نصف جهان مقابل آسیا

رقابت‌های لیگ قهرمانان آسیا در سال ۲۰۱۶ امروز آغاز شده و فردا هم پیگیری می‌شود. سه نماینده فوتبال کشورمان در این رقابت‌ها پا به میدان خواهند گذاشت و این بار با وسواس بیشتری لیگ قهرمانان آسیا را دنبال می‌کنند. جنجالی که درخصوص بازی با تیم‌های عربستانی به وجود آمد حساسیت درمورد این بازی‌ها و البته میزبانی ایران را دو چندان کرده است.

سپاهان ایران - النصر امارات

روز اول روز اصفهانی‌ها است که باید در آسیا خودی نشان دهند. اما شرایط دو نماینده این شهر متفاوت است. توفان زرد آسیا این روزها حال و روز خوشی در لیگ فوتبال ایران ندارد. سپاهانی که روزی در آسیا فینالیست شد و اولین تیم ایرانی بود که به رقابت‌های جام باشگاه‌های جهان راه یافت، پس از اینکه در لیگ برتر با حسین فرکی قهرمانی را به دست آورد، این روزها ناخوش است. پس از برکناری فرکی، این تیم با ایگور استیماچ روزهای خوبی را پشت سر نمی‌گذارد و نتایج اخیر طلایی‌پوشان در لیگ برتر نشان‌دهنده اوضاع نه چندان خوب این تیم است. سپاهانی‌ها در آخرین دیدار خود در لیگ برتر هم با نتیجه ۲ بر یک مقابل تراکتورسازی شکست خوردند تا بیش از پیش وارد حاشیه شوند. اخراج هادی عقیلی، ناهماهنگی بین اعضای هیات‌مدیره، شعار هواداران علیه سرمربی، مدیرعامل باشگاه، بازیکنان و... همه و همه از روزهای تیره و تار نایب قهرمان آسیا و پرافتخارترین تیم لیگ برتر خبر می‌دهد. با تمام این تفاسیر سپاهانی‌ها می‌گویند لیگ قهرمانان آسیا جدا از لیگ برتر است و مطمئنا روزهای بد این تیم در فوتبال ایران تاثیر زیادی روی نتایج لیگ قهرمانان آسیا نمی‌گذارد. میدان آسیایی برای سپاهانی‌ها به نوعی جبران مافات نتایجی است که استیماچ در لیگ برتر گرفته و باید دید آیا این تیم در اولین قدم خود می‌تواند مقابل النصر امارات نتیجه خوبی بگیرد یا نه؟

بازی در اصفهان یک امتیاز بزرگ برای سپاهان است تا هم شروع خوبی در آسیا داشته باشد و هم با روحیه گرفتن از اولین پیروزی در آسیا در لیگ برتر نیز شرایطش را بهتر کند، اما در صورتی که اولین قدم برای استیماچ و شاگردانش شکست باشد، اوضاع قمر در عقرب خواهد شد. مطمئنا در این شرایط هواداران سپاهان که این روزها کاملا از اوضاع تیم‌شان شکایت دارند، عرصه را تنگ‌تر خواهند کرد و شاید صدای آنها به گوش مسوولان رده بالای فولاد مبارکه برسد.


لخویای قطر - ذوب‌آهن ایران

ذوب‌آهن یکی دیگر از تیم‌های ایرانی است که تجربه حضور در فینال لیگ قهرمانان آسیا را داشته است. این تیم پس از چند فصل ناکامی در فوتبال داخلی، سال گذشته توانست علاوه بر قهرمانی در جام حذفی، با سوم شدن در لیگ چهاردهم، سهمیه حضور در این مسابقات را بار دیگر کسب کند و حالا امید زیادی دارد که دوباره روزهای خوش خود در آسیا را تکرار کند. ذوب‌آهن دو فصل پیاپی است که با یحیی گل‌محمدی جوان روزهای خوبی را سپری می‌کند و حالا در لیگ برتر یکی از مدعیان جدی قهرمانی است. ذوب‌آهن در کنار این موضوع در جام حذفی هم به فینال راه یافته و همه این اتفاقات انگیزه‌ای زیاد به بازیکنان جوان ذوب‌آهن می‌دهد.

گام اول برای ذوب‌آهن بسیار سخت است. مصاف با لخویا در قطر که علاوه بر تحمل هوای خاص دوحه، سختی‌های دیگری هم دارد؛ قرار گرفتن بازیکنان جوان ذوب‌آهن مقابل ستاره‌هایی که تیم‌های قطری در این چند سال جذب کرده‌اند کار بسیار سختی است، اما همین مساله هم می‌تواند شمشیر دو لبه‌ای در این بازی باشد. یک لبه شمشیر تحت تاثیر قرار گرفتن تیم کم تجربه ذوب‌آهن مقابل تیم پرستاره لخویا است و لبه دیگر هم انگیزه‌ای است که بازیکنان جوان می‌توانند از حضور در یک میدان بین‌المللی به دست بیاورند. لخویا یک تیم چند ملیتی است. از مجموع 11 بازیکن غیرقطری که در ترکیب 24 نفره تیم قرار دارند، پنج نفر آنها به نام‌های آلان دییکو (مهاجم)، ایوان رودریگز(مدافع)، چیکو فلورس (مدافع)، لویس مارتن (هافبک) و نام تای هی (هافبک) خارجی هستند و 6 بازیکن دو ملیتی هم تابعیت قطری گرفته‌اند و برخی از آنها در تیم بزرگسالان این کشور نیز بازی می‌کنند. بازیکنان دوملیتی تیم شامل کلودت امین (دروازه‌بان)، یوسف المساکینی (مهاجم)، کریم بوضیف (مهاجم)، عبدالهادی محمد صلاح (مدافع)، محمد مونتاری (مهاجم) و عمر محرم (هافبک) است. مجموعه‌ای که مشخص است با پول زیاد برای گرفتن نتیجه تشکیل شده است.

برنامه بازی‌های نمایندگان ایران در هفته اول

گروه A:

لکوموتیو ازبکستان الاتحاد عربستان - 13:30

سپاهان ایران النصر امارات - 18:30

گروه B:

لخویا قطر ذوب‌آهن ایران - 18:45

النصر عربستان بنیادکار ازبکستان - 20:45

گروهC: روز چهارشنبه:

پاختاکور ازبکستان الهلال عربستان - 15

تراکتورسازی ایران الجزیره امارات - 16