کفاشیان کلید را می‌دهد؟

ریاست یکی از سه کاندیدا، لغو انتخابات، باطل شدن آن و در نهایت برگزاری انتخاباتی جدید تمام این سناریوها مدت‌ها است درباره یکی از مهم‌ترین انتخابات‌های ورزش ایران مطرح می‌شود و مطمئنا خروجی آن خیلی چیزها را تغییر خواهد داد امروز روز موعود است روزی که مهم‌ترین فدراسیون ورزشی کشور که البته اهمیتی فرا ورزشی هم دارد سکاندار چهارساله خود را خواهد شناخت، اتفاقی که البته درمورد اجرایی شدن صد درصد آن تا لحظه نگارش این گزارش هم ابهاماتی وجود داشت.

اولین مساله‌ای که درخصوص انتخابات وجود دارد بحث برگزاری یا عدم برگزاری انتخابات است؛ انتخاباتی که ابتدا قرار بود اسفند ماه سال ۹۴ برگزار شود و سپس به ۱۱ اردیبهشت موکول شد و در نهایت ۱۸ اردیبهشت برگزار شود برخی در این مدت تلاش کردند جلوی برگزاری انتخابات را بگیرند تا فدراسیون فوتبال با همین سازوکار به فعالیت خود ادامه دهد برخی بهانه‌تراشی‌ها نیز صورت گرفت و در برخی مواقع حتی ترساندن مسوولان ورزش کشور از تعلیق فوتبال ایران هم مطرح شد که البته این تلاش‌ها و بهانه‌ها به جایی نرسید یکی از آخرین استدلال‌هایی که برای عدم برگزاری انتخابات وجود داشت تایید نشدن اساسنامه سال ۸۶ فدراسیون فوتبال در هیات دولت است؛ موضوعی که از سوی سازمان بازرسی کل کشور و وزارت ورزش‌وجوانان پیگیری شد و در نهایت آنها فدراسیون را مجاب کردند این اساسنامه را برای تایید به هیات دولت بفرستند که این کار نیز صورت گرفت، اما به دلیل زمان‌بر بودن چنین کاری، اساسنامه هنوز تاییدیه نگرفته است. با این حال وزارت ورزش‌وجوانان که متولی ورزش است، موافقت کرد انتخابات با اساسنامه سال ۹۰ برگزار شده و تکلیفش مشخص شود تا پس از مشخص شدن رئیس جدید، پیگیری‌های لازم برای تایید اساسنامه سال ۸۶ در هیات دولت انجام شود. در همین حال برخی روسای هیات‌ها با ارسال نامه‌ای به محمود گودرزی، وزیر ورزش‌وجوانان خواستار لغو انتخابات شدند تا او تایید اساسنامه را از هیات دولت بگیرد که وزارتخانه با این مساله موافقت نکرد. حالا و در صورت عدم شرکت این افراد درمجمع احتمال برگزار نشدن آن با نرسیدن به حدنصاب نیز وجود دارد.

شرایط رای‌گیری

از این مساله که عبور کنیم، به بحث اصلی که برگزاری انتخابات و رای‌گیری است خواهیم رسید. مصطفی آجورلو، مهدی تاج و عزیزالله محمدی سه نامزد نهایی انتخابات فدراسیون فوتبال هستند نامزدهایی که برنامه‌های خود را با حضور در صداوسیما اعلام کرده‌اند و مطمئنا در بین اعضای مجمع نیز تلاش‌های خود را انجام داده‌اند تا بتوانند حداکثر آرا را کسب کنند و جانشین علی کفاشیان در فدراسیون فوتبال شوند. درخصوص حداکثر آرا نیز طبق اساسنامه، رئیس فدراسیون فوتبال با دو سوم رای اعضای مجمع (۴۹ نفر از ۷۴ عضو) انتخاب خواهد شد و در صورتی که این اتفاق رخ ندهد که احتمال آن زیاد است، انتخابات به دور دوم کشیده خواهد شد که حضور نامزدها در دور دوم بستگی به آرای آنها خواهد داشت. برگزاری انتخابات در دور دوم نیز حرف و حدیث‌های زیادی به دنبال داشت. در حالی که علی کفاشیان مدعی بود اگر رئیس با دوسوم آرا انتخاب نشود، بار دیگر باید نام‌نویسی صورت بگیرد، اما مشخص شد که در انتخابات ۱۵ اسفندماه سال ۹۰ کفاشیان در دور دوم با قانون «نصف + یک» به فعالیت خود در فوتبال ادامه داد و با همین قانون انتخابات ۱۸ اردیبهشت‌ماه ۹۵ هم برگزار خواهد شد؛ با این حال تا لحظه آخر باید منتظر تصمیم مجمع ماند تا مشخص شود در صورت کشیده شدن انتخابات به دور دوم، دوسوم آرا تعیین‌کننده است یا «نصف +۱».

