چگونه کارشناس منابع انسانی شویم؟

رپرتاژ آگهی:

منابع انسانی چیست؟

در یک سازمان، منابع انسانی بخشی است که مسئولیت کلیه کارکنان و عملیات مربوط به کارکنان را بر عهده دارد. مدیریت منابع انسانی (HRM) یک رویکرد استراتژیک برای مدیریت کارکنان شرکت، فرهنگ و محیط کار است تا افراد بتوانند بهترین عملکرد خود را داشته باشند. 

چندین کارکرد مهم که توسط بخش منابع انسانی انجام می شود، عبارتند از:

1. جذب و استخدام کارکنان جدید

2. رسیدگی به حقوق و مزایای کارکنان

3. پیشنهاد توسعه شغلی یا حرفه ای به کارمند

4. رسیدگی به امور مربوط به کار تمام کارکنان

5. توسعه سیاست هایی که بر محیط کاری شرکت تأثیر می گذارد

چرا منابع انسانی؟

 مدیریت منابع انسانی نه تنها یک دانش  پویا است، بلکه زمینه ای با فرصت های فراوان برای رشد و توسعه است. یکی از جنبه های کلیدی که در مسیر خود در این حوزه باید در نظر بگیرید، پتانسیل درآمد است. در حالی که مشاغل سطح پایه ممکن است حقوق متوسطی ارائه دهند، مهم است که بدانید با تجربه و تخصص می توانید پتانسیل درآمدزایی خود را در این حرفه به میزان قابل توجهی افزایش دهید. 

درآمد متخصصان منابع انسانی در ایران به ویژه در مقایسه با سایر بخش‌های شغلی نسبتاً بالاست. این امر ناشی از افزایش تقاضا برای متخصصان منابع انسانی ماهر است که می توانند قوانین و مقررات کار را در کشور دنبال کنند. علاوه بر این، سازمان ها نقش مهم منابع انسانی را در تضمین رضایت کارکنان، حفظ و موفقیت کلی سازمان، تشخیص می دهند.

همچنین فرصت های شغلی که برای کسانی که در این حوزه دانش دارند، بسیار بیشتر از دانش آموختگان سایر رشته ها می باشد، چراکه هیچ سازمانی بدون نیروی انسانی نمیتواند به کار خود ادامه دهد و هرجا که نیروی انسانی باشد، به حضور مدیر منابع انسانی نیاز است. شاید در کوتاه مدت و در شرکت های کوچک این نیاز پر رنگ نباشد، اما با گذشت زمان و توسعه سازمان این موضوع اثبات شده است که نیروی انسانی ارزشمند ترین گنجینه یک سازمان است و برای پیدا کردن و حفظ آن باید تلاش کرد. 

عواملی مانند مکان، بخش صنعت، اندازه شرکت و پیشینه تحصیلی یک فرد نیز نقشی حیاتی در تعیین سطح درآمد آنها در حوزه منابع انسانی ایفا می‌کنند. برای مثال، کار برای شرکت‌های بین المللی یا شرکت‌هایی که در صنایع بسیار سودآور هستند، در مقایسه با سازمان‌های داخلی کوچکتر یا نهادهای غیرانتفاعی، حقوق بیشتری ارائه می‌دهند. 

آینده شغل منابع انسانی

آینده شغلی منابع انسانی از نظر درآمدی امیدوارکننده است. با پیشرفت تکنولوژی و تمرکز روبه‌رشد بر رفاه کارکنان، احتمالاً تقاضا برای متخصصان منابع انسانی افزایش خواهد یافت. همچنین منابع انسانی در آینده به دلیل پیچیدگی‌های مدیریت منابع انسانی، تخصصی‌تر می¬شود. شاغلین در این حوزه نیاز به دانش عمیق در زمینه‌هایی مانند تحلیل داده‌های منابع انسانی، روان‌شناسی کاری، توسعه سازمانی و مدیریت عملکرد دارند. 

 فناوری‌های نوظهور مانند هوش مصنوعی و تجزیه و تحلیل داده‌های پیشرفته نیز در مدیریت منابع انسانی به مراتب موثرتر خواهند بود. این فناوری‌ها به اتخاذ تصمیمات بهتر و بهبود فرآیندهای مدیریت منابع انسانی کمک خواهند کرد.

