وستینگهاوس می‌گوید که از سال ۱۹۹۳ با تامین ابزار دقیق و سیستم‌های کنترل پیشرفته برای نیروگاه تملین، پیوندهای عمیقی با صنعت هسته‌ای چک دارد. دیوید دورهام، رئیس بخش سیستم‌های انرژی وستینگهاوس در بیانیه‌ای اعلام کرد برای اولین بار، سه دهه پیش، وستینگهاوس در زمینه انرژی هسته‌ای با جمهوری چک همکاری کرد و ما مفتخر و هیجان‌زده هستیم که می‌توانیم با ارائه انرژی هسته‌ای ایمن و قابل اعتماد از فناوری اثبات شده AP۱۰۰۰ به این تعهد احترام بگذاریم. وی در ادامه افزود: ما با هم می‌توانیم پایه‌‌‌ای را برای آینده انرژی پاک و ایمن تا ۸۰ سال آینده و فراتر از آن، بنا کنیم.

AP۱۰۰۰ یک نیروگاه هسته‌ای است که توسط شرکت وستینگهاوس الکتریک طراحی و به فروش می‌رسد. این نیروگاه یک رآکتور آب تحت فشار بهبودیافته با ایمنی بالا و بسیاری از ویژگی‌های طراحی است که به منظور کاهش هزینه سرمایه‌گذاری و بهبود اقتصادی احداث شده است. از سال ۲۰۲۴، وستینگهاوس سوخت هسته‌ای را برای سایت‌های هسته‌ای دوکووانی و تملین تامین خواهد کرد. این شرکت ادعا می‌کند که تنها تامین‌کننده غربی سوخت هسته‌ای جایگزین مناسب برای کشورهایی است که واحدهای هسته‌ای قدیمی روسیه را اداره می‌کنند.

جان هوانیتز، رئیس واحد بازرگانی هسته‌ای، امنیت و محیط‌زیست بکتل می‌گوید: بکتل برای بیش از ۷۰ سال در خط مقدم نوآوری در صنعت هسته‌ای بوده است. ما مشتاقانه منتظر به اشتراک گذاشتن تخصص خود در جمهوری چک هستیم تا نه تنها انرژی هسته‌ای پاک و قابل اعتماد را برای تقویت نیروی فعال هسته‌ای محلی و تامین‌کنندگان در سراسر منطقه، بلکه برای نسل‌های آینده فراهم کنیم.

بیژن ثابت، سفیر ایالات متحده در جمهوری چک، حمایت دولت ایالات متحده از پیشنهاد شرکت وستینگهاوس-بکتل برای ساخت یک رآکتور جدید در دوکووانی را تایید کرد. وی خاطرنشان کرد: ما شاهد منافع متقابل برای ایالات متحده و جمهوری چک هستیم. از منظر امنیت انرژی استراتژیک، انتخاب این فناوری ایالات متحده، منبع قابل اعتمادی از انرژی پاک را در اختیار جمهوری چک قرار می‌دهد که نه تنها با تغییرات آب و هوایی مبارزه می‌کند و انتشار گازهای گلخانه‌ای را کاهش می‌دهد، بلکه یک سرمایه‌گذاری برای مردم چک خواهد بود و هزاران شغل سبز در سراسر زنجیره تامین هسته‌‌‌ای این کشور ایجاد می‌کند.

ما امیدواریم جمهوری چک با وستینگهاوس-بکتل در توسعه فناوری اثبات‌شده و پیشرفته AP۱۰۰۰ که در سایر نقاط جهان در حال فعالیت است، شریک شود. واحد ۳ نیروگاه Vogtle، اولین واحد AP۱۰۰۰ ساخته شده در ایالات متحده، در ۳۱ ژوئیه امسال وارد عملیات تجاری شد. انتظار می‌رود واحد دوم AP۱۰۰۰ در اوایل سال آینده در کارخانه Vogtle شروع به کار کند. مشارکت بکتل در آن پروژه برای موفقیت بسیار موثر بوده است. در سال ۲۰۱۷، پس از تلاش پیمانکاران قبلی از جمله فلور کرپوریشن، CB&I و گروه Group برای دستیابی به نقاط عطف پروژه، ساخت‌وساز روزانه پروژه را تحت مدیریت Southern Nuclear، یکی از شرکت‌های تابعه ساترن کمپانی شرکت هلدینگ برق آمریکایی، به عهده گرفت.

