آمار دروغین گمراه کننده؟

حمیدرضا صدر کارشناس فوتبال جان اشداون، نویسنده گاردین نوشت: «...دروغ. دروغ. دروغ. آمار دروغین.» نوشت برخی از آمارهای لانه‌کرده در گوشه ذهن‌مان گمراه‌کننده هستند. نوشت باید اعداد و ارقام را هم با دقت خواند و هم با احتیاط به تفسیر کشید. حقیقت این است منابعی که آمارها را ارائه داده‌اند با هم تناقض هم دارند. با این وصف سوای هشدارها و تفاوت‌ها، برخی از آمار مرحله گروهی جام جهانی ۲۰۱۴ راهگشا هستند.

بیشترین خطا

بیشترین تعداد خطا توسط کدام تیم انجام شد؟ شاید در وهله نخست تصور کنید هندوراس. ولی خشن‌ترین تیم مرحله گروهی همان تیمی بود که ظاهرا زیباترین بازی‌ها را به نمایش گذاشت، یعنی هلند که بازیکنانش ۶۸ بار خطا کردند. هندوراسی‌ها فقط ۴۶ خطا داشتند. آنها ۴ کارت زرد گرفتند، مثل چهار تیم دیگر. رکورد دریافت کارت زرد به ساحل عاج تعلق داشت؛ با ۷ کارت.

روی بازیکنان کدام تیم بیشترین تعداد خطا انجام شد؟ شاید تصور کنید اسپانیا یا برزیل؟ ولی بیشترین تعداد خطا روی یونانی‌ها انجام شد. ۶۱ خطا که آخرین خطا منجر به ضربه پنالتی شد و یونان را راهی مرحله بعد کرد. درعین حال تصور نکنید بیشترین خطا روی نیمار و مسی انجام شده است. ساماراس یونانی ۱۷ ضربه خطا برای یونان به ارمغان آورد. بیشتر از نیمار و مسی و برابر با الکسی سانچز مهاجم شیلی.

سریع‌ترین بازیکن

نوشته‌اند آرین روبن، ستاره هلندی رکورد ۳۱ کیلومتر بر ساعت دویدن را برجای گذاشت. درحالی‌که بیشترین رکورد به سرژ اوریر، مدافع کناری ساحل عاج با ۵/۳۳ کیلومتر در ساعت تعلق داشت. کندترین بازیکن هم ریکی لمبرت انگلیسی برابر اروگوئه با سرعت ۹/۱۶ کیلومتر در ساعت بود.

هوای گرم و مرطوب

هوای گرم و مرطوب برزیل میزان تصاحب توپ توسط تیم‌ها را کاهش داد. متوسط تصاحب توپ در رقابت‌های مرحله گروهی ۵/۵۵ دقیقه در مقایسه با ۸/۶۹ دقیقه در آفریقای جنوبی بوده است.

او که دوید

مایکل بردلی هافبک آمریکایی در سه بازی ۳۸ کیلومتر دوید؛ یعنی بیش از هر بازیکنی در جام.

آنها که پاس دادند

خاویر ماسکرانو آرژانتینی رکورد ۲۷۸ ارسال پاس را برجای گذاشت. بیش از تونی کروس آلمانی با ۲۶۰ پاس، فیلیپ لام آلمانی با ۲۵۲ پاس و آندره‌ آپیرلو ایتالیایی با ۲۴۹ پاس. با این وصف جام ۲۰۱۴ تورنمنت پاسکاری نبوده است. ولو آنکه متوسط پاس در هر بازی ۳۸۴ بوده و بیشتر از ۳۵۳ پاس در آفریقای جنوبی ۲۰۱۰.

شوت‌های کم شمار

شیلی که راهی مرحله بعد شد فقط ۲۵ ضربه راهی دروازه‌ها کرد، یعنی تیم دوم از آخر (آخرین تیم هم ایران بود). درحالی که غنا پس از فرانسه که رکورد ۵۹ ضربه را راهی دروازه‌ها کرد، دومین تیم به شمار می‌رفت.

تصاحب توپ بی‌ثمر

ایتالیا با ۴/۶۱ درصد تصاحب اول بود و اسپانیا با ۶/۵۷ درصد تیم دوم. ایتالیایی‌ها ۸۵ درصد پاس درست ارسال کردند و اسپانیایی‌ها ۸۲ درصد. ایتالیایی‌ها ۲۰۱۷ پاس ارسال کردند و اسپانیایی‌ها ۱۸۵۹ پاس. با این وصف هر دو تیم در مرحله گروهی حذف شدند و به خانه‌هایشان بازگشتند. درحالی‌که الجزایری‌ها که فقط ۶۹ درصد پاس‌هایشان درست ارسال شد و ۸۰۰ پاس کمتر از ایتالیا و ۶۰۰ تا کمتر از اسپانیا ارسال کردند، راهی مرحله بعد شدند. هلند در بازی‌هایش که از گروه مرگ صعود کرد، فقط ۵/۳۹ درصد توپ را در اختیار داشت و پس از ایرانی قرار گرفت که در انتهای جدول صاحبان توپ با ۷/۲۹ درصد جای گرفت.

سنگرهای سقوط کرده

جام ۲۰۱۴ در مرحله گروهی جام گشودن سنگرها بوده است. در مرحله گروهی ۲۰۱۴ برزیل ۱۳۶ گل زده شد. این تعداد در فرانسه ۱۹۹۸ برابر ۱۲۶ گل، در ژاپن و کره ۲۰۰۲ برابر ۱۳۰ گل، در آلمان ۲۰۰۶ برابر ۱۱۷ گل و در آفریقای جنوبی ۲۰۱۰ برابر فقط ۱۰۰ گل بود؛ یعنی متوسط ۸۳/۲ گل در هر بازی مرحله گروهی ۲۰۱۴.

لیونل مسی

علاوه بر مسی، توماس مولر آلمانی و نیمار برزیلی هم چهار گله هستند، ولی مسی ۴ گل از ۶ گل آرژانتین در مرحله گروهی را به ثمر رساند.

آسیایی‌های مغلوب

جام ۲۰۱۴ جام ناکامی نمایندگان آسیا بود. هیچ‌یک از چهار نماینده AFC -ایران، کره‌جنوبی، ژاپن و استرالیا - نتوانستند پیروزی را رقم بزنند.

اروپایی‌های ناکام

اروپایی‌ها فقط ۶ تیم در صف ۱۶ تیم نهایی دارند که تکرار رکورد نومید‌کننده ۲۰۱۰ به شمار می‌رود. درحالی‌که آفریقا برای اولین بار ۲ نماینده در این مرحله دارد و نمایندگان کونکاکاف ۳ نماینده.

لیگ‌های اروپایی

رکورد گلزنی به بازیکنان بوندسلیگا با ۲۶ گل تعلق دارد. بازیکنان لیگ برتر انگلیس با ۲۵ گل و لالیگا با ۲۰ گل در مرتبه‌های بعدی قرار گرفتند. درحالی که بازیکنان سری آ فقط ۱۰ گل زدند. بازیکنان بایرن مونیخ ۱۳ گل زدند و بازیکنان بارسلونا ۹ گل.