ضلع چهارم

آنچه در ظاهر پیدا است، انتخابات این بار سه ضلع دارد؛ مصطفی آجورلو، مهدی تاج و عزیزالله محمدی که هر کدام لابی‌های خاص خودشان را برای حضور در انتخابات داشته‌اند، اما در این مثلث ضلع چهارمی هم هست که شاید بتوان گفت این ضلع در انتخابات تاثیرگذارتر خواهد بود. علی کفاشیان، ضلع مخفی این مثلث است که در مجمع نفوذ بسیار بالایی دارد و شاید بشود گفت از شانس خوب آجورلو و تاج یا از بخت بد محمدی، نایب رئیس پیشنهادی دو کاندیدای اول است؛ به این شکل انتظار می‌رود که کفاشیان در انتخابات حتی اگر به‌صورت ظاهری انجام نشود، از آجورلو یا تاج حمایت کند، با این حال ترفندهای کفاشیان و تاکتیک رئیسی که ۸ سال به خوبی در فوتبال دوام آورده است، مشخص نیست و تا لحظه آخر مشخص نمی‌کند که کفاشیان در روز انتخابات چه اقدام غیرقابل پیش‌بینی دیگری انجام دهد.

رای سفید‌ها و به‌هم زدن بازی

اگر همه چیز عادی پیش برود امروز (شنبه، ۱۸ اردیبهشت‌ماه ۹۵) رئیس جدید فدراسیون فوتبال انتخاب خواهد شد و تنها راهی که ممکن است مقابل این اتفاق را بگیرد، رای سفیدها است. در صورتی که برخی اعضای مجمع -که در روزهای اخیر نیز تلاش کرده‌اند- در صندوق انتخابات فدراسیون فوتبال رای سفید بیندازند و تعداد آنها بیشتر از حد معمول شود تا آرای نوشته‌شده به حد نصابی نرسد که بتوان رئیس را انتخاب کرد، انتخابات تکرار می‌شود و در آن صورت باید پروسه نام‌نویسی نامزدها و برگزاری انتخابات یک بار دیگر برگزار شود. باید دید این انتخابات که شبیه به یک بازی شطرنج شده، در نهایت به سود چه کسی پایان خواهد یافت. کدام کاندیدا می‌تواند به کمک اعضای مجمع، رقبایش را کیش و مات کند یا شاید هم رای سفیدها این انتخابات را پات کند. فهرست کامل افرادی که در پست‌های مختلف، نامزد حضور در فدراسیون فوتبال هستند به شرح زیر است:

نامزدهای پست ریاست فدراسیون فوتبال:

مصطفی آجورلو، مهدی تاج، عزیزالله محمدی

نامزدهای پیشنهادی پست نایب رئیس اول:

علی فتح‌الله‌زاده: نایب رئیس اول پیشنهادی عزیز محمدی

علی کفاشیان: نایب رئیس اول پیشنهادی آجورلو و تاج

نامزدهای پیشنهادی پست نایب رئیس دوم:

محمود اسلامیان: نایب رئیس دوم پیشنهادی مهدی تاج

منصور قنبرزاده: نایب رئیس دوم پیشنهادی مصطفی آجورلو و عزیز محمدی

نامزد پیشنهادی پست نایب رئیس سوم و رئیس کمیته بانوان:

الهه عرب‌عامری: نایب رئیس سوم پیشنهادی تاج، آجورلو و محمدی

نامزدهای پست سایر اعضای هیات رئیسه:

۱- فریدون اصفهانیان ۲- حبیب‌الله ابوالحسن‌شیرازی ۳- حیدر بهاروند ۴- مراد حاج‌جعفری ۵- شهرام دبیری اسکوئی ۶-غلامرضا شاه‌کرمی ۷- عباس صوفی ۸- سعید عباسی ۹- ناصر غلامحسین گودرزی ۱۰-هدایت الله ممبینی ۱۱- میرشاد ماجدی ۱۲ - حسن کامرانی‌فر

نامزد عضو هیات رئیسه نماینده هیات‌های فوتبال استان‌ها:

عبدالکاظم طالقانی

نامزد عضو هیات رئیسه نماینده مدیران‌عامل باشگاه‌ها:

محمود شیعی