رییس فدراسیون، پیش از جام‌ملت‌ها انتخاب می‌شود

رییس کمیته انتقالی فدراسیون فوتبال ایران تاکید کرد که تحت هر شرایطی انتخابات این فدراسیون تا پیش از رقابت‌های جام‌ملت‌های آسیا برگزار خواهد شد. مهندس محسن صفایی‌فراهانی با رد برخی ادعاهای مطرح شده در خصوص تعویق عمدی برگزاری انتخابات از سوی کمیته انتقالی اظهار کرد: کمیته انتقالی هیچ‌گاه خواهان به تعویق انداختن برگزاری انتخابات فدراسیون فوتبال نبوده است. کمیته‌ای که به صورت موقت فعالیت می‌کند و کلیه تصمیمات او نیز موقتی است با چه انگیزه‌ای می‌تواند برگزاری انتخابات را به تعویق بیاندازد. این ادعاها تنها حاشیه‌ای بیش نیستند.

وی افزود: هیچ‌یک از اعضای کمیته انتقالی حقوق یا دستمزدی برای این کار دریافت نمی‌کنند. دلیلی ندارد که آنها خواستار ادامه حضورشان در کمیته‌ باشند، اگر این حضور منافعی را به دنبال داشت این توجیه می‌توانست قابل قبول باشد اما، در شرایطی که برگزاری جلسات کمیته انتقالی جز وقت بی‌مزد گذاشتن هیچ نفع دیگری ندارد، چگونه می‌تواند این موضوعات وارد باشد.

فراهانی با تاکید بر اینکه به دنبال رفع ابهامات وارده فیفا به اساسنامه هستیم گفت: کمیته حقوقی ویژه‌ای را مامور برطرف کردن ابهامات کرده‌ایم. اساسنامه در حال بررسی است و مراحل پایانی اصلاح خود را پشت سر می‌گذارد. حتی نیازی به برگزاری نشست کمیته انتقالی برای بررسی اصلاحات صورت گرفته نیست چرا که معتقدم ابهامات وارده تخصصی است و کمیته تخصصی تشکیل شده، به راحتی می‌تواند شرایط مد‌نظر فیفا را در اساسنامه مورد توجه قرار دهد.

صفایی فراهانی همچنین از حضور نمایندگان AFC در ایران برای بررسی اقدامات فوتبال ایران در راستای برنامه پروژه گل خبر داد و افزود: دو نماینده از سوی فیفا امروز به ایران می‌آیند و این نیز یک روند عادی است. آنها از امکانات اصفهان و شیراز بازدید خواهند کرد تا در راستای پروژه گل برنامه‌های خود را پیش ببرند. معتقدم که فوتبال ایران نیز باید از این شرایط به خوبی استفاده کند و با همکاری کامل با AFC امکان اعزام مدرسین و افزایش توانمندی مربیان و مدرسان خود را بالا ببرد.

وی همچنین در مورد نحوه صعود یک تیم دیگر به لیگ برتر تاکید کرد: کمیته انتقالی در این خصوص برنامه‌ای را تدوین کرده است، اما پیش از اجرا شدن این برنامه باید مسابقات لیگ برتر به پایان برسد و دو نماینده سقوط کرده نیز مشخص شوند تا شرایط برای اجرای برنامه‌های دوم پلی‌آف فراهم شود.

فراهانی بار دیگر با انتقاد از کسانی که به دنبال مطرح کردن این موضوع هستند که وی در کمیته اجرایی AFC جای برخی از افراد را تنگ کرده است، گفت: این موضوع هیچ‌گونه توجیه عقلانی ندارد. نمی‌دانم دادکان و یا دوستان دیگری با چه استدلالی این مسائل را مطرح می‌کنند. بارها گفته‌ام و دوباره تاکید می‌کنم که حضورم در کمیته اجرایی AFC هیچ ارتباطی با دوستی‌ام با بن همام ندارد. دوستان کافی است، مطالعاتی در زمینه چگونگی برگزاری انتخابات این دوره داشته باشند.

وی افزود: در سال ۹۸ و ۲۰۰۲ که خبری از بن همام و سایر افراد حاضر در کنفدراسیون فوتبال آسیا نبود، تنها با ارتباط ‌گیری و رایزنی‌های فراوان توانستم، یک کرسی برای ایران در کمیته اجرایی AFC کسب کنم. این دوستان آن زمان کجا بودند. پیشنهاد می‌کنم آنهایی که مدعی‌اند من جای آنها را در کمیته اجرایی گرفته‌ام کمی با تامل‌تر و عقلانی‌تر در خصوص این موضوعات اظهار‌نظر کنند. صفایی‌فراهانی گفت: در دوره جدید رای‌گیری کمیته اجرایی AFC چهل و شش کشور به کاندیداها رای دادند و این افراد کاندیدا شده نیز افراد مستقل و خارج از روابط کاری فدراسیون‌ها بودند.