معاون وزیر ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات با بیان این که یکی از موتورهای توسعه در دنیا، فن‌آوری اطلاعات است، از راه‌اندازی و ایجاد شبکه ملی اطلاعات و ورود همه اطلاعات موجود کشور در این سامانه خبر داد. به گزارش ایسنا، علی حکیم جوادی که در شانزدهمین کنفرانس ملی سالانه انجمن کامپیوتر ایران در دانشگاه صنعتی شریف سخن می‌گفت، اظهار کرد: فن‌آوری اطلاعات نقش مهمی در توسعه کشورها دارد و خوشبختانه به دلیل نگاه ویژه دولت قرار است در طی برنامه پنج ساله دولت الکترونیک اجرایی شود.

رییس سازمان فن‌آوری اطلاعات کشور درباره نقش فن‌آوری اطلاعات تولید ثروت و اقتصاد تصریح کرد: با بررسی در رتبه‌بندی‌های شرکت‌های بزرگ دنیا متوجه می‌شوید که موفق‌ترین آنها شرکت‌هایی هستند که در موزه فن‌آوری اطلاعات فعال‌تر عمل می‌کنند؛ هم‌چنین نقش فن‌آوری اطلاعات در تولید ناخالص ملی به گونه‌ای است که آن را به عنوان شاخص اساسی در این عرصه قلمداد می‌کنند.

وی با اشاره به نقش فن‌آوری اطلاعات در فن‌آوری‌های پایه، برتر و استراتژیک خاطرنشان کرد: فن‌آوری اطلاعات نقش اساسی در پیاده‌سازی عدالت اجتماعی و رفاه عمومی دارد؛ چرا که این فن‌آوری اندیشه‌ساز است.

حکیم جوادی افزود: مدل مفهومی پنج سطحی در حوزه فن‌آوری اطلاعات وجود دارد که در پایین‌ترین لایه آن زیرساخت‌های حیاتی است که باید دولت آن را محقق سازد، به روی آن بستر فن‌آوری اطلاعات را به عنوان یکی از دغدغه‌های اصلی دولت به کار ببندیم.

معاون وزیر ارتباطات با بیان این که مفهوم شبکه ملی اطلاعات در کشور طی برنامه پنجم توسعه ایجاد می‌شود گفت: بسیاری از کاربردها در این حوزه قابل پیاده‌سازی است که در این بخش نیاز به ایجاد زیرساخت‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری خوبی احساس می‌شود؛ به گونه‌ای که بحث‌هایی در این زمینه وجود دارد که نمی توان آن را به بیگانه سپرد، به عنوان مثال در دنیا همه به این نتیجه رسیده‌اند که در حوزه سیستم‌عامل، موتور جست‌وجو و پست الکترونیک نیاز به یک سیستم‌عامل، موتور جست‌وجو و پست الکترونیک بومی به عنوان یک زیرساخت احساس می‌شود.

وی اضافه کرد: امروز با حملات بسیار جدی در فضای سایبری مواجهیم که نیاز تولید نرم‌افزارهایی برای مقابله با آن وجود دارد و همچنین در بخش شبکه و مدیریت آن نیاز به ایجاد سیستمی است که به راحتی آن را بتوان کنترل کرد.