فائقی: تاثیر برجام بر ورزش قابل لمس است

دنیای اقتصاد: این روزها فضای جامعه متاثر از برگزاری قریب‌الوقوع انتخابات ریاست‌جمهوری به اصطلاح «انتخاباتی» شده و اغلب مردم در این خصوص به اظهارنظر می‌پردازند. از سوی دیگر با مشخص شدن ۶ نامزد نهایی این صحنه، تبلیغات و مناظره‌های این افراد برای آگاهی بخشیدن مردم از برنامه‌های خود برای اداره کشور و به دنبال آن جمع‌آوری رای مردم آغاز شده است. اما شش نامزد برگزیده در حالی در روزهای اخیر و در رسانه‌های مختلف به ارائه برنامه‌های آینده خود می‌پردازند که تا به اینجا هیچ کدام برنامه مشخصی در حوزه کلان ورزش ارائه نداده‌اند. از این‌رو این حوزه که بسیاری از آحاد جامعه و جمعیت زیادی از جوانان کشور را متوجه خود می‌بیند مهجور واقع شده است. جالب اینجاست که در میان ۶ نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری پیش از این دو نفر دارای مسوولیت کلان در مدیریت ورزش بوده‌اند. درخصوص برنامه‌های آینده نامزد‌های ریاست‌جمهوری درحوزه ورزش و بی‌توجهی آنها به این محیط سعید فائقی، معاون اسبق سازمان تربیت‌بدنی با روزنامه «دنیای اقتصاد» گفت‌وگو کرده و برای بهبود شرایط ورزش در دولت آینده توصیه‌هایی را ارائه کرده است.

فائقی با تحلیلش از مناظره اول شروع می‌کند: «فعلا فقط یک مناظره در صداوسیما برگزار شده و محور آن هم اجتماعی بود. البته چیزی که مشهود بود اینکه فعلا یک موضوع مطرح است و آن هم کوبیدن طرفین مناظره‌ها است و طبیعتا هر زمان که کسی در راس کار باشد از او انتقاد بیشتری شکل می‌گیرد. باید این موضوع را هم در نظر گرفت که موضوعاتی مثل اقتصاد کلان و سیاست و حتی موضوعات اجتماعی نقش پررنگ‌تری نسبت به ورزش و پرداختن به آنها اهمیت بیشتری دارد. اینکه چرا نامزدها فعلا به موضوع ورزش ورود نکرده‌اند را می‌شود از چند زاویه بررسی کرد. یکی اینکه اگر به ورزش ورود کنند طرح همان موضوع ممکن است برای آنها نقطه ضعف ایجاد کند. دوم اینکه شاید طرح و برنامه کلی برای ورزش نداشته باشند و با ورود به این حوزه مورد سوال واقع شوند. شهردار تهران که یکی از کاندیداها است می‌تواند در آینده حداقل به موضوع دو باشگاه بزرگ فوتبال پایتخت ورود کند چون او هم در خوب و بد این باشگاه‌ها مسوول است.

ولی در بین نامزد‌ها ما دو مدیر کاربلد ورزشی هم داریم که متاسفانه به نظر می‌رسد آنها نیز درحوزه خود برنامه جامعی ندارند. به نظر من آقای میرسلیم که ۲۶ سال است رئیس فدراسیون نجات غریق است باید اهداف ورزشی خود را بیان کند و برای مشکلات ورزش پیشنهاد بدهد. آقای مهندس هاشمی‌طبا هم که جزو مدیران خوب و کاربلد ورزشی است انتظار می‌رود حداقل در مناظره‌های بعدی از ورزش و تاثیر مثبت آن در جامعه و کم و کاستی‌هایش صحبت کند. ولی به نظر می‌رسد چون ممکن است این دو نفر در حوزه کاری خود در ورزش دارای نقاط ضعفی باشند برای همین جرات ورود به مقوله ورزش را پیدا نمی‌کنند تا مبادا از آنها انتقادی شود. برای همین آخرین برنامه کاندیداها ورزش است که شاید اشاره ای به آن شود. در دنیا اصلی وجود دارد که هر مدیر رده بالای کشوری که به توسعه پرداخته و توانسته کشورش را رونق دهد این آدم در یک رشته ورزشی نیز فعالیت می‌کند.

