صفایی فراهانی: دایی و مایلی‌کهن قربانی سیستم‌اند

عضو کمیته اجرایی کنفدراسیون فوتبال آسیا با انتقاد از عدم حاکمیت «سیستم» در برنامه‌ریزی‌های فدراسیون فوتبال تاکید کرد که نرفتن به جام‌جهانی فاجعه نیست؛ اما عدم وجود یک برنامه مشخص فاجعه‌ای است که هر سال تبعات و آثار آن برای فوتبال ایران بیشتر از سال گذشته خواهد بود. او هم‌چنین بحث‌های اخیر در مورد دو شغله‌های ورزش کشور را نیز یک موضوع سیاسی خواند و طراحان آن را افرادی دانست که با موضوعات سیاسی پیگیر این مساله شده‌اند.

محسن صفایی‌فراهانی در گفت‌وگو با «ایسنا»، با اشاره به اتفاقات اخیر در تیم ملی فوتبال ایران و برکناری علی دایی گفت: نبود یک ساختار مشخص در فوتبال ایران آسیب‌های جبران‌ناپذیری را به فوتبال کشور وارد کرده و خواهد کرد. واقعا مشخص نیست با این روند چگونه می‌توان این ساختار را در فوتبال ایران ایجاد کرد. ژاپن از سال ۱۹۹۷ لیگ حرفه‌ای‌اش را با هفت تیم شروع کرد؛ اما امروز آنها با ۱۸ تیم در لیگ برتر پویاترین لیگ‌ آسیا را دارند. برنامه‌ریزی برای برگزاری همزمان لیگ‌ها در رده‌های سنی و توجه به تیم های پایه موضوعی بوده که ژاپنی‌ها با توجه به آن امروز خود را به عنوان یکی از قدرت‌های برتر و ثابت فوتبال آسیا مطرح کرده‌اند و همواره نیز در سطح آسیا چه در رده ملی و باشگاهی حضور موفقی داشته و خواهند داشت. وی افزود: خوشبختانه یا متاسفانه رقابت در فوتبال آسیا همانند اروپا بین ۲۰ تیم یا بیشتر نیست، بلکه در آسیا این رقابت همیشه بین شش الی هفت کشور بوده است. قدرت‌های فوتبال آسیا کاملا مشخص‌اند و اگر در این بین و در فوتبال قهرمانی آسیا تیم‌هایی مانند امارات یا کویت در مقطعی خود را مطرح می‌کنند، همانند قهرمانی یونان در جام ملت‌های اروپا است و اگر در این میان کشوری مانند ژاپن با برنامه فعالیت‌های خود را پیگیری کند، همیشه از حضور در جام جهانی یا قهرمانی‌های آسیا مطمئن خواهد بود؛ چرا که نسبت به شش الی هفت رقیب خود موقعیت کاملا متفاوت و بهتری خواهد داشت.

صفایی‌فراهانی تاکید کرد: فوتبال این نیست که به عزل و نصب‌های کادر فنی حساسیت فوق‌العاده‌ای داده شود، بلکه فوتبال توجه به زیرساخت‌ها است. اگر می‌خواهیم فوتبال ایران رشد کند، باید شرایطی را فراهم کنیم که در یک بازده زمانی ۱۰ ساله این شرایط در فوتبال ایران مهیا شود نه اینکه با دخالت از بالا در جزئی‌‌ترین مسائل فوتبال، روند را به گونه‌ای پیش ببریم که سیستم و کارآیی مجموعه زیر سوال برود.

وی خاطرنشان کرد: هم دایی و هم مایلی‌کهن برای فوتبال ایران زحمت کشیده‌اند. اگر دایی برکنار می‌شود، نباید او را مقصر دانست. همچنین اگر محمد مایلی‌کهن با تیم ملی نتیجه نگرفت، باز هم نباید او را مقصر دانست؛ چرا که معتقدم مقصر افراد نیستند. معتقدم در فوتبال حال حاضر ایران تمام تقصیرها بر گردن عدم وجود یک سیستم مناسب است.صفایی‌فراهانی در مورد دلایل ناکامی علی دایی در تیم ملی گفت: آمدن دایی تحت شرایطی صورت گرفت که نشان از نبود یک برنامه مشخص بود. چرا که کسانی که علی دایی را جلو انداختند، می‌خواستند ضعف‌های خودشان را بپوشانند. هرچند معتقدم که فعالیت‌های علی دایی نیز متاثر از عدم هماهنگی فدراسیونی بود که می‌خواست تغییر مدیریت از فرد گرایی به اداره گروهی فوتبال را تجربه کند و در نهایت این موضوع باعث شد که علی دایی بیشترین آسیب را از ناهماهنگی‌های موجود در سیستم فوتبال ایران بخورد. در این حالت دایی علاوه بر فعالیت به عنوان سرمربی باید جور بی‌برنامگی‌ را نیز به دوش می‌کشید و قطعا در تلفیق این دو با توجه به ناهماهنگی مدیران فدراسیون فوتبال، کسب موفقیت به حداقل ممکن ‌رسیده بود.صفایی فراهانی گفت: باز هم می‌گویم نباید توقع زیادی از مایلی‌کهن داشت، او هم با این وضعیت معجزه نخواهد کرد. او قطعا نمی‌تواند برای اردوهای بلندمدت تا پیش از سه بازی آینده بازیکنان تیم ملی را در اختیار داشته باشد و آن‌طور که می‌خواهد با آنها کار کند؛ هر چند که امیدوارم تیم ایران ۹ امتیاز بازی‌های اخیر را بگیرد و مستقیم به جام جهانی برود، ولی آنچه که دل ما می‌خواهد با واقعیت‌ها فاصله زیادی دارد. باید همه کسانی که نگران فوتبال ایران هستند به محمد مایلی‌کهن کمک کنند تا او نیز قربانی ساختار نامشخص فوتبال ایران نشود.