عرضه اولیه صرافی غیرمتمرکز (IDO) چیست؟

رپرتاژ آگهی: اما اولین رویکرد جذب سرمایه در کریپتو، عرضه اولیه سکه (ICO) بود که در سال ۲۰۱۷ باعث برخی از سوءاستفاده‌ها نیز شد. از طرفی نیز بسیاری از سرمایه گذاران اولیه را به میلیونرهای یک شبه تبدیل کرد. تقریباً هر پروژه ICO می‌تواند نویدبخش دستاوردهای چشمگیر باشد و بسیاری از آنها تاکنون این کار را کرده‌اند. اما بسیاری از پروژه‌های ICO تبدیل به برداشت سریع پول یا بدتر از آن کلاهبرداری آشکار شدند. آنها همچنین دید منفی نسبت به صنعت کریپتو ایجاد کردند و بسیاری از سرمایه‌گذاران جدید را از ورود به آن منصرف کردند.

هدف امور مالی غیرمتمرکز (DeFi) رفع این مشکل با مدل‌های جایگزین جذب سرمایه است. یکی از این مدل‌ها، عرضه اولیه صرافی غیرمتمرکز (IDO) است. صرافی‌های غیرمتمرکز به سرمایه‌گذاران کریپتو دسترسی به مدل متفاوت و منصفانه‌تر تامین مالی جمعی را ارائه می‌دهند. در این مقاله از مجله نوبیتکس به بررسی عرضه اولیه صرافی غیرمتمرکز (IDO)َ، نحوه کارکرد آن، مزایا و معایب آن و تفاوت آن با سایر مدل‌ها مانند ICO خواهیم پرداخت.

عرضه اولیه صرافی غیرمتمرکز (IDO) در کریپتو چیست؟

تصور کنید در یک نمایشگاه استارتاپی شرکت می‌کنید، جایی که بنیانگذاران، ایده‌ها و پروژه‌های خود را برای بازدیدکنندگان به نمایش می‌گذارند. یکی از پروژه‌های ارائه شده بسیار نوآورانه است و چشم‌انداز مثبتی برای تاثیرگذاری در آینده دارد، اما برای تحقق آن چشم‌انداز نیاز به بودجه دارد. به جای ارتباط با سرمایه‌گذاران کلان یا دریافت وام‌های بانکی، بنیانگذاران پروژه یک توکن به هر کسی که در پروژه شراکت می‌کند ارائه می‌دهند. دارندگان توکن ‌می‌توانند پس از تکمیل پروژه از آن برای دسترسی به امتیازات یا خدمات استفاده کنند. این روش جمع آوری کمک‌های مالی مانند یک عرضه اولیه صرافی غیرمتمرکز (IDO-Initial DEX Offering) در فضای رمزنگاری است.

عرضه اولیه صرافی غیرمتمرکز (IDO) یک رویکرد تامین مالی جمعی (Crowdfunding) است که دارایی سرمایه‌گذاری خود را از طریق سرمایه‌گذاران خرد افزایش ‌می‌دهد. این کار از طریق صرافی غیرمتمرکز (DEX) با استفاده از استخرهای نقدینگی و قراردادهای هوشمند صورت می‌گیرد.

image2

عرضه اولیه صرافی غیرمتمرکز (IDO) چگونه کار می‌کند؟

یک IDO از یک صرافی غیرمتمرکز (DEX) برای تسهیل فروش توکن استفاده می‌کند. یک پروژه کریپتویی توکن‌های خود را در اختیار صرافی غیرمتمرکز (DEX) قرار می‌دهد، کاربران وجوه خود را از طریق پلتفرم به پروژه می‌سپارند و صرافی غیرمتمرکز توزیع و انتقال نهایی را تکمیل می‌کند. این فرآیندها به صورت خودکار هستند و از طریق قراردادهای هوشمند روی بلاک چین اتفاق می‌افتند.