نمونه بارز این ادعا هم ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه است. پس رئیس‌جمهور آینده باید نسبت به ورزش نگاه عمیق‌تری داشته باشد. در کل می‌توان گفت که مناظره اول نشان داد کاندیداها نه فقط در حوزه ورزش بلکه در بقیه حوزه‌ها نیز فاقد برنامه مشخص و جامعی هستند ولی ذکر این نکته ضروری است که چون آقای روحانی در حال حاضر در راس قدرت هستند پس داشتن برنامه قوی‌تر از سوی ایشان محتمل‌تر به نظر می‌رسد و شاید در روزهای آینده در این خصوص برنامه‌های خود را ارائه کند.»

توصیه برای رئیس‌جمهور آینده

فائقی با توضیح اینکه دولت موقت(اولین دولت بعد از انقلاب)از لحاظ کار ورزشی بهترین دولت بود چون قانون ورزش در آن دولت به تصویب رسید و باشگاه‌ها ملی شدند، درخصوص توصیه ورزشی خود به رئیس‌جمهور آینده گفت: «باید برای ورزش کشور برنامه کلانی در نظر گرفته شود. در دوره دوم اصلاحات یک برنامه بسیار عالی برای ورزش تصویب شد که آن سند راهبردی ورزش بود و در آن همه راه‌ها برای رشد و توسعه همه‌جانبه ورزش دیده شده بود ولی در شرایطی که در حال اجرایی شدن بود در دولت آقای احمدی‌نژاد این طرح جامع متوقف شد. رئیس‌جمهور آینده اگر می‌خواهد ورزش رشد کند باید آن طرح جامع را عملی کند. ما متاسفانه اقتصاد قوی نداریم که به تبع آن ورزش قوی هم داشته باشیم. فقر و بی‌پولی در ورزش ما بیداد می‌کند. کار دیگر رئیس‌جمهور آینده می‌تواند در نظر گرفتن یارانه برای ورزش باشد. همان‌طور که اغلب دستگاه‌ها یارانه‌بگیر هستند پولی هم برای ورزش در نظر گرفته شود.»

برجام به توسعه ورزش کمک کرد

معاون اسبق سازمان تربیت‌بدنی به ماجرای برجام اشاره و تاکید کرد این موضوع به ورزش نیز کمک‌های خوبی کرد: «باید در نظر داشت که توسعه سیاسی عامل توسعه اقتصادی است و توسعه اقتصادی روی همه حوزه‌های کشور اثرگذار است. برجام یک توسعه بین‌المللی عمیق درایران ایجاد کرد. وقتی ما به‌سوی گفت‌وگوی تمدن‌ها رفتیم اثرات برجام را حتی در حوزه ورزش نیز لمس کردیم. آزاد شدن بخشی از پول‌های بلوکه شده در نهاد‌های بین‌المللی ورزشی نتیجه برجام بود.»

مدیران کاربلد برمسند کار باشند

فائقی درخصوص انتخاب مدیران ورزشی در دوره بعد ریاست‌جمهوری هم پیشنهادهایی دارد: «متاسفانه مدیران ورزشی گاه در حد و اندازه مدیران حوزه‌های سیاسی و اقتصادی نیستند و از نظر وجود مدیران خوب در ورزش در تنگنا هستیم. اگر مدیران خوب ورزشی داشتیم نباید این حجم از شکایت‌ها از فوتبال ایران در فیفا وجود داشته باشد. مدیران ورزشی ما با اقتصاد ورزش نیز بیگانه هستند.»

جذاب‌ترین وعده‌های ورزشی یک نامزد

فائقی درخصوص اینکه جذاب‌ترین و بهترین وعده ورزشی یک نامزد ریاست‌جمهوری چه چیزی می‌تواند باشد نیز گفت: «با توجه به اینکه صعود تیم‌ملی فوتبال ایران به جام‌جهانی تقریبا قطعی شده بگوید من کمک می‌کنم تیم‌ملی در جام‌جهانی از گروهش صعود کند یا در المپیک ورزش ایران را به مقام دهم دنیا برساند و ۱۰ مدال طلا کسب کند. در کنار اینها وعده خصوصی‌سازی ورزش و کمک برای ایجاد زیرساخت‌های مدرن ورزشی نیز می‌تواند وعده‌های جذابی باشد.»