از آنجایی که نقش منابع انسانی فراتر از وظایف اداری به برنامه ریزی استراتژیک نیروی کار و مدیریت استعداد گسترش می یابد، متخصصان در این زمینه می توانند انتظار حقوق بالاتری داشته باشند. شرکت ها به متخصصان منابع انسانی ماهر نیاز دارند که بتوانند قوانین پیچیده کار را کنترل کنند و فرهنگ شرکت را شکل دهند. این مهارت‌های تخصصی نرخ دستمزد بالاتری را به همراه خواهند داشت. 

بطور کلی، شغل منابع انسانی در آینده به دلیل تغییرات مداوم در محیط کاری و فناوری‌های نوظهور  تخصصی‌تر می¬شود و اهمیت بیشتری پیدا می¬کند. افرادی که در این حوزه فعالیت می‌کنند، باید به‌روز باشند و توانایی سازگاری با تغییرات را داشته باشند

شروع یک مسیر حرفه‌ای

برای ورود به حوزه منابع انسانی (HR) و شروع یک مسیر حرفه‌ای در این زمینه، می‌توانید اقدامات زیر را انجام دهید:

تحصیلات: یکی از راه‌های معمول و معتبر برای ورود به حوزه HR، تحصیل در رشته‌های مرتبط است. مدارک کارشناسی ارشد یا کارشناسی در رشته‌های مدیریت منابع انسانی، روانشناسی سازمانی، مدیریت کسب و کار با تمرکز بر HR و مشابه آن می‌توانند مفید باشند. اما اگر رشته دانشگاهی شما مرتبط با منابع انسانی نیست، نگران نباشید. 

دوره‌های آموزشی: شما میتوانید با شرکت در دوره های آموزشی مانند دوره مدیریت منابع انسانی، نه تنها با این حوزه آشنا شوید و آن را یاد بگیرید، بلکه بتوانید دانش خود را نیز تقویت کنید. از دوره‌های آنلاین گرفته تا دوره‌های حضوری که توسط مؤسسات خصوصی و دانشگاه‌ها، برگزار می شوند، شما را آماده ورود به این مسیر حرفه‌ای (شغلی) می کنند. 

کارآموزی و تجربه کاری: پیدا کردن فرصت‌های کارآموزی یا پیشنهادهای مرتبط با منابع انسانی در سازمان‌های مختلف می‌تواند تجربه عملی و تخصصی شما را بیشتر کند. این تجربه می‌تواند در ایجاد شبکه و رزومه شما  بسیار مؤثر باشد.

شبکه‌سازی: ایجاد و گسترش شبکه حرفه‌ای در زمینه منابع انسانی بسیار مهم است. شرکت در کنفرانس‌ها، سمینارها و جلسات شبکه‌سازی منابع انسانی می‌تواند به شما در یافتن فرصت‌های شغلی کمک کند. 

گواهینامه‌ها و مدارک: برای ایجاد حرفه ای در مدیریت منابع انسانی، بسیار مهم است که به طور مداوم مجموعه مهارت های خود را ارتقا دهید. نه تنها باید درک کاملی از اصول و شیوه های منابع انسانی داشته باشید، بلکه باید از روندها و مقررات فعلی صنعت نیز مطلع باشید. در برخی موارد، اخذ گواهینامه‌ها و مدارک مرتبط با HR می‌تواند تخصص و اعتبار شما را افزایش دهد.

در پایان 

بخش منابع انسانی (HR) یک شرکت چرخه زندگی هر کارمند را مدیریت می کند (از کارآموزی و استخدام تا پایان کار یا بازنشستگی). دپارتمان‌های منابع انسانی همچنین باید روندها و قوانین صنعت را نظارت کنند تا از انطباق و مسائل قانونی مطلع باشند. در مرکز آموزش های تخصصی کاربردی جهاد دانشگاهی صنعتی شریف می‌توانید مهارت‌های مناسب مورد نیاز برای پیدا کردن شغل در این حوزه را یاد بگیرید و پیشرفت کنید. هدف بلند مدت HRM ایجاد نیروی کار مثبت، وفادارتر و مولدتر است که در نهایت به نفع شرکت است.

این بخش توانایی کمک قابل توجهی به موفقیت یک سازمان با پرورش فعال فرهنگ‌های مبتنی بر نوآوری به جای انجام وظایف اداری را دارد. با تصدیق این تعریف خلاقانه از منابع انسانی، سازمان ها را قادر می سازیم تا از بزرگترین منبع خود یعنی افراد خود بهره ببرند.

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.