پرسپولیس به «چهارمیخ» کشیده شد

دنیای اقتصاد: درست عین آدمی که از چهار طرف محاصره شده باشد، بالاخره یک نفر پیدا شد که ضربه کاری را زد؛ یک ضربه مهلک که قهرمان را در حیاتی‌ترین لحظات به زانو درآورد. این حکایت پرسپولیس است که بعد از مدت‌ها جان‌سختی برابر تهدیدهای ریز و درشت خارجی، سرانجام مقابل حریف ترکیه‌ای سپر انداخت و تسلیم شد. در این سال‌ها تهدیدهای زیادی در دادگاه‌های بین‌المللی علیه پرسپولیس مطرح شد؛ از داستان عجمان امارات و محمدرضا خلعتبری تا شکایت چند بازیکن خارجی و سوءرفتار تماشاگران در یکی، دو مسابقه آسیایی. با وجود این باشگاه پرسپولیس همه این مسائل و مصائب را مدیریت کرد و حتی از پس غول پرونده‌های یک دهه اخیرش یعنی شکایت مانوئل ژوزه و دستیاران هم برآمد، اما در نهایت ضربه کاری را از جایی خورد که کاملا فراموشش کرده بود؛ داستان شکایت ریزه‌اسپور ترکیه به‌خاطر بازگشت غیرقانونی مهدی طارمی به جمع سرخپوشان! داستان هزار بار گفته شده و مشهورتر از آن است که کسی آن را نداند. برای بار هزار و یکم اما موضوع به انتقال مهدی طارمی به باشگاه ریزه‌اسپور ترکیه پیش از آغاز مسابقات فصل گذشته مربوط می‌شود. طارمی رفت و قرارداد بست، اما پشیمان شد و برگشت. ترک‌ها تهدید کردند، اما طارمی، وکیلش و همین‌طور پرسپولیسی‌ها گفتند دلایل قانع‌کننده برای فسخ قرارداد داشته‌اند. ریزه‌اسپور شکایت کرد، اما پرسپولیس حواسش را به سایر پرونده‌های بین‌المللی داد تا اینکه نهایتا جمعه‌شب رسانه‌ها پرده از شوک بزرگ سال برداشتند و اعلام کردند فیفا علیه باشگاه پرسپولیس حکم داده است.

خزانه خالی، غارت شد

حکم صادره علیه باشگاه ایرانی چهار بند دارد که پرسپولیس را به چهار میخ می‌کشد. بند اول محرومیت چهار ماهه طارمی از کلیه مسابقات رسمی است، بند دوم مربوط به محرومیت پرسپولیس از دو پنجره نقل‌وانتقالاتی زمستان و تابستان آینده می‌شود، بند سوم که در حال حاضر از همه کابوس‌وارتر است پرسپولیس و طارمی را ناچار می‌کند با سهم‌های نامشخص مجموعا ۷۹۰هزار یورو غرامت به ریزه‌اسپور بپردازند و بند چهارم مهلت پرداخت جریمه نقدی مزبور را صرفا در مدت ۳۰روز تعیین می‌کند. مسلما هر بند از این مجازات‌ها حسابی برای پرسپولیس دردسرساز است، اما درحال حاضر شاید مورد آخر عذاب‌آورتر از همه باشد. همین چند روز پیش بود که پرسپولیسی‌ها با ژستی فاتحانه اعلام کردند مطالبات مانوئل ژوزه را جور کرده‌اند، اما این کار به قیمت خالی شدن خزانه و دشوار شدن پرداخت دستمزد جاری بازیکنان تمام شده است. حالا پرسپولیسی‌ها باید ظرف مدت یک ماه چیزی حدود سه‌ونیم میلیارد تومان پول مفت به باشگاه ترکیه‌ای بپردازند؛ یک باشگاه فانوس‌به‌دست که برنده بزرگ جذب بازیکنی بود که برایش یک دقیقه هم بازی نکرد! در حال حاضر ۲۱روز به پرسپولیسی‌ها وقت داده شده بابت این حکم به دادگاه عالی ورزش شکایت کنند که احتمالا این اتفاق هم رخ خواهد داد، اما عجالتا محرومیت طارمی شروع شده و او با وجود پرواز به دبی قادر به همراهی پرسپولیس در بازی رفت با الهلال عربستان نخواهد بود.

