پیمان ارمغان- هفته پیش اکثر فلزات اساسی تا اواخر هفته روند نزولی در پیش گرفته بودند؛ هر چند که در آخر هفته و با انتشار خبر استعفای مبارک و پایداری نسبی اوضاع در مصر شاهد رشد اندک فلزات اساسی بودیم. با وجود آنکه در این برهه از زمان ناآرامی‌های سیاسی که می‌‌تواند بر اقتصاد جهان تاثیرگذار باشد بر روند قیمتی اقلام بازار کالا اثرگذار است، اما به نظر این تاثیر مقطعی و کم عمق خواهد بود.

نکته‌ای که بیش از همه فلزات را در هفته پیش تحت تاثیر قرار داد اعلام افزایش نرخ بهره چین در تاریخ ۸ فوریه بود. این سومین بار طی ۴ ماه اخیر است که چین اقدام به افزایش نرخ بهره بانکی می‌‌کند. عمده هدف کشور چین از افزایش‌های متوالی نرخ بهره مقابله با تورم ایجاد شده است. به دلیل اینکه در حال حاضر چین بزرگترین مصرف‌کننده اکثر فلزات اساسی در دنیا است اتخاذ هرگونه سیاست‌های انقباضی اقتصادی که افزایش نرخ بهره یکی از آنها به شمار می‌رود، می‌‌تواند سبب کاهش تقاضا برای فلزات اساسی و در نتیجه کاهش ارزش آنها بشود.
مطابق با نظرسنجی‌ای که سایت بلومبرگ از فعالان بازار کرده است اکثر شرکت‌کنندگان در نظرسنجی اعتقاد به ریزش قیمتی فلز مس در هفته آتی داشته‌اند. هر چند که در همین هفته‌ای که گذشت شرکت Rio Tinto، سومین شرکت بزرگ معدنی در دنیا، پیش‌بینی کرد در بلند مدت و تا زمانی که پروژه‌های بهره‌برداری مس در دنیا به ثمر نرسند روند صعودی مس ادامه خواهد داشت. لذا همانطور که در تحلیل‌های قبلی نیز اشاره شد می‌‌توان نتیجه گرفت که در شرایط فعلی با توجه به فزونی تقاضا بر عرضه برای فلز مس، هر گونه افت قیمتی مقطعی باشد.
در مورد فلز روی نیز در تحلیل قبلی اشاره کردیم که محدوده قیمتی ۲۵۰۰ تا ۲۶۰۰ دلار در هر تن به عنوان یک مقاومت مهم در سر راه قیمت به شمار می‌‌رود. هفته پیش قیمت مجددا با رسیدن به قیمت ۲۵۲۰ دلار با ریزش مواجه شد. به نظر می‌‌رسد روی برای عبور از این ناحیه کار سختی پیش رو دارد.
در حوزه ذخایر فلزات در انبارهای LME نیز به روال چند هفته اخیر ذخایر فلزاتی مثل مس و سرب با افزایش همراه بود. در این بین اما فلز نیکل، به عنوان تنها فلزی که از ابتدای سال 2011 با کاهش ذخایر مواجه بوده است، در هفته منتهی به 11 فوریه نیز شاهد کاهش 3/1 درصدی در میزان ذخایر بود. همین امر به نظر در بلند مدت می‌‌تواند به عنوان محرکی برای افزایش‌های بیشتر قیمت نیکل به شمار بیاید.