محرومیت ایرانی‌ها کم نمی‌شود

ایسنا - مثبت شدن آزمایش دوپینگ ۹نفر از ملی‌پوشان وزنه‌برداری ایران نه تنها جامعه ورزشی کشورمان بلکه کل خانواده وزنه‌برداری در سراسر جهان و به خصوص مسوولان ارشد فدراسیون بین‌المللی را در شوک فرو برده و در این میان رییس فدراسیون بین‌المللی وزنه‌برداری می‌گوید: «تا مشخص نشدن مسوولان اصلی این فاجعه پرونده ایران همچنان باز است، چرا که در این میان نه تنها ایران بلکه وزنه‌برداری جهان دچار لطمه شده است.» تاماش آیان، رییس مجارستانی فدراسیون بین‌المللی وزنه‌برداری (IWF) و عضو کمیته بین‌المللی المپیک (IOC) ادامه می‌دهد: «متاسفانه ما در سال جاری با سیل وسیعی از افزایش آمار نمونه‌های مثبت در کشورهای مختلف جهان مواجه شدیم که این مساله چند علت دارد، اولین مورد این است که کشورها از سال جاری به دنبال کسب سهمیه المپیک پکن هستند و در این میان می‌خواهند بهترین نتیجه را کسب کنند و از طرفی دیگر دقیق‌تر شدن آزمایش لابراتوارهای کنترل دوپینگ نیز مزیدی بر علت شده تا شاهد افزایش دوپینگی‌های وزنه‌برداری در سطح جهان باشیم.»

وی در مورد مثبت شدن آزمایش کنترل دوپینگ ۹وزنه‌بردار ایرانی می‌گوید: «دوپینگی شدن وزنه‌برداران ایران یک شوک بزرگ برای ما بود. هرگز نه در تاریخ وزنه‌برداری ایران و نه در تاریخ وزنه‌برداری هیچ یک از کشورهای عضو چنین چیزی را شاهد نبودیم و سابقه‌ نداشته است، هنوز هم باور این موضوع برای ما سخت است. نباید این موضوع را از یاد ببریم که ایران همین سال قبل از محرومیت یک ساله به خاطر دوپینگ خارج شده بود. برای همین هم هیات‌ رییسه تصمیم گرفت که تنبیه بیشتری برای ایران مد نظر قرار دهد.» دبیر کل کمیته ملی المپیک مجارستان با تاکید بر این که تنها ورزشکاران در این حادثه مقصر نیستند یادآور شد: اکنون به عقیده من تنها ورزشکار مقصر نیست. بلکه مربیان، سرپرستان و مسوولان تیم و فدراسیون نیز باید پاسخگو باشند. من از فدراسیون وزنه‌برداری ایران خواسته‌ام تا یک تحقیق گسترده در این زمینه انجام دهد. آنها باید تحقیق کنند و ببینند چه کسی مقصر است. اگر نتایج تحقیقات مشخص شود احتمال تصمیم‌گیری‌های جدید نیز وجود دارد.

وی در مورد احتمال تغییر و تحول در فدراسیون وزنه‌برداری ایران نیز می‌گوید: «من با این مساله موافقم. در همه کشورها وقتی دو قطار به یکدیگر می‌خورند مسوول مربوطه عذرخواهی می‌کند و خودش کنار می‌رود. در این مورد نیز اعتقاد دارم که باید چنین اتفاقی بیفتد.»

عضو کمیته بین‌المللی المپیک در پاسخ به این سوال که آیا امکان کاهش محرومیت وزنه‌برداران ایرانی وجود دارد یا خیر می‌گوید: «ما منتظر گزارش ایران هستیم. اما، چون تعداد وزنه‌برداران دوپینگی زیاد است ما مجبوریم طبق قانون حتی روزهای محرومیت آنها را نیز شمارش کنیم. پس بنابراین نمی‌توانیم از محرومیت وزنه‌برداران ایرانی بکاهیم.»