بهترین سرور مجازی باید چه ویژگی هایی داشته باشد؟ فریب نخوریم!

رپرتاژ آگهی: مدیریت یک وب‌سایت کوچک در شروع فعالیت کسب‌وکاری نوپا با استفاده از هاست اشتراکی بسیار ساده است، اما به محض اهمیت پیدا کردن حضور آنلاین کسب‌وکار در وب برای فروش بیش‌تر و برندسازی و البته افزایش ترافیک سایت، محدودیت‌های هاست اشتراکی دیگر پاسخگوی نیازهای آن نخواهد بود. اینجاست که سرور مجازی یا VPS به کمک‌مان می‌آید.

قصد داریم در این مقاله ویژگی‌های بهترین سرور مجازی را برایتان بازگو کنیم تا هنگام تهیه آن دچار هیچ‌ گونه ابهامی نباشید. اما قبل از آن بیایید دلایل استفاده از سرور مجازی را بررسی کنیم.

چرا باید از سرور مجازی استفاده کنیم؟

دلایل زیادی برای استفاده از سرور مجازی وجود دارد. با استفاده از سرور مجازی شما قادر به نصب هر گونه نرم‌افزاری روی آن هستید، بدون این که مشکلاتی از قبیل ناسازگاری و عدم مطابقت پیش بیاید. همچنین پیکره‌بندی سرور مجازی این امکان را به شما می‌دهد که کنترل کاملی روی عملکرد و امنیت سایت داشته باشید.

علاوه بر آن، استفاده از هاست اشتراکی برای وبسایت‌هایی با ترافیک بالا خیلی کار شما را راه نمی‌اندازد، پس با افزایش بازدید سایت خود باید به فکر تهیه یک سرور مجازی باشید. بهبود عملکرد سایت با محدودسازی اشتراک منابع با دیگر وب‌سایت‌ها و جلوگیری از کاهش سرعت بارگذاری سایت از دیگر دلایل استفاده از سرور مجازی می‌باشد.

ویژگی‌های بهترین سرور مجازی

وقتی که برای سایت خود دنبال یک سرور مجازی مناسب می‌گردید، با انبوهی از گزینه‌ها مواجه می‌شوید که احتمالا شما را سردرگم می‌کنند. برای رهایی از این سردرگمی خوب است در سرور مدنظر خود دنبال یک سری ویژگی باشید. در این قسمت به شرح برخی از مهم‌ترین ویژگی‌های یک سرور مجازی مناسب می‌پردازیم.

دسترسی و uptime بالا

Uptime یا زمان بالا بودن سرور به معنی بازه‌ای است که سایت دردسترس کاربران است. افزایش زمان کار وبسایت عملکرد آن را با وجود ترافیک بالا افزایش می‌دهد و درنهایت رضایت کاربران و افزایش اعتبار کسب‌وکار شما را به همراه دارد.

دسترسی روت

از دیگر امکانات بهترین سرور مجازی دسترسی ریشه یا کنترل مدیریتی و امکان اعمال تغییرات و تنظیمات مدنظر روی سرور می‌باشد. این ویژگی امکان شخصی‌سازی پیشرفته برای نصب انواع نرم‌افزارها را برای کسب‌وکارهای بزرگ فراهم می‌کند و نیازهای خاص کسب‌وکار را برآورده می‌سازد.

مقیاس‌پذیری

در نتیجه‌ی دسترسی به کنترل کامل سرور اعم از سیستم‌عامل، ابزارها، نرم‌افزارها و ... امکان بهینه‌سازی و ارتقای منابع آن برای شما فراهم می‌شود، یعنی در کاهش یا افزایش منابع محدودیتی ندارید و بدین صورت می‌توانید تجربه بهتری برای کاربران خود رقم بزنید.

سرعت بالا

یکی از معایبی که استفاده از هاست اشتراکی دارد این است که عملکرد سایر سایت‌ها و اپلیکیشن‌ها روی سرعت سایت شما تاثیرگذار است. این نگرانی در مورد سرور مجازی وجود ندارد، چرا که شما کنترل بیش‌تری روی منابع سرور دارید و درنتیجه، سرعت صفحات سایت شما افزایش چشمگیری پیدا می‌کند. در حقیقت، وب‌سایت‌ها و اپلیکشین‌هایی با مصرف بالای منابع، سرعت بالای پردازش و پایداری خود را مدیون سرعت بالای سرور مجازی هستند.

امکان تهیه نسخه پشتیبان

تهیه نسخه پشتیبان یا بکاپ از اطلاعات و محتوای وبسایت‌های بزرگ از واجبات محسوب می‌شود، چرا که به دلایل مختلفی امکان حذف و از بین رفتن بخش یا بخش‌هایی از وبسایت وجود دارد. خوشبختانه این ویژگی با خرید سرور مجازی محقق می‌شود.

