به دنبال تفاهمنامه همکاری مشترک فدراسیون فوتبال با کنفدراسیون فوتبال آسیا (AFC) پیرامون طرح آسیا ویژن، نمایندگان AFC برای پیگیری امور انجام شده در شهرهای اصفهان و شیراز بامداد پنج‌شنبه وارد تهران می‌شوند. «برندن منتون» ایرلندی که مسوول توسعه برنامه‌های راهبردی فوتبال در آسیا است به همراه «امتیاز رحمان» پاکستانی که یکی از متخصصان این موضوع و دستیار منتون است مامورند تا طی یک هفته طرح آسیا ویژن را در این دو شهر پیگیری کنند.

فدراسیون فوتبال ایران در سال ۲۰۰۵ درخواستی را پیرامون «طرح استراتژیک فوتبال در ایران» به کنفدراسیون فوتبال آسیا داده بود که در پی آن گروهی به ایران آمدند تا طرح توسعه فوتبال ایران بررسی شود.

این گروه تیمی متشکل از متخصصان AFC و فدراسیون فوتبال ایران بودند که قصد داشتند به صورت آزمایشی طرح فوق را روی دو استان اجرا کنند و در ادامه آن را در کل کشور تعمیم دهند و برنامه دراز مدت ۵ ساله را برای فوتبال کشورمان تدوین کنند، اما، به دلایل مشکلاتی که فدراسیون فوتبال کشورمان با آن مواجه بود، این طرح حدود یک سال و نیم رها شد. پس از این مدت دو نماینده AFC فردا وارد تهران می‌شوند تا طرح فوق را در ایران پیگیری کنند.

دکتر محمد خبیری به عنوان یکی از عوامل اجرایی AFC در طرح آسیا ویژن مستقیما از سوی کنفدراسیون فوتبال آسیا برای پیگیری این موضوع در ایران دعوت شده است و دکتر محمد احسانی نیز به عنوان مدرس AFC در ایران باید در بحث آموزش کمک‌های لازم را ارائه کند.

دکتر خبیری، عضو کمیته انتقالی فدراسیون فوتبال که از سوی AFC مامور به پیگیری این کار در ایران شده، در این باره حرف می‌زند.

وضعیت مطلوب ما برای ۵ سال آینده ترسیم می‌شود

وی با بیان اینکه کار AFC در شرایط فعلی مانند تشکیل گروه ۲۷ نفره در سازمان تربیت‌بدنی برای اصلاح نظام جامع تربیت‌بدنی و ورزش است گفت: AFC می‌خواهد همه کشورهای آسیایی طرح استراتژیک داشته باشند و آنها حداقل باید برنامه ۵‌ساله خود را تنظیم کنند.

از جمله اولین کشورهایی که علاقه‌مند انجام این کار بود، کشور چین بود و برنامه چین جز موفق‌ترین برنامه‌ها است، اما، هند برنامه‌اش مانند ما متوقف شد و عقب افتاد، هنگ‌کنگ نیز عقب است.

اندونزی مقداری فعالیت کرده، ویتنام خوب حرکت کرده است.

اردن و یمن نیز در حال انجام فعالیت‌هایی هستند و در ایران نیز با توجه به توافقی که قبلا برای برنامه ۵ ساله انجام شده بود، نمایندگان AFC می‌آیند ببینید چقدر به اهداف مورد نظر رسیده‌ایم و وضعیت مطلوب ۵ سال آینده را برایمان ترسیم کنند.

مدیریت ما «بپر، بپر» است

این استاد دانشگاه با تاکید بر این که ما باید از انجام هر‌گونه کار عجولانه پرهیز کنیم و طبق همین قانون و برنامه‌ پیش برویم تشریح کرد: خیلی از مواقع اتفاق افتاده که وقتی مسابقه‌ای می‌خواهد برگزار شود، تازه همان موقع ما به تکاپو می‌افتیم، بنابراین من مدیریت ورزش را به «بپر،بپر» تشبیه می‌کنیم، «بپر اتوبوس»، «بپر هتل» و‌... که با این شرایط به جایی نخواهیم رسید. خبیری تصریح کرد: برای ما عادت شده که تنها در رابطه با آرزوهایمان صحبت می‌کنیم.

در حالی که برای رسیدن به قله باید پله - پله جلو برویم و برای این منظور نیز برنامه مشخص و مدون نداریم.

ورود بانوان به ورزشگاه‌ها از موانع آسیا ویژن نیست

خبیری در پاسخ به این سوال که AFC در رابطه با موانعی که ما در ایران برای اجرای آنها داریم چگونه برخورد می‌کند (مانند عدم‌حضور بانوان در ورزشگاه‌ها) گفت: مساله بانوان جزو مسایل داخلی ما است و این به میزبانی‌های بین‌المللی بازمی‌گردد. اما در تشریح موانع اصلی باید به مسائلی مانند پشتوانه‌های مالی پرداخت. از طرفی مقررات، آیین‌نامه‌ها و اساسنامه داخلی هیات‌ها باید استاندارد شود. این قضیه در فدراسیون‌های ورزشی نیز صدق می‌کند.

این در حالی است که محیط حقوقی کار هنوز آماده نیست و از موانع بزرگی به شمار می‌رود و باید در بسیاری از آیین‌نامه و مقررات تجدید نظر شود.

جمعه نمایندگان فیفا به تهران می‌آیند

وی در پایان صحبت‌های خود از حضور نمایندگان فیفا برای برگزاری سمیناری یک روزه در ورزشگاه آزادی خبر داد و پیرامون دلیل حضور آنها در این ورزشگاه گفت: حضور آنها برای بررسی استانداردهای استادیوم از نظر امنیتی، ایمنی، تجهیزات و‌... است که بدانند ایران در چه وضعیتی قرار دارد و ما را توجیه کنند که چه اقداماتی باید انجام بدهیم. در این بازدید یک دوره توجیهی آموزشی برای کارگزاران استادیوم آزادی نیز برگزار خواهد شد.

هر دوره که مسابقات جام‌جهانی شروع می‌شود این اقدام صورت می‌گیرد و این قضیه نیز هشداری بزرگ برای ما خواهد بود که اگر در انجام خواسته‌های فیفا تعلل کنیم ممکن است از میزبانی ۲۰۱۱ محروم شویم.