سید نصرالله سجادی معاون وزیر ورزش و جوانان، از تصویب و لازم الاجرا شدن آیین‌نامه معافیت ورزشکاران مدال آور در بازی‌های المپیک زمستانی و تابستانی و قهرمانان بازی‌های آسیایی از خدمت سربازی خبر داد. به گزارش «ایسنا»، موضوع «سرباز قهرمان» مساله‌ای است که سال‌ها ورزشکاران و قهرمانان را با چالش‌های زیادی مواجه کرده بود تا جایی که برخی از ورزشکاران برای اعزام به مسابقات بین‌المللی نگرانی‌های زیادی داشتند و بعضا شاهد بودیم که به‌دلیل عدم صدور مجوز خروج از کشور از حضور در مسابقات رسمی بازمی‌ماندند. از طرفی، آنها باید 2سال از دوره قهرمانی خود را برای خدمت مقدس سربازی صرف می‌کردند و به همین دلیل از دنیای قهرمانی فاصله می‌گرفتند.
در این راستا، با پیگیری‌های مکرر مسوولان ورزش و با همکاری تربیت بدنی ستاد مشترک و حمایت وزارت دفاع، پس از سال‌ها آیین‌نامه اجرایی معافیت سرباز قهرمان مصوب و به وزارت ورزش و جوانان ابلاغ شد که طبق آن تنها
مدال آوران بازی‌های المپیک و پارالمپیک و قهرمانان (برندگان مدال طلا) بازی‌های آسیایی و پاراآسیایی از خدمت سربازی معاف می‌شوند. البته در مورد ورزشکاران پارالمپیک و پاراآسیایی که قبلا معاف شده‌اند، یکی از فرزندان آنها می‌تواند معاف شود. آیین‌نامه اجرایی قانون اصلاح قانون سرباز قهرمان مصوبه ۳/۱۰/۱۳۹۱ که از سوی سجادی منتشر شده به شرح زیر است:
به استناد تبصره (۶) ماده واحده اصلاحی قانون سرباز قهرمان مصوب ۳/۱۰/۹۱ مجلس شورای اسلامی برای میهن عزیز جهت رسیدن به قله‌های سربلندی و ارجمندی در میادین بین‌المللی قرار داده و همچنین باعث برافراشته شدن پرچم پر افتخار کشور و طنین انداز شدن سرود ملی جمهوری اسلامی ایران شده‌اند. در این راستا آیین‌نامه اجرایی موضوع معافیت سرباز قهرمان مشمول قانون مذکور به پیشنهاد وزارت ورزش و جوانان و با همکاری وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و با تایید ستاد کل نیروهای مسلح اجرا می‌شود.این آیین‌نامه در ۶ ماده و یک تبصره در تاریخ ۱۶ دی ۱۳۹۲ تصویب و لازم الاجرا است.