سـور چهـارشـنبه!

بازی رفت پرسپولیس و استقلال در فضایی برگزار شد که حساسیت بسیار کمتری نسبت به امروز داشت، اما همان مسابقه هم با کلی حاشیه همراه بود و نهایتا با گل دیرهنگام استقلال با تساوی یک-یک به پایان رسید. بنابراین روشن است که بازی امروز حتی می‌تواند هیجانی‌‌‌تر و پرحاشیه‌‌‌تر هم باشد.

دوئل در چه شرایطی؟

هر دو تیم تقریبا در فرم مطلوب به دربی رسیده‌‌‌اند. استقلال با ۴۲ امتیاز از ۱۹ بازی در صدر جدول قرار دارد. آبی‌‌‌ها در این فصل فقط ۱۰ گل خورده‌‌‌اند و صاحب بهترین خط دفاعی مسابقات هستند. تیم نکونام برای اینکه این عنوان را از دست بدهد، در بازی امشب حداقل باید ۳ گل بخورد که دور از تصور است و همین مساله نشان می‌دهد دفاع تیمی آنها در این فصل چقدر سختگیر بوده است. اولویت دفاعی اما از بهره‌‌‌وری هجومی استقلال هم کم نکرده، چرا که این تیم با ۲۷ گل زده بعد از سپاهانی که ۳۵ گل به ثمر رسانده، صاحب دومین خط حمله برتر لیگ است. آنها یک گل بیشتر از سرخ‌پوشان به ثمر رسانده‌‌‌اند. استقلال به تازگی با شکست برابر مس رفسنجان از جام حذفی اوت شد، اما آبی‌‌‌ها توانستند با کسب برتری دشوار و نزدیک در بازی هفته قبل برابر استقلال خوزستان، کمی از آن فضا فاصله بگیرند و سر و سامانی به وضع خودشان بدهند. پرسپولیس هم در روزهای خوبی به استقلال رسیده. بعد از نتایج نامناسب سرخ‌پوشان در اواخر نیم‌‌‌فصل اول که به تغییر کادرفنی انجامید، کمتر کسی امیدوار بود پرسپولیس این‌قدر سریع خودش را جمع‌‌‌وجور کند، اما اوسمار ویرا و شاگردانش در این هفته‌ها سیمایی از یک تیم جذاب و موفق ارائه داده‌‌‌اند. آنها بعد از ۴ برد پیاپی در لیگ و جام حذفی به این بازی رسیده‌‌‌اند و اگر استقلال را ببرند، پاداشی گوارا همچون صدرنشینی به دست خواهند آورد. قرمزها هم‌‌‌اکنون با ۳۹ امتیاز در رده دوم جدول قرار دارند. پرسپولیس در ۴ مسابقه اخیرش ۱۰ گل به ثمر رسانده و موقعیت‌‌‌های متعدد گلزنی به وجود آورده است. با این تفاسیر انتظار اینکه بازی امروز جذاب و تماشایی باشد، اصلا بیراه نیست.

غایبان بزرگ

مهم‌ترین غایبان این بازی در قلب خط دفاعی پرسپولیس هستند. محمدحسین کنعانی‌‌‌زادگان در بازی با فولاد به شکل عجیب و بحث‌‌‌برانگیزی کارت زرد گرفت و محروم شد، گولسیانی مصدوم هم به این بازی نرسید. ساختار دفاعی پرسپولیس همین‌طوری هم آسیب‌‌‌پذیر بود و حالا شاید شرایط بدتر هم بشود؛ آن هم مقابل تیم فرصت‌‌‌طلب استقلال. آبی‌‌‌ها هم غایب مهمی مثل کوین یامگا دارند که اصلا کل فصل را از دست داده. در تشریح سطح وابستگی استقلال به یامگا همین بس که مدافع- هافبک فرانسوی در دو دربی پایانی فصل گذشته غایب بود و آبی‌‌‌ها باختند. کوین اما به بازی رفت امسال رسید و با گل خود او بود که استقلال از شکست گریخت. روی نیمکت هم باید به یحیی گل‌‌‌محمدی اشاره کرد که دربی رفت سرمربی پرسپولیس بود، اما حالا جای خودش را به دستیارش داده است.

تازه‌‌‌واردها

در این دربی شاهد تقابل جذاب دو بازیکن ازبکستانی خواهیم بود؛ ماشاریپوف استقلالی و اوستون اورونوف پرسپولیسی که هر دو کیفیت بالایی دارند و در این پنجره زمستانی به فوتبال ایران اضافه شده‌‌‌اند. اصلا انتظار گزافی نیست اینکه آنها در این مسابقه بدرخشند و اثرگذار باشند. عیسی آل‌‌‌کثیر و عبدالکریم حسن هم دو بازیکن دیگر پرسپولیس هستند که در نیم‌‌‌فصل به تیم اضافه شده‌‌‌اند و خیلی هم زود ارزش‌های‌‌‌شان را نشان داده‌‌‌اند. در استقلال هم رافائل سیلوا دیگر خرید مهم تیم است که از زمان ورود، در ترکیب اصلی به کار گرفته شده است.

چهارشنبه سرنوشت

در نهایت اینکه اگر استقلال امروز برنده شود، فاصله‌‌‌اش با پرسپولیس را به ۶ امتیاز افزایش خواهد داد و با توجه به اینکه در صورت برابری امتیازات، نتیجه بازی رودررو ملاک قرار خواهد گرفت، عملا آبی‌‌‌ها به اندازه ۷ امتیاز از رقیب سنتی پیش می‌‌‌افتند و همین مساله اهمیت فراوان دربی ۱۰۳ را نشان می‌دهد. پرسپولیس اگر دنبال قهرمانی است باید بازی امروز را ببرد یا حداقل یک مساوی بگیرد.