والیبال ایران 2 سال دیگر تیم اول آسیا می‌شود

عکس: سامان دزیانیان

رییس فدراسیون والیبال با اشاره به رنکینگ هجدهم ایران در رده‌بندی جدید فدراسیون جهانی گفت: تا دو سال دیگر و پیش از المپیک لندن به عنوان تیم اول آسیا رده‌ای بهتر را در اختیار خواهیم گرفت. محمدرضا داورزنی در گفت‌وگو با «مهر» با یادآوری اینکه در حال حاضر تیم‌های چین و ژاپن با وجود نزول در رده‌بندی فدراسیون جهانی والیبال همچنان تیم‌های برتر آسیا در رنکینگ FIVB هستند، گفت: بالاخره روزی خواهد رسید که ایران تیم اول آسیا در این رده‌بندی باشد. این روز را تا دو سال دیگر خواهیم دید.

وی با بیان اینکه صعود در رنکینگ جهانی و نزدیک شدن به جمع ۱۰ تیم برتر دنیا یکی از اهداف اصلی فدراسیون والیبال طی سال‌های گذشته بوده است، یادآور شد: تا پیش از بازی‌های المپیک ۲۰۱۲ لندن به این جایگاه می‌رسیم؛ چون تمام تلاش‌ها و برنامه ریزی‎ها در این راستا است که با افزایش سطح والیبال به جمع المپیکی‎ها نزدیک‌تر شویم.

رییس فدراسیون والیبال همچنین تاکید کرد که کسب جایگاهی بهتر در رنکینگ جهانی حق ایران است، چون شایستگی آن را داریم.

در حال حاضر چه فاصله‌ای میان چین و ژاپن - تیم‌های اول و دوم آسیا در رنکینگ جهانی - با ایران وجود دارد و برای کاهش این فاصله اجرای چه برنامه‌هایی یا حضور در چه رویدادهایی نیاز است؟

داورزنی در پاسخ به این پرسش گفت: برخی رویدادها مانند بازی‌های آسیایی هیچ تاثیری در رنکینگ جهانی ندارد، در حالی که برای کشورهای قاره اهمیت زیادی دارد. در مقابل رقابت‎هایی مانند جام ملت‌های آسیا، قهرمانی جهان و لیگ جهانی تاثیر مستقیم در رنکینگ جهانی دارند.

والیبال ایران که در جام ملت‎های آسیا و مسابقات قهرمانی جهان شرکت داشت و تاثیر آن را هم در رنکینگ FIVB دید؛ چون تنها تیم آسیایی بودیم که در رده‎بندی جدید جهانی نزول نداشتیم. با این حال برای ارتقای بیشتر در این رنکینگ باید سعی داشته باشیم ضمن حضور دوباره در این رقابت‌ها همراه با کسب نتایج بهتر، به لیگ جهانی هم وارد شویم.

فدراسیون والیبال طی سال‎های گذشته تلاش زیادی برای ورود به لیگ جهانی داشت که هیچ یک هم به نتیجه نرسید. فکر می‌کنید چه باید کرد تا تلاش‎ها برای سال ۲۰۱۱ به نتیجه برسد؟

رییس فدراسیون والیبال در این خصوص نیز گفت: اصلا قرار نبود قهرمان جام ملت‌های آسیا وارد لیگ جهانی شود؛ اما بعد از برگزاری دیدار فینال این رقابت‌ها چنین تصمیمی اتخاذ شد. البته مسوولان فدراسیون جهانی والیبال نتوانستند این تصمیم را اجرا کنند؛ اما در نهایت ژاپن را جایگزین هلند در لیگ جهانی کردند.

انجام این کار بر خلاف شعارهای FIVB بود. رییس فدراسیون جهانی والیبال پیش از این گفته بود: «کشورها باید با توان خود وارد لیگ جهانی شوند نه با تکیه به مسائل دیگر»، اما همه خلاف این موضوع را دیدند، چون ژاپن به زور و با حذف یک تیم دیگر وارد لیگ جهانی شد. حال آنکه هلند در رده بندی جهان از ایران چند پله پایین‌تر است.

داورزنی تصریح کرد: مسوولان FIVB در حق والیبال ایران بی‌انصافی کردند. البته کنفدراسیون والیبال آسیا هم در این زمینه کوتاهی کرد و آن طور که باید پیگیر موضوع نبود. شاید هم این از بی‌لیاقتی AVC بود. در هر صورت اعتراض خود را به این موضوع در زمان خود اعلام کردیم.

رییس فدراسیون والیبال کشورمان با اشاره به اینکه ایران میزبان مسابقات ۲۰۱۱ جام ملت‎های آسیا است، گفت: قهرمان این مسابقات می‌تواند در رقابت‌های انتخابی لیگ جهانی و المپیک لندن شرکت کند. ما میزبانی مهمی را در پیش داریم و باید بتوانیم در این رقابت‌ها راه را برای حضور در دو رویداد معتبر جهانی برای خود هموار کنیم.

داورزنی همچنین اشاره‎ای به وضعیت تیم ملی والیبال برای حضور در بازی‌های آسیایی داشت و تصریح کرد: به جز آرش کشاورزی که مصدوم است، سایر بازیکنان در آمادگی کامل به سر می‎برند و تا چند روز آینده تمریناتشان را در ترکیه پیگیری می‌‌کنند. امیدوار به کسب نتایج خوب در گوانگجو هستیم و اینکه سال‌جاری را با موفقیت به اتمام برسانیم.