پرمدعا و بی‌فرهنگیم!

هفته سیزدهم لیگ برتر بسکتبال با انجام یک بازی حساس و پرحاشیه در اصفهان پیگیر شد. در جریان این بازی که به میزبانی ذوب آهن برگزار شد، هواداران این تیم با سر دادن شعارهای نژادپرستانه علیه بازیکن سیاه پوست صبامهر، باعث شدند فدراسیون بسکتبال مسوولان ذوب آهن را به کمیته انضباطی فرابخواند.

اگرچه شعارهای توهین‌آمیز هواداران ذوب آهن علیه بازیکن سیاه‌پوست صبا آن هم در شب سال نو میلادی حرکتی توهین‌آمیز و ناخوشایند به شمار می‌رود، اما این نخستین بار نیست که در طول فصل جاری لیگ برتر هواداران برای تیمهایشان دردسر درست می‌کنند. این چندمین بار است که در طول چند هفته گذشته تماشاگران بسکتبال نظم بازی را به هم می‌ریزند و کمیته انضباطی هم پیش از این تماشاگران گرگانی را به دلیل تخلفاتی که انجام داده بودند، محروم کرده است.

اما در بازی حساس روز پنجشنبه بعد از اینکه بازیکنان صبامهر قزوین ۱۴ پرتاب پنالتی را در جریان بازی از دست دادند،

ذوب آهن توانست میهمانش را با نتیجه ۵۹ بر ۶۰ شکست دهد. این در حالی بود که صبامهر می‌توانست با به ثمر رساندن دو ضربه پنالتی نهایی در سه ثانیه پایانی پیروز میدان باشد، اما شاگردان مهران شاهین طبع نتوانستند مقابل ۱۵۰۰ تماشگر اصفهانی از این موقعیت استفاده کنند تا این فرزاد کوهیان باشد که هفته سیزدهم را با پیروزی به پایان می‌رساند. با این حال در پایان بازی شاهین طبع بیش از اینکه از شکست تیمش ناراحت باشد، از حاشیه پیش آمده و توهین به بازیکن خارجی‌اش دلخور بود. او با انتقاد از وضعیت پیش آمده در اصفهان گفت: «هواداران ذوب‌آهن وقتی برابر نوامیس خود که در سالن حضور دارند از بدترین الفاظ رکیک استفاده می‌کنند و به من و به بازیکنان فحاشی می‌کنند، چه توقعی می‌توان از آنها داشت؟»

او ادامه داد: «تماشاگران باشگاهی که لفظ فرهنگی را پیش از اسم خود قرار می‌دهد نشان دادند در چه سطح فرهنگی قرار دارند. متاسفانه باید بگویم همه جا همین است. فرهنگ نداریم اما تنها ادعا داریم! در هفته‌ها و فصل‌های گذشته هم شاهد چنین رخدادهایی بوده‌ایم. از این تعجب می‌کنم چرا باید در اصفهان که مهد فرهنگ و تمدن ایران است چنین شعارهایی داده شود؟»

شاهین طبع حتی ورزش ایران را آلوده‌ترین ورزش دنیا نامید و گفت: «در ورزش ما تنها و تنها نتیجه‌گرایی مرسوم است و مدیران عامل برای بقا پشت میز ریاست خود از هر راهی تلاش می‌کنند پیروزی را از آن خود کنند. تنها شعار می‌دهیم که دنبال اهداف بلند مدت هستیم، اما در عمل نتیجه گرایی را می‌پسندیم.»

جدول رده‌بندی با کمترین تغییر

بازی صبامهر قزوین و ذوب آهن تنها بازی انجام شده در هفته سیزدهم سوپرلیگ بسکتبال نبود و در پایان رقابت‌های این هفته با پیروزی تیم‌های مهرام، ذوب آهن و پتروشیمی و همچنین شکست تیم‌های شهرداری گرگان و لوله a.s شیراز جدول رده بندی این رقابت‌ها کمترین تغییر را داشت. در چارچوب هفته چهارم از مرحله برگشت مسابقات بسکتبال لیگ برتر باشگاه‌های کشور در شهرکرد تیم میزبان که تا پیش از این تنها ۲ بار موفق به کسب پیروزی شده بود در دیدار با شهرداری گرگان صاحب یک نتیجه ارزشمند شد و سومین برد خود در این فصل از رقابت‌ها را جشن گرفت. بسکتبالیست‌های ماهشهری که در غیاب سرمربی صربستانی خود عازم شیراز شده بودند توانستند با کسب ۲ امتیاز کامل بازی این شهر را ترک کنند در حالی که بازیکنان لوله a.s شیراز در کاشان تن به شکست دادند.

پنجشنبه شب همچنین تیم مهرام در شهرآورد تهران، دانشگاه آزاد را همچون دیدار رفت از پیش رو برداشت. پیش از برگزاری این دیدار مراسمی برای یادبود دومین سالگرد مرحوم آیدین نیک خواه بهرامی در تالار بسکتبال مجموعه ورزشی آزادی برگزار شد. با نتایج به دست آمده در بازی‌های این هفته، تیم مهرام تهران با ۲۶ امتیاز همچنان در صدر جدول قرار دارد.

ذوب آهن اصفهان و پتروشیمی بندر امام هم به ترتیب با ۲۴ و ۲۱ امتیاز در رده‌های بعدی ایستاده اند. دراین میان صبا مهر قزوین با ۲۱ امتیاز چهارم است و هیات بسکتبال شهرکرد و پاسارگاد شیراز در قعرجدول رده‌بندی ایستاده‌اند.

نتایج به دست آمده در هفته سیزدهم رقابت‌های بسکتبال لیگ برتر باشگاه‌های کشور به این شرح است:

مهرام ۹۶ - دانشگاه آزاد ۸۳

ذوب‌آهن اصفهان ۶۰ - صبا مهر قزوین ۵۹

هیات بسکتبال شهرکرد ۱۰۸ - شهرداری گرگان ۱۰۴

پاسارگاد شیراز ۶۴ - پتروشیمی بندر امام ۷۷

توزین الکتریک کاشان ۸۳ - لوله a.s شیراز ۶۷