لحظه‌ای مهم  در تاریخ سینمای ایران

در طول شصت‌ویک دوره جشنواره برلین این برای اولین بار است که یک فیلم به تنهایی ۳ جایزه را می‌رباید

بالاخره آنچه انتظارش را داشتیم رخ داد و فیلم جدایی نادر از سیمین به آنچه حق ایران است رسید. در شنبه شب تاریخ سینمای ایران شاهد لحظه‌ای درخشان بود که در پی آن اصغر فرهادی و گروهش سربلند از سالن اختتامیه فستیوال برلین خارج شدند و با گردنی افراشته با صدای بلند رشد فرهنگ و هنر ایران را در قلب اروپا فریاد زدند.

مراسم اختتامیه این دوره جشنواره برلین، شنبه شب در کاخ جشنواره برگزار شد و هیات داوران بخش مسابقه بین‌الملل به ریاست ایزابلا روسلینی بازیگر ایتالیایی علاوه بر اهدای جایزه خرس طلای بهترین فیلم، جایزه خرس نقره‌ای بهترین بازیگر زن را به گروه بازیگران زن «جدایی نادر از سیمین» شامل لیلا حاتمی، ساره بیات و سارینا فرهادی و جایزه خرس نقره‌ای بهترین بازیگر مرد را نیز به گروه بازیگران مرد فیلم، پیمان معادی، شهاب حسینی، بابک کریمی و علی‌اصغر شهبازی اهدا کرد. این اتفاق برای اولین‌بار در طول شصت‌و یک دوره جشنواره فیلم برلین می‌افتد که یک فیلم بیش از دو جایزه می‌گیرد و همچنین پیش از این شاید یک یا دو بار به تیم بازیگران فیلمی جایزه در جشنواره فیلم برلین اهدا شده است.

فرصت خوبی است از مردم سرزمینم یاد کنم

برای اولین‌بار در تاریخ برگزاری جشنواره فیلم برلین یک فیلم، سه خرس دریافت کرد. برای اولین‌بار است که در طول شصت‌ویک سال برگزاری جشنواره‌ فیلم «برلین» به یک فیلم بیش از دو جایزه اهدا می‌شود و همچنین پیش از این فستیوال برلین، شاید یک یا دو بار به تیم بازیگران فیلمی جایزه داده است. با اهدای جایزه بهترین فیلم جشنواره برلین به جدیدترین ساخته اصغر فرهادی«جدایی نادر از سیمین»،سینمای ایران برای نخستین‌بار خرس طلایی را از جشنواره فیلم برلین گرفت. در مراسم پایانی جشنواره فیلم برلین از عوامل «جدایی نادر از سیمین» علاوه بر اصغر فرهادی، محمود کلاری، پیمان معادی، ساره بیات، سارینا فرهادی، علی‌اصغر شهبازی، بابک کریمی، نگار اسکندرفر، مریم نراقی،حمیدرضا قربانی حضور داشتند. خرس نقره‌ای بازیگران زن را ساره بیات و سارینا فرهادی که در مراسم حاضر بودند، گرفتند و خرس نقره‌ای بهترین بازیگر مرد را پیمان معادی، علی‌اصغر شهبازی و بابک کریمی که حضور داشتند، دریافت کردند. اصغر فرهادی پس از دریافت خرس طلایی جشنواره فیلم برلین گفت:فرصت خوبی است از مردم سرزمینی یاد کنم که قصه‌ها از آنها آموخته‌ام و قصه‌هایی از آنها نوشته‌ام. مردم بزرگ، عزیز و صبور سرزمینم ایران. او از گروه همکارانش در ساخت «جدایی نادر از سیمین» به عنوان بهترین گروه دوران کاری‌اش یاد کرد و از همه آنها تشکر کرد. اصغر فرهادی دو سال قبل برای فیلم «درباره‌الی» خرس نقره‌ای بهترین کارگردانی جشنواره فیلم برلین را گرفت.

ترجیح می‌دهم فیلم بسازم تا شعار بدهم

پس از دریافت خرس طلای بهترین فیلم اصغر فرهادی به سالن کنفرانس رفت تا به سوالات خبرنگاران پاسخ دهد. فرهادی اینجا هم بسیار درخشان عمل کرد و راه را بر نگاه‌های سیاسی حاکم بر جلسه که در طول مدت فستیوال بر آن سایه انداخته بود بست. او در جواب سوالی که پرسید: چرا در مقابل اتفاقاتی که در ایران می‌افتد عکس‌العمل نشان نمی‌دهید، گفت: دو راه وجود دارد. یکی اینکه کاری را بکنم که شما می‌گویید. راه دیگر این است که کار خودم را بکنم. من راه دوم را انتخاب می‌کنم. ترجیح می‌دهم فیلم بسازم تا شعار بدهم.

حجاب مانع کار ما نیست

در کنفرانس مطبوعاتی پس از اهدای جوایز بازیگران مرد و زن جدایی نادر از سیمین هم حضور داشتند. در این کنفرانس بابک کریمی در جواب سوال خبرنگاری که پرسید: بازپرس فیلم که شما نقشش را بازی می‌کنید بسیار خوب تصویر شده است که با شنیده‌های ما از ایران فاصله دارد، گفت: ما در این فیلم قضاوت نکردیم. فقط خواستیم تصویر درستی از آنچه رخ می‌دهد، ارائه بدهیم.ساره بیات هم به سوال حاشیه‌ای خبرنگاری با هوشمندی پاسخ داد. خبرنگار پرسید: دوست ندارید بدون حجاب در فیلمی بازی کنید؟ بیات پاسخ داد: من از دوران کودکی حجاب داشته‌ام. حجاب داشتن مانع کار درست و خوب نیست. من مشکلی با این ماجرا ندارم.

بقیه جوایز سینمای ایران از برلین ۲۰۱۱

امسال یک سال استثنایی برای سینمای ایران در جشنواره برلین بود که در نهایت شش جایزه نصیب شد، جدا از جایزه خرس طلایی بهترین فیلم و دو خرس نقره‌ای مجموعه بازیگران در بخش رسمی، سه جایزه از هیات داوری‌های مستقل جشنواره برلین شامل جایزه کلیسای جهانی و جایزه هیات داوری خوانندگان روزنامه «برلین مورگن» به فیلم «جدایی نادر از سیمین» و جایزه سینما «سربیندت» به فیلم «باد و مه» محمد علی طالبی تعلق گرفت که متاسفانه در رسانه‌های ایران اشاره‌ای به این جایزه آخری نشده است.