سرور مجازی مدیریت شده

سرورهای مجازی در دو نوع مدیریت شده و مدیریت نشده به فروش می‌رسند. مدیریت و تنظیم سرورهای مجازی نسبت به هاست اشتراکی پیچیدگی‌های فنی بیش‌تری دارد و شاید صاحبان کسب‌وکار از پس آن برنیایند. به علاوه، وظیفه مدیریت سرور تمرکز شما را برای کارهای مهم‌تر از بین می‌برد که خود دلیلی بر عدم پیشرفت دلخواه کسب‌وکارتان می‌باشد. پس کار درست این است که کار را به متخصص محول کنید و خود برای جنبه‌های دیگر کسب‌وکار انرژی صرف کنید. پس تهیه سرور مجازی مدیریت شده را در اولویت قرار دهید.

افزونگی جفرافیایی

وجود افزونگی جغرافیایی (Geo Redundancy) در سرور مجازی با تکثیر داده‌ها در چندین دیتاسنتر باعث می‌شود که در صورت وقوع یک مشکل یا فاجعه مثل قطعی دسترسی، حملات سایبری و ... سایت همچنان دردسترس باشد و به فعالیت خود ادامه دهد و بدین گونه، یک زیر ساخت قوی ایجاد می‌شود. این ویژگی برای تداوم کسب‌وکارهای بزرگ با ترافیک بالا و تعداد زیاد کاربران یک مزیت بزرگ محسوب می‌شود.

جداسازی منابع

با استفاده از یک سرور مجازی شما به منابع مشخص و اختصاصی دسترسی دارید، به این معنی که جداسازی منابع سرور باعث می‌شود که نصب و تست نرم‌افزارها و اعمال تغییرات بدون اثرگذاری بر سایر وب‌سایت‌ها انجام گیرد.

امنیت بالا

وب‌سایت‌های فروشگاهی و شرکتی برای در امان ماندن از هک و حملات سایبری نیاز به امنیت بالایی دارند. سرورهای مجازی در مقایسه با هاست‌های اشتراکی امن‌تر هستند. با این حال بهتر است سروری را انتخاب کنید که تدبیرهای امنیتی از پیش ‌تعیین‌شده‌ای روی آن اعمال شده باشد، مانند فایروال، آنتی ویروس، اسکن خودکار و ... .

صرفه اقتصادی

همه صاحبان کسب و کار سرمایه محدودی دارند و تمایل آن‌ها به صرفه بودن منابع موردنیاز از لحاظ مالی و اقتصادی است. سرورهای اختصاصی که معمولا هزینه‌های گزافی دارند، فقط برای سازمان‌های بزرگ با منابع فراوان استفاده می‌شود و سرور مجازی جایگزینی ارزان‌تر برای آن محسوب می‌شود.

درست است که استفاده از یک سرور مجازی نسبت به اجاره و تهیه یک سرور اقتصادی از هر لحاظ به صرفه‌تر است، اما انتخاب یک سرور مجازی متناسب با نیاز کسب و کار شما می‌تواند در هزینه‌هایتان صرفه‌جویی کند. به عنوان مثال، انتخاب یک سرور مجازی با حافظه و پهنای باند پایه در ابتدای کار و ارتقای آن در آینده کاری معقولانه و اقتصادی به نظر می‌رسد.

چگونه یک سرور مجازی خوب بخریم؟

پیش از آن که ویژگی‌های ذکر شده را در سرور موردنظرتان جستجو کنید، باید هدف‌تان از تهیه سرور و انتظاراتی که از آن دارید را مشخص کنید تا خریدی هوشمندانه داشته باشید.

تعیین هدف و در ادامه‌ی آن، تعیین معیار و پارامترهای اصلی سرور شما را از سردگمی در انتخاب بین انبوهی از سرورها رهایی می‌بخشد و مسیر را برای‌تان واضح می‌کند.

به عنوان مثال، اگر هدف شما از تهیه سرور آرشیو کردن اطلاعات و داده‌هاست، پارامتر امنیت و مقرون به صرفه بودن سرور در اولویت قرار می‌گیرد. اگر هم هدف سرعت بخشیدن به تراکنش‌های مالی است، سرعت بالای سرور اهمیت بیش‌تری پیدا می‌کند.

بهترین سرور مجازی را از کجا تهیه کنیم؟

جایگزین کردن هاست اشتراکی با سرورهای مجازی به دلایل متعددی صورت می‌گیرد. حقیقت این است که پیدا کردن یک شرکت معتبر که خدمات هاستینگ مناسبی ارائه دهد کمی چالش‌برانگیز است؛ بنابراین در انتخاب و تهیه سرور مجازی باید نهایت دقت را به خرج داد.

در این مقاله به بیان ویژگی‌های مهم بهترین سرور مجازی پرداختیم تا فرآیند تهیه آن را با کم‌ترین چالش و تردید طی کنید و سروری باکیفیت متناسب با نیازهای کسب و کار خود تهیه کنید.

شرکت وب رمز یک مرکز ارائه‌دهنده خدمات هاستینگ وبسایت است که اجاره و فروش سرورهای مجازی و اختصاصی نیز در دستور کار آن قرار دارد. وب رمز شرکتی معتبر است که با سابقه بیش از 20 سال در این حوزه و اتمام پروژه‌های بزرگ و کوچک برای مجموعه‌های متفاوتی کارنامه‌ای درخشان برای خود ثبت کرده است. اگر قصد تهیه سرور مجازی و توسعه کسب و کار خود را دارید، می‌توانید روی وب رمز حساب کنید.

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.