از «دست خدا» مارادونا تا «هندبال» سوآرز

لوئیس سوآرز که با خطای هند تیمش را از حذف از جام جهانی ۲۰۱۰ نجات داد، اولین بازیکنی نبوده که با دست باعث موفقیت تیمش می‌شود و مسلما آخرین آن هم نخواهد بود. استفاده از دست که در سال‌های اخیر به نام «فوتبال هندبالی» شناخته شده است، چند سالی است که بیش از گذشته در رقابت‌های فوتبال به چشم می‌خورد. اگرچه واکنش‌ها نسبت به این حرکت بسیار متفاوت بوده است.

اگر در سال ۱۹۸۶ همگان از حرکت فوق‌العاده مارادونا و «دست خدا» صحبت می‌کردند و به تمجید از نبوغ این ستاره آرژانتینی می‌پرداختند، امروز دیگر اوضاع این‌گونه نیست و از هندبال بازیکنانی مانند آنری، فابیانو و حتی همین سوآرز به «شرم‌آور»، «فریب» و «تقلب» یاد می‌شود.

عده‌ای از کارشناسان معتقدند این حرکت باید با جریمه سنگین از سوی فیفا روبه‌رو شود؛ زیرا با روح جوانمردی و ورزشکاری در تضاد است. اما در سوی مقابل عده‌ای معتقدند این حرکات حاصل تیزهوشی بازیکنان است و تا زمانی که فیفا قصد ندارد از امکانات ویدئویی استفاده کند، شاهد این نمایش از سوی بازیکنان زیرک خواهیم بود.

آخرین «هندبال» به بازی دیدار تیم‌های اروگوئه و غنا بازمی‌گردد. زمانی که سوآرز در دقیقه ۱۲۰ با دست مانع از ورود توپ به دروازه شد تا پس از هدر رفتن ضربه پنالتی، بازیکنان اروگوئه خوشحال ترین مردم زمین باشند.

البته از هم اکنون می‌توان سوآرز را قهرمان ملی اروگوئه دانست. اما آیا او هم با بی مهری روبه‌رو می‌شود؟ نفرین ایرلندی‌ها دامن فرانسه و تیری آنری را گرفت. فابیانو هم نتوانست با دست خود در جام جهانی راه به جایی ببرد. باید دید دست تقدیر برای این مهاجم خوش آتیه و مستعد چه چیزی رقم خواهد زد.