قوانین و مراحل یک عرضه اولیه صرافی غیرمتمرکز (IDO) به صرافی غیرمتمرکزی که آن را اجرا می‌کند بستگی دارد، اما اغلب چند روش رایج وجود دارد:

1. پس از یک فرآیند بررسی، پروژه‌ای برای اجرای عرضه اولیه صرافی غیرمتمرکز (IDO) در یک صرافی غیرمتمرکز پذیرفته می‌شود. عرضه توکن‌ها با یک قیمت ثابت ارائه می‌شود و کاربران در ازای این توکن‌ها، وجوه خود را قفل می‌کنند. سرمایه‌گذاران توکن‌ها را بعداً در رویداد تولید توکن (TGE-Token Generation Event) دریافت خواهند کرد.

2. معمولاً یک لیست سفید سرمایه‌گذاران وجود دارد. برای پیوستن به این لیست ممکن است مجبور شوید وظایف بازاریابی را تکمیل کنید و یا به سادگی فقط آدرس کیف پول خود را ارائه دهید.

معرفی برخی از پروژه‌های موفقی که با عرضه اولیه صرافی غیرمتمرکز (IDO) راه اندازی شده‌اند

پروتکل ریون (Raven Protocol) علیرغم اینکه اولین پروژه عرضه اولیه صرافی غیرمتمرکز (IDO) بود و حتی در وبلاگ خود بیان کردند که آن زمان حتی نمی‌دانستند IDO دقیقاً چه چیزیست، چون تا آن زمان اجرا نشده بود، یک پروژه موفق عرضه اولیه صرافی غیرمتمرکز در نظر گرفته می‌شود. در ادامه این مقاله از مجله نوبیتکس به معرفی چند پروژه موفق عرضه اولیه صرافی غیرمتمرکز (IDO) خواهیم پرداخت.

image1

عرضه اولیه صرافی غیرمتمرکز (IDO) پروتکل ریون

ریون یک پروتکل یادگیری عمیق غیرمتمرکز و توزیع شده از شبکه‌های عصبی است. پروتکل ریون در حال ارائه راه‌حل‌های مقرون به صرفه و سریع است که از بلاک چین برای ایجاد تغییر در صنعت هوش مصنوعی و یادگیری ماشین که در حال حاضر تحت سلطه شرکت‌های بزرگ هستند، استفاده می‌کند. با کمک توکن بومی ریون (RAVEN)، مشارکت‌کنندگان با به اشتراک گذاشتن منابع رایانه خود جوایزی دریافت می‌کنند. از این توکن کاربردی برای آموزش هوش مصنوعی استفاده می‌شود. عرضه اولیه صرافی غیرمتمرکز (IDO) ریون در جون سال ۲۰۱۹ در صرافی  Binance DEX آغاز شد.

عرضه اولیه صرافی غیرمتمرکز (IDO) پروتکل یونیورسال مارکت اکسس

یکی دیگر از راه‌اندازی‌های موفق پروژه با IDO، گرچه IDO آن مشکلات اولیه داشت، پروتکل یونیورسال مارکت اکسس (UMA) است. یونیورسال مارکت اکسس به توسعه‌دهندگان DeFi امکان می‌دهد تا دارایی‌های مصنوعی (synthetic assets) بر روی اتریوم بسازند. دارایی‌های مصنوعی به مشتقات رمزارزی مبتنی بر بلاک چین که ارزش آن‌ها تغییر می‌کند گفته می‌شود. پروتکل یونیورسال مارکت اکسس (UMA) در آوریل ۲۰۲۰ فروش توکن خود را از طریق صرافی غیرمتمرکز یونی سواپ (Uniswap) با قیمت اولیه 0.26 دلار برای هر توکن راه‌اندازی کرد. برای رسیدن به این قیمت، UMA باید ۵۳۵۰۰۰ دلار در اتریوم در یک استخر نقدینگی تازه ایجاد شده قرار می‌داد.

البته باید توجه داشت به دلیل اینکه قیمت‌گذاری در یونی سواپ (Uniswap) به جای دفتر سفارش (Orderbook) ، با منحنی پیوند (bonding curve) کار می‌کند، با هجوم سرمایه‌گذاران، قیمت توکن UMA به‌سرعت افزایش یافت. در نتیجه، معامله‌گران سعی کردند با پرداخت هزینه‌های گس (GAS Fee) بالاتر از دیگران پیشی بگیرند، که در نهایت منجر به جهش قیمت توکن UMA بیش از ۲ دلار پس از عرضه شد. در نهایت قیمت در کمی بیش از 1 دلار تثبیت شد و برخی از خریداران شکایت داشتند که با قیمت بالاتری نسبت به سایر سرمایه‌گذاران در پیش فروش خرید کرده‌اند. با این حال، این موضوع بیشتر به مشکل در یونی سواپ اشاره دارد تا UMA.

