واکنش به عدم معرفی بدهکاران کلان بانکی

عکس: خبرگزاری فارس ، حسن قائدی

الیاس نادران: هفت پرونده با بدهی ۱۵۰۰ میلیارد تومان وجود دارد که از پرداخت بدهی خود، خودداری می‌کنند.

به گفته نادران، در گزارش قرائت‌شده هیچ اشاره‌ای به نقش عوامل ذی‌نفوذ در دولت که همه ابزار پولی و اعمال قدرت را در اختیار دارند نشده است. نادران در اعتراض به گزارش معوقات بانکی: هفت بدهکار ۱۵۰۰ میلیارد تومانی را معرفی کنید

گزارش کمیسیون اقتصادی درباره معوقات بانکی که به امضای ارسلان فتحی‌پور، رییس این کمیسیون رسیده است، البته در جلسه دیروز مجلس از سوی الیاس نادران، عضو شاخص ‌این کمیسیون و چند نماینده دیگر مورد انتقاد قرار گرفت. پس از قرائت این گزارش تعدادی از نمایندگان نسبت به عدم تشریح کامل دلایل بروز معوقات بانکی معترض بودند از جمله نادران در قالب یک تذکر آیین‌نامه‌ای خطاب به رییس مجلس گفت: این گزارش دارای تناقضات متعدد است و از منظر مدیریت بانک‌های دولتی و تطهیر آنها تهیه شده و هیچ مشکلی را از سیستم بانکی کشور حل نمی‌کند.

به گفته این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس، در این گزارش هیچ اشاره‌ای به نقش دولت و عوامل ذی نفوذ در دولت که همه ابزارهای پولی و ابزارهای اعمال قدرت را در اختیار دارند، نشده است.

نادران ادامه داد: از مجموع معوقات بانکی، هفت میلیون نفر بدهی‌هایشان حدود یک و نیم میلیون تومان است؛ این درحالی است که ۹ پرونده با بدهی ۱۵۰۰ میلیارد تومانی به سیستم بانکی وجود دارد که تنها معوقات دو پرونده وصول شده است و در این گزارش باید اعلام می‌شد که هفت نفر باقی مانده چه کسانی هستند و به چه علت بدهی‌های خود را پرداخت نمی‌کنند؟ نادر قاضی‌پور، نماینده ارومیه هم در تذکری مشابه خطاب به علی لاریجانی گفت: در این گزارش به عملکرد بانک‌های خصوصی اشاره‌ای نشده؛ این درحالی است که افرادی از بانک‌های دولتی وام‌های کلان دریافت کرده و این پول‌ها را در بانک‌های خصوصی سپرده‌گذاری کرده و سود آن را دریافت می‌کنند. وی اشاره نشدن به عملکرد موسسات قرض‌الحسنه غیرقانونی و همچنین بی‌توجهی گزارش به نقش دولت و عوامل صاحب نفوذ در دولت درباره پرداخت وام‌های کلان را از دیگر نقایص این گزارش عنوان کرد. اما علی لاریجانی، رییس مجلس در پاسخ به این تذکرات گفت: برخی اشکالات گفته شده باید در کمیسیون اقتصادی بررسی می‌شد؛ اما از لحاظ شکلی، براساس بند ۶ ماده ۳۳ آیین‌نامه داخلی مجلس، اکنون نمی‌توان کاری برای ‌این گزارش انجام داد.

عکس: حمید جانی‌پور