لیگ برتر انگلستان ملال‌آور یا هیجان انگیز

این دومین فصل متوالی است که منچستریونایتد قهرمان لیگ برتر انگلستان می‌شود. پیش از آن نیز چلسی دو سال متوالی به این افتخار رسیده بود.

همچنین این سومین فصل متوالی است که منچستریونایتد، چلسی، آرسنال و لیورپول در جمع چهار تیم بالای جدول لیگ برتر انگلستان می‌ایستند و مربیانی مانند کوین کیگان، مربی نیوکاسل، این وضعیت را ملال آور می‌دانند.

خوانده راموس، مربی تاتنهام هم می‌گوید لیگ برتر خیلی قابل پیش‌بینی شده است. به گفته این مربی اسپانیایی در لیگ اسپانیا همیشه رئال مادرید و بارسلونا در زمره چهار تیم بالای جدول هستند؛ ولی دو تیم دیگر ثابت نیستند.

در مقابل دیوید مویز، مربی اورتون که تیمش حتی می‌توانست امسال چهارم شود، حرف کوین کیگان را نادرست می‌داند. رچارد اسکادامور، مدیر اجرایی لیگ برتر انگلستان هم کسالت‌آور بودن این لیگ را قبول ندارد.

نقش بی بدیل پول؟

اما رمز موفقیت چهار تیم قدرتمند انگلستان؛ یعنی منچستریونایتد، چلسی، آرسنال و لیورپول چیست؟

منتقدانی چون کوین کیگان می‌گویند پول هنگفت ناشی از بلیت فروشی، قراردادهای تبلیغاتی و حضور در جام باشگاه‌های اروپا سبب شده رقابت با تیم‌های زبده انگلستان ناممکن شود. به عنوان نمونه امسال دو تیم فینالیست جام باشگاه‌های اروپا، منچستریونایتد و چلسی هستند.

چلسی و منچستریونایتد تاکنون به پاس رسیدن به فینال جام باشگاه‌های اروپا بیش از ۸۰میلیون دلار دریافت کرده‌اند و بعد از کسب قهرمانی در مسکو نیز پاداشی کلان دریافت خواهند کرد. قهرمان لیگ برتر نیز دست کم صد‌میلیون دلار به خانه می‌برد.

با این حال افشین امیرزاده، که در بی بی سی فوتبال انگلستان را دنبال می‌کند، معتقد است در کنار پول، باید مدیریت باشگاه، ثبات در رهبری تیم و استعدادیابی را از دیگر رمزهای موفقیت منچستریونایتد، چلسی، آرسنال و لیورپول دانست.

هرچند این انحصار قدرت در بین چهار تیم انگلیسی وجهه فوتبال جزیره را در قاره اروپا جلا بخشیده، ولی این وضع جنبه‌های منفی نیز دارد.

منتقدان می‌گویند اکثر بازیکنان خوب دنیا حاضرند در منچستریونایتد، چلسی و آرسنال نیمکت نشین باشند و دستمزدهای کلان بگیرند؛ ولی در تیم‌هایی مانند نیوکاسل یا بلکبرن یار ثابت نباشند. چهار تیم زبده لیگ برتر همچنین متهم‌اند که ارزش مالی بازیکنان را به‌طور کاذب بالا می‌برند و آنها را از دسترس تیم‌های کم‌بضاعت دور می‌کنند. به عنوان نمونه از بین ۲۰ بازیکن گران‌قیمت تاریخ لیگ برتر انگلستان، ۱۸ نفر به منچستریونایتد و چلسی پیوسته‌اند و دو نفر دیگر به آرسنال و لیورپول.

در این میان آرسنال قدری استثنا است. آرسن ونگر، مربی آرسنال تابستان پیش ستاره تیمش تیری آنری را به بارسلونا فروخت و با بازیکنان جوانی همچون امانوئل آدبایور به مرحله یک چهارم نهایی جام باشگاه‌های اروپا رسید و حتی تا هفته‌های آخر، تیمش از مدعیان قهرمانی در لیگ برتر انگلستان بود.

همچنین منتقدان می‌گویند: چهار تیم بالای جدول انگلستان گرایش شدیدی به استخدام بازیکنان خارجی دارند و همین دلیل پسرفت تیم ملی انگلستان در سالیان اخیر و عدم راهیابی‌اش به مسابقات آتی جام ملت‌های اروپا است. منتقدان پیشنهاد می‌کنند برای رفع این شکاف، باید باشگاه‌های بزرگ ملزم شوند تا دخل و خرج خود را برابر کنند. این افراد به عنوان نمونه می‌گویند کسری تراز خرید و فروش بازیکن در منچستریونایتد و چلسی به ۸۰۰میلیون دلار می‌رسد. پیشنهاد دیگر تقویت کمک‌های مالی گردانندگان لیگ به باشگاه‌ها برای پرورش استعدادهای جوان است.