چگونه IDOها را شناسایی کنیم؟

یافتن بهترین IDOها ممکن است دشوار باشد. بنابراین، توجه به نکاتی که در ادامه به آن می‌پردازیم قبل از سرمایه گذاری در IDOها بسیار حیاتی است.

یک پروژه باید مشکلی را حل کند یا یک ارزش واقعی ایجاد کند تا یک IDO قوی در نظر گرفته شود. در غیر این صورت، بعید است که پروژه در آینده چندان ارزشی داشته باشد. با این حال، تاریخ نشان داده که برخی از میم کوین‌ها از این قاعده مستثنی هستند.

قبل از سرمایه گذاری بررسی کنید که آیا افراد یا سازمان‌های برجسته‌ای در طول دوره‌های تامین مالی خصوصی شرکت کرده‌اند یا خیر. مشارکت سرمایه‌گذاران قابل توجه می‌تواند نشان دهد که آیا یک پروژه به موفقیت نزدیک یا نه. این نکته به یاد داشته باشید: کاربران و سرمایه‌گذاران فقط باید از امن ترین پلتفرم‌ها برای شرکت در IDO استفاده کنند. Binance، Bounce، BSCPad، CoinxPad و DAOMaker برخی از لانچ‌پدهای شناخته شده و قابل اعتماد برای IDO‌های کریپتو هستند.

مزایای عرضه اولیه صرافی غیرمتمرکز (IDO) چیست؟

IDOها دارای مزایای مشخصی هستند که در ادامه به آن می‌پردازیم:

۱. ارائه نقدینگی فوری پس از فروش از مزایای IDOها است. IDOها برخی از سرمایه‌های جمع آوری شده در استخرهای نقدینگی را برای ایجاد بازار نقدینگی پس از فروش قفل می‌کنند. این به کاهش اسلیپیج و نوسانات کمک می‌کند.

۲. نیازی به ثبت نام ندارد. برای شرکت در فروش فقط به یک کیف پول و دارایی نیاز دارید و به اطلاعات شخصی نیازی نیست. این باعث می‌شود که IDOها برای هر نوع کاربری در دسترس باشد. با این حال، فقدان فرآیندهای احراز هویت یا قوانین ضد پولشویی نیز می‌تواند به عنوان یک نقطه ضعف در نظر گرفته شود.

۳. IDOها برای پروژه‌ها مقرون به صرفه‌تر و در دسترس‌تر هستند. اغلب راه اندازی توکن پروژه از طریق یک صرافی غیرمتمرکز (DEX) برای یک پروژه کوچک و کمتر شناخته شده آسان‌تر و ارزان‌تر از یک صرافی متمرکز و بزرگ است.

۴. IDOها اغلب اقدامات ضد نهنگ دارند، به این معنی که هیچ سرمایه‌گذاری به تنهایی نمی‌تواند تعداد زیادی از توکن‌ها را بخرد.

معایب عرضه اولیه صرافی غیرمتمرکز (IDO) چیست؟

۱. سطح پایین فرایند تایید منجر به بسیاری از سازندگان سرکش می‌شود که سعی در کلاهبرداری دارند.

۲. به دلیل تعداد زیادی از رقبا که مایل به خرید توکن هستند، شرکت در IDO بسیار دشوار است.

۳. بیشتر توکن‌ها در IDO عموماً ابتدا به تیم پروژه و سرمایه‌گذاران خصوصی و سپس به بقیه افراد می‌رسند.

با این حال، به نظر می‌رسد IDO با بروکراسی کم و سود قابل توجه و وسوسه انگیز هنوز شیوه جذابی از سرمایه‌گذاری است.

مطالعه کامل مطلب IDO چیست در مجله نوبیتکس

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.