ممکن است تلاش‌های آلمان برای کاهش مجموع آلودگی را تضعیف کند، اما با توجه به عدم تولید برق پاک و بدون انتشار کربن از رآکتورهای هسته‌ای این کشور، این اتفاق ممکن است اجتناب‌ناپذیر باشد.

افزایش بیشتر در منابع انرژی تجدیدپذیر بدون انتشار و ارزان می‌تواند تعیین‌کننده باشد. برای تولیدکنندگان برق آلمانی، یارانه‌هایی برای ایجاد ظرفیت تامین انرژی تجدیدپذیر از سایت‌های خورشیدی و بادی در دسترس است که می‌تواند به افزایش نسبتا سریع کل عرضه برق و کمک به کربن‌زدایی نهایی آنها کمک کند. این در حالی است که آلمان می‌خواهد صنعت برق این کشور تا سال ۲۰۳۵ تا ۱۰۰ درصد سبز شود، در حالی که پیش‌بینی می‌کند تقاضای برق تا سال ۲۰۴۵ دو برابر شود. برای رسیدن به آن نقطه، ظرفیت برق نصب شده باید پنج برابر از سطح امروزی افزایش یابد تا به ۷۰۰ گیگاوات در سال ۲۰۴۵ برسد.