از طرف دیگر در چین، چهار رآکتور AP۱۰۰۰ در حال بهره‌برداری هستند، دو رآکتور در نیروگاه هسته‌ای سانمن در ژجیانگ و دو رآکتور در نیروگاه هسته‌ای هایانگ در شاندونگ. همچنین دو دستگاه AP۱۰۰۰ توسط SCANA Corp و Santee Cooper برای توسعه سرمایه‌گذاری یک واحد هسته‌‌‌ای در کارولینای جنوبی سفارش داده شد، اما ساخت‌وساز این واحدها در ژوئیه ۲۰۱۷ پس از تاخیرهای طولانی و افزایش هزینه متوقف شد. در آن زمان، شرکت الکتریک و گاز کارولینای جنوبی، یکی از شرکت‌های تابعه SCANA، به این نتیجه رسید که تداوم ساخت‌وساز پروژه به نفع مشتریان و سایر ذی‌نفعان نخواهد بود. با این حال، در سراسر جهان، واحدهای جدید AP۱۰۰۰ خواستگاران بسیاری پیدا کرده است. در اکتبر ۲۰۲۲، لهستان اعلام کرد که وستینگهاوس را برای ساخت اولین رآکتورهای هسته‌ای خود انتخاب کرده است.

مقامات لهستانی اعلام کردند که در ابتدا سه رآکتور AP۱۰۰۰ ساخته خواهد شد و انتظار می‌رود حداقل سه رآکتور دیگر در آینده ساخته شود. همچنین در اکتبر ۲۰۲۲، شورای دولتی چین دو واحد AP۱۰۰۰ را برای نیروگاه هسته‌‌‌ای لیان‌‌‌جیانگ شرکت سرمایه‌گذاری برق دولتی در ژان‌‌‌جیانگ، استان گوانگدونگ، تصویب کرد. همچنین ۹ واحد AP۱۰۰۰ در چند سایت در اوکراین از جمله در نیروگاه اتمی ۲ گیگاواتی خملنیتسکیی متعلق به شرکت دولتی Energoatom برنامه‌ریزی شده است، در حالی که بلغارستان نیز فناوری AP۱۰۰۰ را برای واحدهای اضافی در سایت کوزلودوی انتخاب کرده است.

توسعه مشارکت ژاپن و تراپاور

در همین حال، در ماه نوامبر، آژانس انرژی اتمی ژاپن (JAEA)، صنایع سنگین میتسوبیشی (MHI)، سیستم‌های FBR میتسوبیشی (MFBR) و تراپاور امضای یادداشت تفاهم خود را برای توسعه سیستم خنک‌کننده فناوری‌های رآکتور سریع (SFR) با سدیم اعلام کردند. کریس لوسک، رئیس و مدیرعامل تراپاور در بیانیه‌ای گفت: ما از گسترش همکاری خود با JAEA خوشحالیم زیرا ژاپن در تلاش است تا رآکتورهای هسته‌ای پیشرفته را به بازار عرضه کند. برای دستیابی به اهداف اقلیمی خود، کشورهای سراسر جهان نیاز به استقرار رآکتورهای پیشرفته از دهه ۲۰۳۰ دارند و این توافق به ما کمک می‌کند فرصت‌‌‌های طراحی نیروگاه‌‌‌های ناتریوم در مقیاس بزرگ را ارزیابی کنیم که می‌توانند از اهداف کربن ژاپن پشتیبانی کنند.