دنیای اقتصاد: یکی از تصمیمات جنجالی و بحث‌برانگیز دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری جدید آمریکا که در چند روز اخیر بازتاب زیادی دررسانه‌های دنیا داشته، ممنوعیت ورود اتباع ایرانی و چند کشور مسلمان به آمریکا است. در پی این اتفاق بسیاری به این موضوع واکنش منفی نشان دادند. یکی از این واکنش‌ها که در جهان بازتاب زیادی داشت اعلام انصراف ترانه علیدوستی، هنرمند سینمای ایران از سفربه آمریکا و حضورش در مراسم اسکار به‌خاطر بازی در فیلم « فروشنده» بود. علیدوستی در توییت خود نوشته بود: «قانون منع ایرانیان و شش کشور دیگر از ورود به آمریکا، حتی اگر موقتی باشد، تبعیض‌آمیز است و غیرقابل پذیرش. نمی‌دانم این منع شامل وقایع فرهنگی هم خواهد شد یا نه، اما اگر یک درصد هم نشود، من برای شرکت در مراسم اسکار به این کشور سفر نخواهم کرد.» اما این تصمیم عجیب رئیس‌جمهوری جدید آمریکا اثرات منفی خود را بر روابط ورزشی دو کشور نیز خواهد گذاشت؛ حوزه‌ای که فارغ از مباحث سیاسی رفت و آمدهایی را بین دوکشور ایجاد کرده بود.در روزهای آینده رقابت در سه رشته ورزشی بین ورزشکاران ایران و آمریکا،در خاک دو کشور برگزار خواهد شد که به‌خاطرتنش‌های سیاسی و تصمیم اخیر ترامپ انجام آنها شرایط مبهمی خواهد داشت.

کشتی‌گیران آمریکایی مجوز ورود دارند؟

جام‌جهانی کشتی آزاد با حضور ۸ تیم برتر دنیا و از جمله آمریکا قرار است ۲۹ و ۳۰ بهمن ماه به میزبانی ایران در کرمانشاه برگزار شود اما با توجه به دستوراخیر ترامپ هنوز مشخص نیست آیا مسوولان کشورمان اجازه ورود تیم‌ملی کشتی آزاد آمریکا به ایران را خواهند داد یا خیر؟ رضا لایق، دبیر فدراسیون کشتی درهمین رابطه به «ایسنا» گفت: «کارهای اداری مربوط به حضور ۷ تیم روسیه، ترکیه، آمریکا، گرجستان، جمهوری آذربایجان، هند و مغولستان از یک ماه قبل انجام شده تا این تیم‌ها بدون مشکل خاصی در این رقابت‌ها حضور یابند اما با توجه به تصمیم چند روز پیش دولت جدید آمریکا ما نیز تابع تصمیمات مسوولان سیاسی کشور هستیم و هر تصمیمی در این باره گرفته شود، اجرا خواهیم کرد.»

اگر ویزا ندادند، مورد اعتراض قرار می‌گیرند

این درحالی است که کمانداران ایران نیز باید در ماه جاری برای حضور در مرحله چهارم و آخر رقابت‎های قهرمانی جهان داخل‌سالن راهی آمریکا شوند. سوالی که مطرح می‌شود این است که آیا آمریکایی‌ها به ورزشکاران تیراندازی با کمان ایران روادید خواهند داد؟ برهمین اساس محمدعلی شجاعی، رئیس فدراسیون تیراندازی با کمان در گفت‎وگو با خبرگزاری تسنیم در این‌خصوص گفت: «حدود ۲۰ روز پیش نفرات اعزامی به این مسابقات برای اخذ روادید به کشور ثالث یعنی ارمنستان سفر کردند که هنوز روادیدی برای ورزشکاران ما صادر نشده است.» وی با بیان اینکه نمی‎دانم چنین مسائلی چقدر روی سفرهای ورزشی تاثیر می‎گذارد، تصریح کرد: «تجربه نشان داده است که این موارد روی سفرهای ورزشی تاثیر چندانی ندارد. البته قطعا درصورتی که روادید ورزشکاران کشورمان صادر نشود، میزبان از سوی کمیته بین‎المللی المپیک و فدراسیون جهانی تیراندازی با کمان مورد اعتراض قرار می‎گیرد.» رئیس فدراسیون تیراندازی با کمان گفت: «این بحران‎های سیاسی آمریکا موضوع جدیدی نیست و در دوران مختلف این مسائل وجود داشته است ولی غالبا در آن مقاطع سفرهای ورزشی تحت‎‌تاثیر چنین موضوعاتی قرارنمی‎گرفته است. درهر صورت اگر ویزا صادر شد به این کشور خواهیم رفت در غیر این‌صورت نمی‎رویم.»

فعلا زمان زیادی داریم!

اما سومین رشته ورزشی که از این تصمیم ضربه خواهد خورد، وزنه‌برداری است چراکه مسابقات جهانی بزرگسالان وزنه‌برداری آذرماه سال آینده به میزبانی آمریکا برگزار خواهد شد و اگر این قانون تا آن زمان پابرجا باشد کار برای اعزام ملی‌پوشان وزنه‌برداری نیز سخت خواهد شد. غلامرضا سیاهپور، دبیر فدراسیون وزنه‌برداری دراین‌خصوص به خبرگزاری فارس گفت:«این موضوع هنوزقطعی نشده و ظاهرا قرار است این قانون برای ۹۰ روز به‌صورت آزمایشی اجرا شود. از طرفی مسابقات جهانی آذرماه سال آینده برگزار خواهد شد و زمان زیادی برای روشن شدن تکلیف این قانون داریم. با توجه به اینکه جزئیات این قانون هنوز به‌صورت کامل تعریف نشده و از آن اطلاع دقیقی نداریم، فعلا نمی‌توانیم به‌صورت قطعی اظهارنظر کنیم.» دبیر فدراسیون وزنه‌برداری در پاسخ به این سوال که در صورت نهایی شدن این قانون برنامه فدراسیون وزنه‌برداری برای اعتراض به فدراسیون جهانی و تبیین راهکارهای لازم چیست، گفت: «حتما موارد لازم و مورد نیاز را به آنها منتقل خواهیم کرد و قابل بررسی خواهد بود. ابتدا باید منتظر بمانیم تا تکلیف این قانون کاملا روشن و مشخص شود.»این در حالی است که وزارت امورخارجه ایران اعلام کرده اقدامات متقابلی دررابطه با این تصمیم ترامپ خواهد داشت و باید دید وضعیت برگزاری بازی‌ها، بین رشته‌های ورزشی دو کشورچه می‌شود.