ذوب‌آهن و دورانی نو

حمید شایسته فرد

یکی از فصول پرالتهاب و البته جذاب دنیای فوتبال، فصل نقل و انتقالات تابستانی است؛ زمانی که باشگاه‌ها براساس برنامه کادر فنی و نیازهای آنها، اقدام به جذب بازیکن می‌کنند.

مطمئنا برای کسب موفقیت در فصل جدید، اهمیت دقت در این انتخاب‌ها، دو چندان نه، بلکه صد چندان می‌شود. باشگاه ذوب‌آهن اصفهان که در فصل گذشته رویایی‌ترین سال ورزشی خود را در رشته فوتبال (و حتی بسکتبال و هندبال) با قهرمانی در جام حذفی و نایب قهرمانی در هشتمین دوره لیگ برتر، پشت سر گذاشت، اکنون در ابتدای این راه سنگلاخی و پرفراز‌ونشیب قرار دارد که با توجه به نحوه مدیریت آذری در گذشته، برای عبور از این راه مشکل، به خوبی تجهیز شده است.

پس از منحل شدن هیات مدیره قبلی و استعفای سعید آذری به حمایت از آنها، اصغر دلیلی به عنوان سرپرست، مدیریت باشگاه ذوب‌آهن را در دست گرفت.

وی که پیش از این رییس دفتر مدیرعامل کارخانه ذوب‌آهن بوده و در کارنامه مدیریتی وی موفقیت چشمگیری در عرصه ورزش به چشم نمی‌خورد، اکنون بر کرسی نخست یکی از برترین باشگاه‌های ورزشی کشور تکیه زده است و این بی‌تجربگی می‌تواند زنگ خطری برای مجموعه ذوب‌آهن باشد.

ثبات مدیریت، اعتماد به جوانان، دانش کادر فنی و تجهیزات سخت‌افزاری از مهمترین دلایل موفقیت ذوب‌آهن در فصل گذشته محسوب می‌شوند. زوران جورجوویچ، در ابتدای دو فصل پیش دست به جوان‌گرایی بنیادی در این تیم زد که بی‌تجربگی بازیکنان جوان ذوب‌آهن و عدم مدیریت صحیح توسط وی، این تیم را تا مرز سقوط به لیگ آزادگان پیش برد، اما پس از آن دکتر ذوالفقارنسب با جمع کردن شرایط پیرامون تیم، بازیکنان جوان را آب‌دیده کرد و با تزریق انگیزه و تجربه، نهایتا موفق به کسب مقام ششم شد.

در پایان فصل دکتر می‌دانست این تیم توانایی کسب موفقیت‌های چشمگیر در فصل جدید را دارد، از این رو برای ماندن در اصفهان ابراز تمایل کرد، اما سعید آذری سکان هدایت تیمش را به یکی از برترین تئوریسین‌های فوتبال ایران داد تا وی به همراه مجید صالح مسوولیت فنی ذوب‌آهن را بر دوش بکشد. در فصل گذشته نیز دانش فنی در کنار نیروی جوانی و تجربه نسبی، زمینه موفقیت سبزپوشان را در دو جام فراهم کرد. در ابتدای فصل نقل و انتقالات کنونی، ذوبی‌ها موفق به تمدید قرارداد منصور ابراهیم‌زاده شدند.

پس از ایجاد محدودیت در استفاده از دروازه‌بان خارجی، عیسی اندوی، دروازه‌بان بلندقامت و سیه‌چرده سبزپوشان، اجبارا اصفهان را ‌ترک کرد تا در فصل آینده در یکی از لیگ‌های اسلواکی یا لهستان به فوتبالش ادامه دهد. از این‌رو ذوب‌آهنی‌ها برای انتخاب جایگزینی مناسب، با چند گزینه وارد مذاکره شده‌اند و به نظر می‌رسد سید مهدی رحمتی، دروازه‌بان اسبق سپاهان و سال گذشته مس کرمان، گزینه نخست این انتخاب باشد.

در کنار انتخاب رحمتی، شایعاتی نیز مبنی بر علاقه ذوبی‌ها به شهاب گردان دروازه‌بان ابومسلم به گوش می‌رسد. یکی از یادگاری‌هایی که سعید آذری در باشگاه ذوب‌آهن از خود بر جای گذاشته و مدیران فعلی اکنون متوجه آن می‌شوند، امضای قرارداد بلندمدت با بازیکنان تاثیرگذار است. به طوری که بیشتر آن‌ها یک سال دیگر با ذوب‌آهن قرارداد دارند و‌ ترک اصفهان منوط به اجازه کتبی باشگاه است و این مهم کار را برای اصغر دلیلی بسیار راحت می‌کند. در خط دفاعی، فرشید طالبی، حسن اشجاری، محمد حسینی و محمد صلصالی یک سال دیگر قرارداد دارند و تنها صالحی‌نژاد بازیکن آزاد محسوب می‌شود. با توجه به جایگاه مصطفی صالحی‌نژاد در این تیم، تمدید قراردادش با ذوب‌آهن حتمی‌ به نظر می‌رسد.

در خط میانی و حمله، حدادی‌فر، فرهادی، محمدپور و خلعتبری نیز یک سال دیگر از مدت قراردادشان با ذوب‌آهن باقی مانده است و در فصل بعد پیراهن ذوب‌آهن را بر تن خواهند کرد. در همین منطقه، شاهین خیری و منصوری دو رکن اصلی موفقیت ذوب‌آهن قراردادشان به اتمام رسیده و ذوبی‌ها به دنبال حفظ این دو بازیکن هستند. با این حال منصوری در جشن قهرمانی ذوب‌آهن در جام حذفی، به‌ترک اصفهان ابراز تمایل کرده بود.

همچنین محسن مسلمان، ایگور کاستور و احمدی دو سال و امرایی ۳ سال دیگر با ذوب‌آهن قرارداد دارند. از دیگر شایعاتی که از اصفهان به گوش می‌رسد، بازگشت فرشاد بهادرانی از سپاهان به ذوب‌آهن است که این انتقال با توجه به آزاد بودن بهادرانی و نیاز ذوب‌آهن به‌هافبک وسط دور از انتظار نیست. در همین ارتباط عسگری، معاون فنی باشگاه خبر از مذاکره با چند بازیکن شناخته شده داد، اما از ذکر نام آنها خودداری کرد. نکته‌ای که برای منصورخان بسیار رضایت بخش و خوشحال‌کننده به نظر می‌رسد، حفظ اسکلت اصلی فصل پیش ذوب‌آهن در مسابقات سال آینده است. ابراهیم‌زاده می‌تواند با برطرف کردن خلاء‌های جزئی نفراتش، تیمی‌ شایسته را به مسابقات لیگ برتر، جام حذفی و لیگ قهرمانان آسیا راهی کند.