لبخند شانس به منشا

مسلما وقتی چنین احکامی صادر می‌شود، اولویت با بررسی مسائل فنی است. توجه داشته باشید که این حکم تنها چهار روز پیش از یکی از مهم‌ترین مسابقات تاریخ باشگاه پرسپولیس صادر شده. سرخپوشان سه‌شنبه‌شب باید در یک رقابت حیاتی بازی رفت مرحله نیمه‌نهایی لیگ قهرمانان آسیا را برابر الهلال عربستان برگزار کنند و به این ترتیب تیم سعودی از شر مزاحمت‌های بهترین بازیکن پرسپولیس در پیشانی خط حمله راحت شد. این موضوع آنقدر برای هواداران الهلال مهم بود که آنها به صفحه رسمی باشگاه ریزه‌اسپور ترکیه هجوم بردند و از مسوولان این باشگاه به‌خاطر پیگیری پرونده و محروم کردن آقای گل دو دوره اخیر لیگ برتر قدردانی کردند! به هر حال در شرایط فعلی فرشته شانس به گادوین منشا لبخند زده است؛ بازیکنی که در حضور طارمی یک نیمکت‌نشین بود، اما حالا می‌تواند در کنار علی علیپور در ترکیب ثابت به میدان برود و البته فرصت خواهد داشت بدون استرس‌های ناشی از رقابت، شایستگی‌هایش را نشان بدهد.

بنیه قوی

درحال حاضر و بی‌توجه به اینکه پرسپولیس در دادگاه عالی ورزش چه نتیجه‌ای خواهد گرفت، سرخپوشان از دو پنجره بعدی نقل‌وانتقالات محروم هستند و این یعنی نمی‌توانند در زمستان امسال و تابستان سال بعد بازیکن بگیرند. با وجود این خوش‌شانسی پرسپولیسی‌ها این است که این تیم فعلا بنیه فنی خوبی دارد و از ترکیب قدرتمندی برخوردار است. ۱۱ بازیکن اصلی پرسپولیس جزو بهترین‌های ایران هستند و روی نیمکت هم حضور ستاره‌هایی مثل گادوین منشا، سیامک نعمتی، بشار رسن و شایان مصلح تا حدی خیال سرخپوشان را راحت می‌کند. به این ترتیب پرسپولیس فعلا نان حضور قدرتمند تابستانی در بازار نقل‌وانتقالات را می‌خورد و در صورتی که اتفاق خاصی رخ ندهد، بسیار بعید است که قرمزها حتی با وجود یار نگرفتن در دو پنجره بعدی هم به مشکل بخورند. البته درحال حاضر قرارداد بازیکنانی مثل مهدی طارمی، محسن مسلمان، فرشاد احمدزاده و کمال کامیابی‌نیا در پایان فصل با پرسپولیس تمام می‌شود، اما دور از ذهن است که با شرایط پیش آمده، آنها قراردادشان را تمدید نکنند. پرسپولیس هم مثل استقلال و تراکتورسازی که اخیرا به همین درد مبتلا شدند، مشکلی برای تمدید قرارداد با بازیکنانش ندارد. به علاوه نفراتی مثل احمد نوراللهی و امید عالیشاه هم که هنوز با پرسپولیس قرارداد دارند، بعد از پایان خدمت سربازی می‌توانند به این تیم برگردند.

ماموریت مهم

در شرایط فعلی سریع‌ترین و دشوارترین ماموریت باشگاه پرسپولیس و بازیکنان باتجربه‌تر این تیم مثل جلال حسینی این است که بتوانند وضعیت روحی و روانی تیم را بهبود ببخشند. پرسپولیس ۴۸ساعت دیگر بازی بسیار مهمی در پیش دارد که غفلت از آن شاید به قیمت یک حسرت تاریخی تمام شود. قرمزها در مرحله گروهی دو بار با الهلال بازی کرده‌اند و آشکارا نشان داده‌اند قدرت بردن این تیم را دارند؛ پس نباید تحت تاثیر شرایط دشوار پیش آمده، گیج بزنند و بخت را از دست بدهند. از این خوان که بگذرند، فرصت جبران و تعمق خواهد بود.