جواب «بله» با ایمیل

درحالی‌که بسیاری از اهالی فوتبال به توافق کی‌روش با فدراسیون فوتبال ایران امیدوار نیستند رئیس فدراسیون در آخرین اظهارنظر خود و درحالی ‌که خود کی‌روش کیلومتر‌ها دور از ایران در برزیل حضور دارد از توافق قطعی با سرمربی تیم ملی برای ماندن در ایران خبر می‌دهد. علی کفاشیان در مورد آخرین وضعیت تمدید قرارداد کارلوس کی‌روش گفت: «کی‌روش به پیشنهاد ما پاسخ مثبت داده، بنابراین دیگر مشکلی باقی نمی‌ماند و ما با این مربی در تیم ملی ادامه همکاری خواهیم داد.» وی در مورد اینکه آیا قرارداد جدید سرمربی تیم ملی پنج‌شنبه هفته جاری امضا می‌شود، اطمینان می‌دهد که رایزنی دیگری هم باقی نمانده و بلافاصله بعد از حضور او در ایران آنها پای میز می‌نشینند و با امضای قرارداد کار تمام می‌شود: «کی‌روش تازه پنج‌شنبه به ایران می‌رسد اما دیگر بحثی باقی نمانده و به تفاهم رسیده‌ایم.»

رئیس فدراسیون فوتبال در پاسخ به این سوال که با این وضعیت کی‌روش در جام ملت‌های آسیا سرمربی تیم ملی خواهد بود، تصریح کرد: «بله؛ کی‌روش سرمربی تیم ملی ایران باقی ماند و فقط امضای قرارداد مانده است.» اما آنها که رئیس را می‌شناسند می‌دانند که حتی اگر او با قطعیت از انجام کاری خبر دهد بازهم باید تا لحظه نهایی شدن کار صبر کرد. متوجه باشید که رقم مورد نظر کی‌روش با خواست فدراسیون ایران فاصله‌ای عمیق داشته است و حالا چگونه ممکن است با رد و بدل شدن دو ایمیل کوتاه توافق حاصل شده باشد. اتفاقا نفر دوم وزارت ورزش در آخرین مصاحبه‌اش رسما آب پاکی‌را روی دست فدراسیون ریخته بود که کمک مالی به آنها نخواهد شد. سجادی گفته بود: «تصمیم‌گیری در این رابطه با فدراسیون فوتبال است و ما دخالتی در این موضوع نخواهیم کرد. تصمیمی که فدراسیون‌های ورزشی درخصوص مسائل فنی می‌گیرند، کاملا بر عهده خودشان است و مورد تایید وزارت ورزش و جوانان قرار می‌گیرد. مگر آنکه تصمیم آنها بسیار غلط باشد، در آن صورت وزارت ورزش و جوانان در این قضایا دخالت خواهد کرد تا لطمه‌ای به ورزش کشور وارد نشود.» معاون ورزش قهرمانی و حرفه‌ای وزارت ورزش و جوانان درخصوص حمایت مالی از فدراسیون فوتبال برای تمدید قرارداد با کی‌روش نیز خاطرنشان کرد: «فدراسیون فوتبال پولدارترین فدراسیون کشور است و هیچ نیازی به حمایت دولت و وزارت ورزش برای تمدید قرارداد با کی‌روش ندارد. آنها هیچ‌گونه مشکل مالی ندارند و اگر به این نتیجه برسند که با کی‌روش قرارداد خود را تمدید کنند، مطمئنا مشکل مالی در این رابطه نخواهند داشت. تصمیم در رابطه با این موضوع با فدراسیون فوتبال است و همان‌طور که گفتم ما دخالتی در این زمینه نخواهیم داشت.» اما آیا فدراسیون فوتبال آنقدر‌ها که او می‌گوید پول در حسابش دارد؟

راه پیش روی فوتبال

در واقع فدراسیون فوتبال برای تامین این هزینه دو راه پیش رو دارد، راه اول این است که چشم به کمک دولت و وزارت ورزش داشته باشد و راه‌حل دوم اینکه خود فدراسیون در این راه درآمدزایی کند و هزینه‌های کی‌روش (یا یکی مثل او) را تامین کند. راه حل اول (کمک دولت) با توجه به حرف‌های سجادی و شرایط موجود در وزارت به نظر غیرممکن یا ناکافی می‌آید، ضمن اینکه درصورت کمک گرفتن هم استقلال فدراسیون با توجه به دریافت کمک مالی از وزارت زیر سوال می‌رود که این مساله با ذات فدراسیون فوتبال و قوانین بین‌المللی فیفا که در آن فدراسیون‌ها جزایر خودمختار هستند منافات دارد، پس می‌ماند راه‌حل دوم. فدراسیون فوتبال در راه درآمدزایی با پیروی از کشورهای مدرن و خود فیفا تلاش کرد با ایجاد یک کنسرسیوم، اسپانسریسم را از حالت مونوپل و انحصاری خارج کرده و درآمد بیشتری را برای فوتبال تامین کند که در این راه کنسرسیوم تشکیل شد و سامانه ۹۰۹۰ هم برای استفاده از فضای مجازی و ارزش افزوده روی بستر موبایل ساخته شد اما شاید به دلیل عدم وجود پیشینه اجرایی در مسائل کپی‌رایت، بودند شرکت‌هایی که بدون هماهنگی با کنسرسیوم و بدون پرداخت حقوق تیم ملی فوتبال، کالاهای خود را با پوشش تیم ملی و جام‌جهانی تبلیغ کردند و راه را برای درآمدزایی بیشتر فدراسیون بستند. البته پس از شکایت فدراسیون از آن شرکت‌ها به دلیل استفاده از بیت‌المال برای منافع شخصی، برخی شرکت‌ها عقب نشستند و برخی دیگر هم غرامت دادند اما این پروسه نیازمند همکاری جدی‌تر صاحبان کالا و شرکت‌های تجاری و برخورد نهادهای ناظر بر تبلیغات به‌خصوص صداوسیما و وزارت ارشاد است تا فدراسیون از این ماجرا عبور کند.