هیس! به بازیکنـان برمی‌خورد

 تراکتور ابتدا ناباورانه با نتیجه ۳بر۲ به شمس‌آذر قزوین باخت و سپس با یک گل مغلوب ذوب‌آهن شد. باخت به تیم قزوینی در شرایطی رقم خورد که تراکتور فوتبال خوبی ارائه کرد و بیش از ۱۰ موقعیت گل روی دروازه میهمان خود رقم زده بود، اما شکست در اصفهان هیچ توجیهی نداشت و به‌شدت پاکو خمز را عصبانی کرد. سرمربی اسپانیایی تراکتور در نشست خبری بعد از بازی از خجالت بازیکنان درآمد و گفت: «این باخت مایه آبروریزی بود. بسیاری از بازیکنانی که امروز بازی کردند در سطح تیم نبودند. مهم نیست که آنها را من جذب کردم یا نه، مهم این است که آنها یک دهم انتظاراتمان را برآورده نکردند. اگر این‌طور بازی کنیم، به آینده تیم امیدوار نیستم.»

حالا برخی رسانه‌های رسمی از تبریز خبر می‌دهند گویا اظهارات خمز به مذاق بازیکنان تراکتور خوش نیامده و آنها از دست مربی اسپانیایی شاکی هستند. لابه‌لای غرولند این گروه، حتی شنیده شده که می‌گویند: «خمز نحوه کار با بازیکن ایرانی را بلد نیست!» کسی نمی‌داند بازیکن ایرانی دقیقا کدام شاخه خاص از فوتبالیست‌ها به حساب می‌آید که مربیان باید شکل کار با او را به‌طور تخصصی و جداگانه بیاموزند؟! بالاخره فوتبال یک ورزش بین‌المللی است و انتظار می‌رود همه جای دنیا اسلوب و روش‌های آن کم‌وبیش یکسان باشد. آموزش و پرورش یا مساله صرفا اجتماعی نیست که بگوییم ارتباط زیادی به مباحث اقلیمی و ویژگی‌های جامعه میزبان دارد. اگرچه در نظر گرفتن این مسائل هم می‌تواند راندمان کار را بالا ببرد، اما اصل این است که یک نفر شیوه پاس دادن و سانتر کردن و شوت زدن و کنترل توپ را به شما یاد بدهد، یک ترکیب خوب بچیند و با کوچینگ حین بازی، بلد باشد تعویض‌های به درد بخور انجام بدهد. هیچ‌کس نمی‌گوید خمز بهترین مربی جهان و مطلقا بی‌عیب و خطاست، اما کسی که در لالیگا سرمربی چند تیم بوده، قاعدتا باید بلد باشد با بازیکن ایرانی هم کار کند!

نکته اینجاست که به نظر می‌رسد توقعات برخی بازیکنان ایرانی بیش از حد بالاست و با وجود همه مواهب و امتیازاتی که از آن برخوردارند، انتظار ندارند گاهی این‌قدر صریح مورد نقد قرار بگیرند. هنوز فراموش نکرده‌ایم زمانی که گابریل کالدرون علی علیپور را به خاطر چیپ زدن و از دست دادن پنالتی حساس بازی با ماشین‌سازی تخطئه کرد، چه هجمه‌هایی علیه سرمربی آرژانتینی سابق پرسپولیس به وجود آمد. همین‌طور از یاد نبرده‌ایم فقط ذکر یک جمله از سوی دراگان اسکوچیچ با این مضمون که: «بازیکنان ایرانی در بحث تاکتیکی جا برای پیشرفت دارند»، چگونه موجب یک شورش بزرگ از درون تیم ملی علیه سرمربی کروات شد. هیس! کلا چیزی نگویید که به بازیکن ایران بر‌می‌خورد. فوتبالیست‌های ما همه‌چیز تمام هستند و اصلا به خاطر همین است که چپ و راست قهرمان آسیا می‌شویم و بهترین و موفق‌ترین لژیونرهای قاره را داریم!