از پرسپولیس اصرار، از سازمان لیگ انکار

دنیای اقتصاد: پرسپولیس در آستانه قهرمانی مسابقات لیگ برتر باشگاه‌های کشور قرار گرفته و حالا جزئیات و تشریفات اهدای جام به سرخپوشان به یک دغدغه جدید برای سازمان لیگ تبدیل شده است. مطابق برنامه، قرمزها در هفته آخر باید در مشهد میهمان سیاه‌جامگان باشند و اگر قرار باشد طبق روال معمول جام قهرمانی در هفته پایانی به این تیم اهدا شود، هواداران پرسپولیس از تماشای جشن محروم خواهند شد. در این بین زمزمه‌هایی وجود دارد مبنی بر اینکه با توجه به اختلاف امتیاز به‌وجود آمده، جام را در یکی از دو بازی خانگی متوالی پرسپولیس به این تیم اهدا کنند. سرخپوشان در هفته‌های بیست‌وهشتم و بیست‎‌ونهم در ورزشگاه آزادی به ترتیب باید به مصاف پدیده مشهد و ذوب‌آهن اصفهان بروند و به‌نظر می‌رسد موقعیت مناسبی فراهم شده تا پرسپولیس در آزادی جام را بگیرد. با این وجود سازمان لیگ فعلا خیلی به این مساله روی خوش نشان نداده است. فتاحی، مسوول برگزاری مسابقات سازمان لیگ مدعی شده درخواست پرسپولیسی‌ها برای دریافت جام و برپایی جشن قهرمانی پیش از هفته آخر غیرمنطقی است و چنین اتفاقی رخ نخواهد داد؛ اما آیا واقعا چنین تقاضایی اینقدر عجیب و غریب است که نتوان در موردش بحث کرد؟

الگوبرداری از انگلستان

در بسیاری از کشورهای اروپایی مرسوم است که اگر تیمی پیش از پایان مسابقات جام قهرمانی را فتح کند، مراسم اهدای جام به آن تیم در آخرین بازی خانگی برگزار می‌شود. این شبیه همان اتفاقی است که همین فصل قبل برای لسترسیتی انگلستان رخ داد و این تیم که قهرمانی‌اش را در لیگ برتر قطعی کرده بود، در هفته ماقبل پایانی مقابل هواداران خودی جام را تحویل گرفت. مسلما باشکوه‌تر است که تیم قهرمان جشن را در ورزشگاه مملو از تماشاگر خانگی برگزار کند و کسانی که در طول فصل بیشترین حمایت را از آن انجام دادند، در شادی روز پایانی شریک شوند. حالا امکان محقق کردن چنین اتفاقی برای پرسپولیسی‌ها فراهم شده و اتفاقا مقاومت در مقابل آن کمی عجیب و غیرمنطقی به‌نظر می‌رسد. به واقع چه اشکالی دارد اگر جشن قهرمانی در ورزشگاه آزادی و در شرایطی برگزار شود که همه صندلی‌ها مملو از جمعیت شده است؟ آیا این نمی‌تواند برای لیگ ایران، اختتامیه‌ای باشکوه و جذاب باشد؟

مساله مسابقات همزمان

آن‌طور که سازمان لیگ از ابتدای فصل برنامه‌ریزی کرده، مسابقات سه هفته پایانی لیگ شانزدهم باید به صورت همزمان برگزار شود. این روالی بوده که در سنوات گذشته هم طی شده است. همیشه اما فقط آن دسته از بازی‌هایی استثنا بوده‌اند که برگزاری آنها به نوعی تشریفاتی بوده و نتیجه نهایی‌شان تاثیری در سرنوشت سایر دیدارها نداشته است. به این ترتیب سازمان لیگ «احتمالا» این فرصت را دارد که مسابقات هفته‌های بیست‌وهشتم و بیست‌ونهم پرسپولیس را به شکل غیرهمزمان برگزار کند. دو تیم رقیب سرخپوشان در این دو هفته، پدیده مشهد و ذوب‌آهن اصفهان هستند که نه قهرمان می‌شوند و نه سقوط می‌کنند. تنها احتمال در مورد این دو تیم حضور روی پله چهارم جدول رده‌بندی است که تحت شرایطی مثل قهرمانی تراکتورسازی در جام حذفی و عدم کاهش سهمیه‌های ایران در آسیا می‌تواند برای این دو تیم سهمیه پلی‌آف لیگ قهرمانان را به‌دنبال بیاورد؛ آنچه قابل چشم‌پوشی است و نیاز حیاتی به برگزاری بازی همزمان ندارد. در این صورت طبعا برگزاری جشن قهرمانی در یک بازی غیرهمزمان و فارغ از حساسیت‌های جدولی، می‌تواند جذابیت بسیار بیشتری داشته باشد. این در حالی است که با توجه به جایگاه سیاه‌جامگان در جدول و احتمال سقوط این تیم به دسته پایین‌تر، قطعا بازی هفته سی‌ام پرسپولیس و تیم مشهدی باید به صورت همزمان با سایر مسابقات برگزار شود.

عجیب‌ترین احتمال

در این بین اما بعضی زمزمه‌ها در محافل فوتبالی به گوش می‌رسد که بسیار عجیب و غریب است. برخی می‌گویند شاید مسوولان دو باشگاه سیاه‌جامگان و پرسپولیس با هم توافق کنند که بازی هفته پایانی آنها به جای مشهد در ورزشگاه آزادی تهران برگزار شود تا به این ترتیب سرخپوشان هم مقابل دیدگان هواداران خودشان جام بگیرند! حالا این وسط معلوم نیست کدام منطق به تیمی که برای فرار از سقوط می‌جنگد این اجازه را می‌دهد که یکی از سخت‌ترین مسابقات فصلش را به شکل داوطلبانه در زمین تیم حریف برگزار کند. تازه از این هم که بگذریم، روز آخر و درست در ساعت بازی پرسپولیس و سیاه‌جامگان، استقلال هم در ورزشگاه آزادی میزبان سپاهان است و طبعا امکان برگزاری دو بازی همزمان در یک استادیوم وجود ندارد! شاید بهتر باشد به جای طرح چنین احتمالات حیرت‌انگیزی، سازمان لیگ کمی انعطاف به‌خرج بدهد و مراسم اهدای جام قهرمانی را یک هفته زودتر برگزار کند؛ رویکردی که هم به نفع مردم و جذابیت‌های فوتبال است و هم اسپانسرها را راضی‌‎تر نگه می‌دارد.