مایلی‌کهن رفت

عکس: دنیای اقتصاد، فرشاد عباسی

پذیرش استعفای سرمربی ۱۵ روزه. با استعفای مایلی‌کهن ۱۵ روز بعد از انتصاب موافقت شد

من اشتباهی بودم

پانزده روز. این رکوردی است که باید به نام محمد مایلی‌کهن و فدراسیون فوتبال در کتاب آمارهای گینس به ثبت برسد.

زمانی که در شامگاه دوشنبه ۱۷فروردین سران فدراسیون فوتبال پس از ساعت‌ها جلسه بر روی محمد مایلی‌کهن به عنوان سرمربی جدید تیم ملی به جمع‌بندی رسیدند، بسیاری به دیده‌ تردید به انتخاب فدراسیون فوتبال نگریستند. با این حال انتخاب انجام شده بود و با وجود مخالفت‌هایی که انجام شده بود، همه موظف به حمایت از سرمربی تیم ملی شدند.

یک روز بعد انتقادها فروکش کرد. همه مایلی‌کهن را به عنوان سرمربی جدید تیم ملی پذیرفتند. قدم اول را مایلی‌کهن برداشت، او دست دوستی به سمت فردی دراز کرد که سال‌ها روابطشان تیره بود. مایلی‌کهن در دومین برنامه‌ تلویزیونی پس از انتخابش به عنوان سرمربی تیم ملی رو به دوربین برنامه‌ ورزش و مردم کرد و از دایی عذرخواهی کرد.

این حرکت مایلی‌کهن فضا را تا حدود بسیار زیادی تلطیف کرد، اما بازی با سایپا و اتفاقات حاشیه‌ای این بازی شرایط جدیدی را به وجود آورد.

سه روز پیش انتشار بیانیه‌ تاریخی مایلی‌کهن خطاب به قلعه نویی فصل جدیدی را در فوتبال ایران گشود. بیانیه‌ای که تا سال‌ها بحث فوتبال ایران خواهد بود و اگر روزی قرار باشد رسانه‌ها اتفاق عجیبی را گزارش کنند، قطعا نقبی به این بیانیه خواهند زد.

پس از انتشار این بیانیه و بازتاب آن در بین مردم و رسانه‌ها، فدراسیونی که تنها دو هفته‌ آرام را پشت‌سر گذاشته بود وارد فضای تازه‌ای شد. از همان زمان نشست‌های اضطراری در فدراسیون فوتبال برگزار شد، هرچند که برگزاری چنین جلساتی ابتدا رد شد و پس از مدتی دوباره تایید شد. شب انتشار بیانیه، جلسه‌ای فوری در فدراسیون فوتبال تشکیل شد، جلسه‌ای که با حضور اعضای ارشد فدراسیون فوتبال از جمله مهدی تاج و عزیز محمدی برگزار شد.

یک روز بعد در صبح دوشنبه جلسات ادامه پیدا کرد. صبح آن روز بسیاری از روزنامه‌ها با تیتر «احتمال برکناری مایلی‌کهن» به استقبال جلسه‌ مهم فدراسیون رفتند. جلسه‌ای که این بار با حضور محمد مایلی‌کهن برگزار شد. در این جلسه که ابتدا در حضور تاج به صورت دو نفره برگزار شد، سرمربی تیم ملی خطاب به نایب رییس فدراسیون فوتبال گفت که من انتظار حمایت فدراسیون فوتبال را داشتم. می‌خواستم همانطور که شما از دایی حمایت کردید از من هم حمایت کنید. تعدادی از تماشاگران استقلال در بازی با سایپا به من و خانواده‌ام توهین کردند، اما حمایتی از فدراسیون فوتبال صورت نگرفت.

او پس از این صحبت‌ها و با تاکید بر اینکه از نظرش درباره‌ انتشار آن بیانیه کوتاه نمی‌آید، گفت که دست فدراسیون برای هرگونه تغییری باز است و تلویحا از استعفا سخن گفت. این یک تعارف به مسوولان فدراسیون نبود. مایلی‌کهن را همه به عنوان فردی جدی می‌شناسند که در بیان نظراتش تعارفی با کسی ندارد و اگر او صحبت از استعفا می‌کند، حتما در تصمیمش جدی است.

۲۴ ساعت بعد دومین بیانیه‌ عجیب و نامتعارف محمد مایلی‌کهن روی سایت‌های خبری قرار گرفت، اما این بار خطاب او نه امیر قلعه‌نویی بلکه خودش بود. او خودش را لایق سرمربیگری تیم ملی نمی‌داند. این سرنوشت مردی بود که تنها ۱۵ روز سرمربی تیم ملی بود.

در انتظار سرمربی جدید

علی کفاشیان درپی استعفای محمد مایلی‌کهن از سرمربی گری تیم ملی فوتبال ایران گفت: پنج شنبه یا شنبه‌ آینده در جلسه هیات‌رییسه فدراسیون در خصوص سرمربی جدید تصمیم‌گیری خواهد شد.

رییس فدراسیون فوتبال اضافه کرد: با توجه به بیانیه صادر شده و تمایل سرمربی تیم ملی برای استعفا، با این درخواست موافقت می‌شود. البته برای این کار به برگزاری جلسه هیات رییسه فدراسیون فوتبال هم نیاز است زیرا در هیات رییسه بعضی از اعضا با استعفای وی مخالف و بعضی موافق هستند.

کفاشیان خاطرنشان کرد: در صورت موافقت نهایی با استعفای محمد مایلی‌کهن سرمربی تیم فوتبال روی گزینه‌های قبلی فدراسیون فوتبال برای هدایت تیم ملی بحث و بررسی خواهد شد.